Gå til innhold

Min bror skal ha seg ny pc til rundt 13000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville valgt dette minne...

Ja, men det er jo svindyrt. han skal ha 1024 mb ram for at maskinen skal takkle Haflife 2 og andre nye spill som kommer med tiden! Så hvorfor ikke velge noen av de jeg kom med? Noen å anbefale der?

 

Takker for svar på forhånd! :)

å sorry, hehe...

Så ikke at han skulle ha 1024 mb minne...

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt dette minne...

Ja, men det er jo svindyrt. han skal ha 1024 mb ram for at maskinen skal takkle Haflife 2 og andre nye spill som kommer med tiden! Så hvorfor ikke velge noen av de jeg kom med? Noen å anbefale der?

 

Takker for svar på forhånd! :)

å sorry, hehe...

Så ikke at han skulle ha 1024 mb minne...

Hehe, det gjør ingenting :)

Men kan du anbefale noen av de ramene som jeg linket til?

 

Takk for god hjelp! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg fikk lyst til å si at socket 939 har doble minnekanaler og at 754 ikke har dette.

 

Hovedkort socket 939, prosessor og god ram koster ca. 8700 med frakt.

 

 

Forslag:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939_4595,--

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO- 1179 ,-

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs - 2795,-

 

Dette blir 8569 kroner hos komplett. Jeg har bestilt dette selv pluss et GeForce 6800 ultra.

 

Og jeg vil tro at du greier å anskaffe resten slik at det blir 13000 totalt.

 

NB! Doble minnekanaler vil si 800 MHz (socket939) istedet for 400 MHz (socket754). Men da må man ha 2 rambrikker og kjøre dem i dual. På oppsettet over vil det si 1024 MB RAM. TWINX1024-3200XL DDR-DIMM er den beste rammen og gir best ytelse.

 

Og jeg vil PÅSTÅ at 800MHz er dobbelt så bra til spill og filmer enn 400 MHz er. Men da bør du ha et godt skjermkort også.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Kjøp heller r9800pro enn skjerkortet du har satt opp.

9600XT er også ett glimrende kort, og tror ikke 9800pro er så himmelhøyt over, men det spørs jo også litt på hva det skal brukes til.

 

?sku=122529&cks=PRL]denne[/url] skjermen, den er nesten like dyr, men flatt bilderør

Himmelhøyt over er det ikke, men de er en en god del bedre, og vil meste hl2 ol. på en desto bedre måte. Prisforskjellen mellom de to kortene er heller ikke ikke noe stor så skjønner ikke hvorfor amn skulle forvente himmelhøy ytelses forskjell. Men det er et faktum at r9800pro gir mer ytelse for penga enn r9600xt.

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å kjøpe grafikkort med vivo, er det ikke bedre med et tv-out kort? Ellers bruker jeg akkurat nå sapphire radeon 9600XT atlantis 256, nesten make men med tv-out, da jeg ser mye filmer på tv.

 

En VIKTIG ting er jo SATA harddisk. Ikke mye dyrere men en del raskere.

 

Lykke til og for all del husk: Ikke drikk og bygg. :laugh:

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt dette minne...

Ja, men det er jo svindyrt. han skal ha 1024 mb ram for at maskinen skal takkle Haflife 2 og andre nye spill som kommer med tiden! Så hvorfor ikke velge noen av de jeg kom med? Noen å anbefale der?

 

Takker for svar på forhånd! :)

å sorry, hehe...

Så ikke at han skulle ha 1024 mb minne...

Hehe, det gjør ingenting :)

Men kan du anbefale noen av de ramene som jeg linket til?

 

Takk for god hjelp! :w00t:

Jeg har ikke noe erfaring me de rammene du linket til, men selv har jeg bestillt to stk. av denne...

En venn av meg har et par srk. av de og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Jeg fikk lyst til å si at socket 939 har doble minnekanaler og at 754 ikke har dette.

 

Hovedkort socket 939, prosessor og god ram koster ca. 8700 med frakt.

 

 

Forslag:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939_4595,--

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO- 1179 ,-

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs - 2795,-

 

Dette blir 8569 kroner hos komplett. Jeg har bestilt dette selv pluss et GeForce 6800 ultra.

 

Og jeg vil tro at du greier å anskaffe resten slik at det blir 13000 totalt.

 

NB! Doble minnekanaler vil si 800 MHz (socket939) istedet for 400 MHz (socket754). Men da må man ha 2 rambrikker og kjøre dem i dual. På oppsettet over vil det si 1024 MB RAM. TWINX1024-3200XL DDR-DIMM er den beste rammen og gir best ytelse.

