Gå til innhold

Kjøp av Powerbook i utlandet


Anbefalte innlegg

Den bærbare Pcen til fattern gikk nettopp ad undas, og han trenger en ny en. Som en skap-Mac-elsker så anbefalte jeg en Powerbook siden den inneholder alt han trenger, pluss at den er Mac.. Han skal i midlertid til USA om noen uker, og spørsmålet er da: hvordan er det med Apple garantien? Er den internasjonal så den vil gjelde her til lands også? Og hvordan må han gjøre det med toll og sånt?

 

Den billigste Powerbooken kostet noe som $1599, mens den koster 14999 her i landet, så det kan være noen lapper å spare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spørsmålet er da: hvordan er det med Apple garantien? Er den internasjonal så den vil gjelde her til lands også? Og hvordan må han gjøre det med toll og sånt?

Kjøpsloven i Norge er mye bedre enn de AppleCare-greiene. Kjøper man en Mac i Norge, kan man faktisk sløyfe hele AppleCare.

 

Jeg anbefaler aldri noen å kjøpe i utlandet. Skjer det noe galt med maskinen, blir det masse telefonering og stress med Apple. Da er det bedre å kunne gå til en butikk og si, "hey, det er noe tull med maskinen her. Fix it."

Lenke til kommentar
Kjøpsloven i Norge er mye bedre enn de AppleCare-greiene. Kjøper man en Mac i Norge, kan man faktisk sløyfe hele AppleCare.
Det kan så være.

Men husk at han ved å kjøpe maskin i USA sparer mer enn de kr. 3000,- som AppleCare koster.

En annen ting å ta med i betraktning er hvor rask service du får hos Apple med AppleCare i forhold til kjøpsloven. ;)

 

Må vel ha ny lader også...Koster sikkert endel.

Ville ikke kjøpt fra utlandet.

Laderen er den samme, men han trenger å kjøpe ny kabel mellom laderen og veggkontakten. Den kan umulig kost mer enn en hundrelapp eller to.

 

 

@zebozz.

Hvis faren din kan leve med engelsk tastatur og synes prisbesparelsen er stor nok, kan jeg ikke se noen grunn til ikke å kjøpe maskin i USA.

Apple sin garanti er internasjonal og med AppleCare bør han være sikret de første 3 årene! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

makan. toll er drit. der går det fort 49% i avgifter. (moms og toll.) så han må nok late som han hadde med seg den fra norge. men med kjøpsloven blir det kanskje værre. men garantien er hvertfall ikke noe problem. hadde trøbbel med ipoden min som jeg kjøpte der, av apple fikk jeg bare svar: " samme for oss hvor du kjøpte ipoden, garantien er den samme og det er bare å sende den inn"

det med strømen er et enda mye mindre problem. jeg bruker et mellomstykke mellom den amrikanske kontakten og den europeiske. den kostet 1 $ i en såkalt "hardware store". hvis man ikke vil ha denne uoriginale løsningen, kan man alltids kjøpe hele travel kit, eller få bestilt bare det lille stykket ytterst på laderen..

 

mitt klare råd: hvis man kan slippe toll, go for it!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg kjøpte meg nettopp en iBook på en applestore i Miami.. betalte 1049$ (nesten 7500kr) for en 14" som koster 12500 her i norge.. da synes jeg uansett det er verdt "risikoen"! Det som er oppsiktsvekkende er den store prisforskjellen i Norge og USA.. Det er verdt å nevne at den var på tilbud da! Men du trenger ikke å kjøpe en batteripakke til 1500 spenn.. Enten bruker du det sluttstykket fra iPoden ( hvis du har en ipod selvfølgelig, og den kan du jo lade i macen) Eller så kan du kjøpe en travel-pack til litt over 400 kroner, som inneholder adaptre for mange mange land... Uansett ikke noe problem med tollen.. bare å bruke macen før du drar tilbake, og det er smart å sette på den norske strømdingsen før du drar, så har du et godt argument for at du ikke har kjøpt den der.. (selv uten norsk tastatur)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...