Gå til innhold

Lycoris - Ny, brukervennlig Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-16 19:27, house skrev:

er det ikke det som er poenget da ? å lage en linuxversjon som ser ut som windows ? slik at overgangen blir mykere ?




Housey



Jo da men hallo liksom.. ta bakgrunnsbilde F.eks,, det ser jo ut som det første XP bildet,,, NOE mer kreative kan de jo vere da,,, De kan gjøre det brukervenlig Uten å bruke XP malen..

 

Sephiroth

Lenke til kommentar

Slutt med sippingen. Det er jo bare å fjerne bakgrunnsbildet. Hele poenget med Lycoris er at det skal være et alternativ for hjemmemarkedet. Dermed er det naturlig å legge designet mest mulig opp til det kjente, og da vil Windows være et naturlig utgangspunkt. Jeg kommer faktisk til å laste det ned, og prøve det.

 

Fordelen med OS'et er at det er mulig å installere for vanlige mennesker, i motsetning til en del andre Linux-distribusjoner.

Lenke til kommentar

Lycoris er kongelinux.

 

hadde det ikke vært for at jeg ikke får USB musen til å funke, så hadde jeg brukt lycoris.

 

Det er multimedialinuxen liksom.

 

innebygd divx codec, videospillere, og til og med DVD program. (som klarte å spille loard of the rings SVCD'en.)

 

ingen som klarte å hjelpe meg med USB musen, og derfor gav jeg opp.... litt synd... lycoris er kul.

Lenke til kommentar

OK, tenkte bare jeg skulle gi en liten tilbakemelding.

 

Jeg har nå installert Lycoris, og jeg må si at dette var en meget positiv opplevelse. Det var stort sett bare å sette inn CD-en og svare at jeg bodde i Norge.

 

Vips, så var alt oppe og gikk. Klikket på Mozilla - og jeg var på nett.

 

Dette kan absolutt anbefales. Alt virker som det skal, til og med driveren til lydkortet mitt, noe jeg har hatt problemer med før (har et Hercules Fortissimo II).

 

Tror jeg kommer til å tilbringe litt mer tid bak rattet på dette OS-et, ja,

 

swanky

Lenke til kommentar

For å ta spørsmålene deres:

 

1) Du velger selv om du vil installere Lycoris på hele harddisken, eller på en partisjon. Kommer opp en liten valgmeny helt i begynnelsen av installasjonen

 

2) Det følger en dual boot med Lycoris. Fungerer bra for meg, har ikke endret noe på den ennå så den booter Lycoris default. Virker som om det funker bra med XP, eneste er at Lycoris hele tiden refererer til "xp" som NT/2000. Vet ikke om det kan ha noe å gjøre med at partisjonen er satt opp som win2000-partisjon. Noen som vet?

 

Jeg lastet kun ned første CD-en, cd2 er source code og cd3 er devtools. Må vel kanskje lære litt før jeg begynner å fu**e det opp :wink:

 

 

3) Lycoris finner du på http://www.lycoris.com - og det er en rekke ftp/http-servere i Skandinavia. Jeg valgte den i Sverige, av en eller annen grunn. 250Kb/s!

Lenke til kommentar

Ang. feil bootnavn med XP (at den kalles NT/2000 i stedet for XP).

 

Dette er kun en tekst-streng. Den kan du selv forandre (til f.eks. XP). Er ikke helt sikker på hvor den ligger, for denne boot-loaderen heter Grub. Lilo (en annen boot-loader) kan konfigureres i /etc/lilo.conf (hvis jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar

Takk for den opplysningen, da tror jeg bare det skal få stå "win2000" - bryr meg ikke noe om det.

 

Lykke til?

 

Tror egentlig ikke du trenger det... :wink:

 

Mens OS-et installeres kan du faktisk spille kabal (i installasjonsprogrammet)! En ganske fiffig løsning spør du meg! Glemte all nervøsiteten.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 21:42, GeeZuZz skrev:

Lycoris er kongelinux.


hadde det ikke vært for at jeg ikke får USB musen til å funke, så hadde jeg brukt lycoris.


Det er multimedialinuxen liksom.


innebygd divx codec, videospillere, og til og med DVD program. (som klarte å spille loard of the rings SVCD'en.)


ingen som klarte å hjelpe meg med USB musen, og derfor gav jeg opp.... litt synd... lycoris er kul.


 

Hvilken USB mus har du ?

 

Har hatt USB mus i over et år og ikke en eneste distribusjon har avslått den,... Prøvde til og med Lycoris i går og den funket der også....

 

Har selv Logitech Cordless Mouse Wheel !

 

-------------------------------

Og hva jeg syns om Lycoris :

-------------------------------

Jeg bruker daglig kun Slack,.. og det vil jeg også fortsette å gjøre,.. Dette var bare for å prøve ,... - Men skal ha det på broderns maskin da han likte det veldig godt,...

 

Men sånn ellers ville jeg sagt at dette er en genial distribusjon for de som ikke ønsker å gå så veldig dypt inn i Linux og har alt ferdig foran seg (divxplayer, samba, etc..)