 

Og jeg vil PÅSTÅ at 800MHz er dobbelt så bra til spill og filmer enn 400 MHz er. Men da bør du ha et godt skjermkort også.

 

Sveinl.

Takker for gode svar alle sammen!

 

Men jeg lurte på en ting som du kan sikkert svare meg på og det er om Socet 940 er bedre enn Socet 939? Vil disse socetene være bedre til spill og om det vil holde til Halflife 2 og alle de nye spillene som kommer med tiden uten at jeg skal trenge å bytte ut noe enn socet 754?

 

Sier tusen takk for all god hjelpe dere kommer med igjen :w00t::thumbup:

Lenke til kommentar

Socket 939 er det nyeste som er kommet. 940 er like bra men 940 er stort sett beregnet på servere osv.

 

Socket 754 er på vei ut av markedet (om ca. 12-15 mnd er det sagt). Så hvis maskinen skal oppgraderes senere så kan det bli vanskelig med 754.

 

939 har doble minnekanaler, det gjelder alle 939-prosessorene. Dette mangler 754.

 

Hvis du kan bruke oppsettet mitt som eksempel og anskaffe resten slik at det blir 13000 så er det det smarteste du gjør. Mange mener at 939 er dyrt enda og de fleste vil fraråde deg å velge 939 av den grunn. Men så lenge bror din vil bruke 13000 så er det vel ikke noe å tenke på?

 

Og.... 939 er den nyeste og mest fremtidsrettede plattformen i dag. Du bør ha dette i bakhodet før du kjøper ny PC.

 

På foreslått oppsett bør du også legge til et bra skjermkort.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Socket 939 er det nyeste som er kommet. 940 er like bra men 940 er stort sett beregnet på servere osv.

 

Socket 754 er på vei ut av markedet (om ca. 12-15 mnd er det sagt). Så hvis maskinen skal oppgraderes senere så kan det bli vanskelig med 754.

 

939 har doble minnekanaler, det gjelder alle 939-prosessorene. Dette mangler 754.

 

Hvis du kan bruke oppsettet mitt som eksempel og anskaffe resten slik at det blir 13000 så er det det smarteste du gjør. Mange mener at 939 er dyrt enda og de fleste vil fraråde deg å velge 939 av den grunn. Men så lenge bror din vil bruke 13000 så er det vel ikke noe å tenke på?

 

Og.... 939 er den nyeste og mest fremtidsrettede plattformen i dag. Du bør ha dette i bakhodet før du kjøper ny PC.

 

På foreslått oppsett bør du også legge til et bra skjermkort.

 

Sveinl.

Takker for en kjempefin forklaring :thumbup:

 

Men jeg er litt skeptisk til dette her. Visst han skal kjøpe socet 939 så blir dette alt for dyrt visst han skal ha alt som er i det oppsettet på side 1 utenom, ram, prosessor og hovedkort. Hva mener du om dette?

Kansje jeg skulle ha valgt vanlig Socet A eller Socet 478 da eller? Ville dette holde til de nye spillene som kommer og kunne han hatt den maskinen lenge uten at han skulle ha oppgradert den?

 

Takker for svar igjen!

Lenke til kommentar

Socket 754 er det nest beste og omtrent like bra der 939 "tar over".

 

Jeg er usikker på hvor mye doble minnekanaler utgjør, men spill osv. som ligger i minnet vil selvsagt få dobbel ram-hastighet å ta av.

 

Kjøper du 939 vil det gå ganske mye lengre tid før du trenger å oppgradere.

 

Og blir det knapt med penger, ville jeg valgt socket 754 uten tvil. Socket 754 er ikke noe dårlig valg det heller. Og det er ganske mye bedre enn socket A.

 

Kan nesten virke som at 754 blir den gylne middelvei med tanke på pris og ytelse?

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Socket 754 er det nest beste og omtrent like bra der 939 "tar over".

 

Jeg er usikker på hvor mye doble minnekanaler utgjør, men spill osv. som ligger i minnet vil selvsagt få dobbel ram-hastighet å ta av.

 

Kjøper du 939 vil det gå ganske mye lengre tid før du trenger å oppgradere.

 

Og blir det knapt med penger, ville jeg valgt socket 754 uten tvil. Socket 754 er ikke noe dårlig valg det heller. Og det er ganske mye bedre enn socket A.

 

Kan nesten virke som at 754 blir den gylne middelvei med tanke på pris og ytelse?

 

Sveinl.

Ok, tusen takk for kjempe fin forklaring igjen :love:

 

Tror jeg kansje skal gå for socet 754 da, så får jeg heller oppgradere maskinen til min bror når det trengs. Da er vel socet 939 billigere også da kansje!?

