Gå til innhold

Apache Webserver


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en webserver for noen kamerater. Den skal brukes til å hoste flere domener(på en ip). Distro'n jeg har valgt er slack 8.0 ettersom det er der jeg er mest kjent.

(ikke no vits og si prøvd den distroen istedet for fordi den er bedre, min mening er at slack er best for meg ettersom jeg vet hvor ting er der)

Mitt problem er hvordan skal dette settes opp.. Noen som har noen gode how-to's? Det jeg trenger mest hjelp til er Virtual Hostnames og å sikre boxen mest mulig. En annen ting som jeg oxo lurer litt på er hvordan skal jeg få den box'n til og svare på requests mot de web-sidene jeg skal hoste. Boxen står bak en router som tar imot mange ip'er og står på samme nett som den ytre firewallen. Må det konfigures noe på router'n eller skjønner apache hvilke pakker som skal til seg eller må det settes opp en route av noe slag (isåfall hvordan). Og en siste ting.... hvor mye ram bør denne server'n ha? Vil ungå cacheing til disk fordi da vil det gå EKSTREMT tregt. Har 64mb i den nå... kan muligens skrape sammen til 128mb, men ikke mer.

 

Det som er gjort hittil er:

nyeste kernel

standard oppsett av apache

sperra telnet

lagt inn shh2

 

 

[ Denne Melding var redigert av: CrZy_T på 2001-11-03 20:18 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svarene.

 

Apache.org har jeg lest på før uten og bli noe særlig klokere.

Webmin høres ut som et program jeg har vært på utkikk etter :smile:

Takker for url'n Kreistian... får vel slappe deg litt for den=)

[07.11/2001] 16:34:59 * CrZy_T slaps kristian around a bit with a large trout

 

*hadde nesten gitt opp håpet om noen svar*

 

skriker vel mer hvis jeg får store problemer.

 

CrZy_T

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Web basert administrasjon høres skummelt ut i mine ører.

 

*fryke alt som åpner porter*

 

Apache virtualhost opplegget mit (/usr/local/apache/conf/httpd.conf):

(GRLGASG saken fjernet mine fine <> tegn)

704 <VirtualHost 192.168.1.2>

705 ServerName stats.lyngstol.net

706 DocumentRoot /home/nesquik/public_html

707 </VirtualHost>

 

Bytter ut ipen på linje 704 med ipen til boksen/hosten

addressa på 705 byttes ut med vhosten, pathen på 706, også gjentar du det samme for alle vhostene. Kan legge til forskjellige log filer.

 

PS: husk å sette "NameVirtualHost (ip)" først.

 

(btw, nummerene er linje nummerene i min apache config, ikke noe sånn default sak eller noe)

 

_________________

Mvh

 

Kristian

 

[ Denne Melding var redigert av: nesquik på 2001-12-06 14:47 ]

Lenke til kommentar

er greit å ha webmin, men man trenger jo ikke å ha det kjørendes da man ikke bruker det. Jeg har webmin, men starter den kun hvis jeg skal configurere, og avslutter den etterpå. Jeg vet ikke hvor sikkert webmin er. Det burde vært noen form for sikkerhet som gjør at hvis man skriver feil passord 3 ganger blir ip adressen bannet fra webservern. Så vidt jeg vet bruker ikke webmin apache webserver til å kjøre så det burde ikke være noe problem å lage et slik system (hvis det ikke alt finnes).

Lenke til kommentar

ASP er no tull siden det er bare M$ sine IIS servere som kan skjøre det. Det begrenser virkelig valgmuligheter hvis man skal skifte server. PHP er et genialt scripting språk, og med phpnuke(også genialt:) ) så kan man enkelt oppdatere sider med looks og news

 

 

:=)

 

 

 

 

// Linux, the choice of a GNU generation...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...