Lenke til kommentar
Kjøp heller r9800pro enn skjerkortet du har satt opp.

Ja, du kjøper ikke 9600XT 256MB, og hvis han gamer, vil han være takknemlig om du dropper trådløst, og heller putter på en MS Intelli eller en logitech + et KeyTronic KT2001...

 

Nå har ikke jeg lest hele tråden, for alt jeg vet, har dette allerede blitt nevnt.

Lenke til kommentar
Kjøp heller r9800pro enn skjerkortet du har satt opp.

Ja, du kjøper ikke 9600XT 256MB, og hvis han gamer, vil han være takknemlig om du dropper trådløst, og heller putter på en MS Intelli eller en logitech + et KeyTronic KT2001...

 

Nå har ikke jeg lest hele tråden, for alt jeg vet, har dette allerede blitt nevnt.

Jeg har det samme tastatur og mus og jeg tviler på at man kan få bedre! Hvorfor sier alle at det er så dårlig med trådlås visst man gamer? Jeg er strålenes fornøyd! :)

Lenke til kommentar

Dersom du kjøper Socket 939 fremfor 754, vil det være større mulighet for å oppgradere om noen år, dersom det er nødvendig. F.eks.: dersom jeg hadde kjøpt P4 1.6 GHz for... tja... 2 år siden, ville jeg i dag ha kunnet oppgradert til 3.0 for 2 små høvdinger (+ kanskje et skjermkort og litt ram). En kjekk oppgradering, i forhold til at jeg faktisk har 800MHz PIII, og måtte kjøpe helt ny PC (bestilt, kommer snart). For dumt å oppgradere hovedkort, ram osv i tillegg. 939 kan være et veldig bra valg hvis du vil oppgradere om 2-3 år...

Lenke til kommentar

Da vil 939 være billigere ja. Men da må du kjøpe basisdelene jeg satte opp tidligere. Hovedkort, RAM, prosessor og helst et rykende bra skjermkort.

 

Det jeg mente, var at du slipper å kjøpe dette utstyret 2 ganger (først 754 og deretter 939) dersom du greier å tilpasse prisen på 13000 og gå rett opp på 939 istedet.

 

Jeg har socket A selv og hoppet over 754 med hensikt og går derfor rett på 939.

 

Hvis 939 ikke er noe alternativ med hensyn til pris så er 754 det nest beste valget.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Kjøp heller r9800pro enn skjerkortet du har satt opp.

Ja, du kjøper ikke 9600XT 256MB, og hvis han gamer, vil han være takknemlig om du dropper trådløst, og heller putter på en MS Intelli eller en logitech + et KeyTronic KT2001...

 

Nå har ikke jeg lest hele tråden, for alt jeg vet, har dette allerede blitt nevnt.

Jeg har det samme tastatur og mus og jeg tviler på at man kan få bedre! Hvorfor sier alle at det er så dårlig med trådlås visst man gamer? Jeg er strålenes fornøyd! :)

Tja... mest på bakgrunn av at jeg spilte hos en kompi med 2 PCer der begge hadde trådløst. Siktet fløy vilt, og det var umulig å styre. Han bruker fortsatt trådløst tastatur, men musen har han bytta i Intelli 3. Har også prøvd senere, hos en annen kompis der det kun var 1 trådløs mus, og det var også fQkka!

 

2 trådløse nært hverandre er absolutt ikke å anbefale...

Lenke til kommentar
Da vil 939 være billigere ja. Men da må du kjøpe basisdelene jeg satte opp tidligere. Hovedkort, RAM, prosessor og helst et rykende bra skjermkort.

 

Det jeg mente, var at du slipper å kjøpe dette utstyret 2 ganger (først 754 og deretter 939) dersom du greier å tilpasse prisen på 13000 og gå rett opp på 939 istedet.

 

Jeg har socket A selv og hoppet over 754 med hensikt og går derfor rett på 939.

 

Hvis 939 ikke er noe alternativ med hensyn til pris så er 754 det nest beste valget.

 

Sveinl.

Det jeg og mente ;)

 

Men jeg gadd ikke vente på ny socket, så jeg har bestilt Pentium 4. Hopper vel over kommende socketer, så får vi se hvilken socket det blir neste gang...

Lenke til kommentar

til 13000,- skal du vel kanskje klare å skaffe et rimli ok 939 oppsett. Pengemessig ville jeg ha anbefalt 754 da det kommer PCI-e og BTX etterhvert så når du skal oppgradere må du sikkert få nytt HK osv. Dette gjelder for både 939 og 754. Skulle jeg kjøpte 939 hadde jeg ventet litt til PCI-E og evt. andre standarder har blitt innført så du slipper å kjøpe 2 ganger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...