 

Litt for XP aktig for min smak, men setter ikke et minus der da det skal være for en mykere overgang fra windows...

 

Litt skuffende var at det ikke klarte å kjøre helt fint på en eldre 350 mhz maskin jeg også hadde prøvd på... Der ble Themes osv. litt hardt for den,... (som vil si at den likte å stoppe opp for å jobbe litt nokså ofte..) - Denne maskinen har kjørt RedHat 7.2 med KDE nokså glatt før.. men men,...

 

Derfor liker jeg heller WindowMaker istede for KDE da denne krever så og si intet av ressurser,...

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne dette :

I installasjonen fant jeg ingenmulighet for å velge pakker selv,.. (selvsagt ikke et minus med tanke på hva slags distro det er,...) - Men da installasjonen var ferdig følte jeg endel viktigere pakker manglet,.. Eks. make, esdlibs...

 

For å bruke distroen som den er ferdig installert så trenger du ikke dette,...

 

Men for Nvidia brukere så vil de heller ha nvidias gode drivere enn det som følger med xfree86 (tror ikke nvidias egne følger med,.. har heller ikke sjekke) - Men da må du jo ha make inne for å installere de,... - da du ikke kan bruke rpm i denne sammenheng her,...

 

og esdlibs trenger gaim som er den beste messenger klienten til Linux (icq, aim, msn, yahoo, irc...) - derfor et must for meg,...

 

men, men,... ellers greit uansett...

 

Er det noe dere trenger til Lycorisen deres ?

Her er noen gode kilder :

http://www.freshmeat.net - En hel haug av utvalg av all slags software

http://www.rpmfind.net - RPM database - søk etter det du trenger...

Lenke til kommentar

humm..

 

jeg er glad for at Lycoris får så mange gode tilbakemeldinger, at Lycoris skal vere så enkelt i installasjon og bruk, samt at den har meget gode multimedia funksjonalitet med innebygt.

driver her selv og laster ned på en treg ISDN linje ifra danmark (ftp://ftp.sunsite.dk/disk3/lycoris) med greie 7.5kb, så det er fint å vite at folket liker os'et :smile:

 

angående windows-lookaliken så er det nok for å gi folk noe kjent, men det går jo ann å fjerne, skifte desktop til av dei andre typene som er tilgjengelig. jeg selv vet om flere som er intressert i linux men pga utseendet, konsoll og mange andre ting holder seg vekk ifra linux generellt. med Lycoris så tror jeg at flere windows brukere som ikke vet mye eller ingenting om linux, tør å ta steget til å prøve det pga god kritikk og meget enkelt i bruk og installasjon.

mitt eneste store spørsmål blir vel om det støtter dual maskiner (SMP), viss ikke så blir det vel tbird maskinen min som blir linux box :wink:

 

edit:

jeg glemte nesten den ganske fine nettverks browseren som lycoris tilbyr, nesten som windows explorer. har selv prøvt diverse linux distroer (SuSE, RH, Slack og Mandrake) og for å kunne gå inn på en annen maskin var jeg nødt til å mounte den nettverks maskinen jeg vil inn må manuelt, veldig tungvint spør du meg, finnest sikker tilgjengelig på nettet liknende nettverks browsere for linux men Lycoris kommer med en innebygt :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-04-17 14:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-17 14:10, alaruz skrev:

Jeg glemte å nevne dette :

I installasjonen fant jeg ingenmulighet for å velge pakker selv,.. (selvsagt ikke et minus med tanke på hva slags distro det er,...) - Men da installasjonen var ferdig følte jeg endel viktigere pakker manglet,.. Eks. make, esdlibs...


For å bruke distroen som den er ferdig installert så trenger du ikke dette,...


Men for Nvidia brukere så vil de heller ha nvidias gode drivere enn det som følger med xfree86 (tror ikke nvidias egne følger med,.. har heller ikke sjekke) - Men da må du jo ha make inne for å installere de,... - da du ikke kan bruke rpm i denne sammenheng her,...


og esdlibs trenger gaim som er den beste messenger klienten til Linux (icq, aim, msn, yahoo, irc...) - derfor et must for meg,...


men, men,... ellers greit uansett...


Er det noe dere trenger til Lycorisen deres ?

Her er noen gode kilder :

- En hel haug av utvalg av all slags software

- RPM database - søk etter det du trenger...


 

etter det jeg har lest på nettet http://www.lycoris.org/viewtopic.php?topic...ic=1135&forum=4 så eksisterer make og alle dei andre verktøyene, dem er bare ikke installert :wink:

Lenke til kommentar

Quote:




Hvilken USB mus har du ?


Har hatt USB mus i over et år og ikke en eneste distribusjon har avslått den,... Prøvde til og med Lycoris i går og den funket der også....


Har selv Logitech Cordless Mouse Wheel !



 

Jeg har logitech trådløs optisk mus. (den som fulgte med den Logitech Cordless Desktop Optical pakken)

 

Den funker fint i redhat linux, men selv om jeg velger USB mouse i setupen til lycoris, så funker den altså ikke...

 

 

-------------------

 

Det som er så kult med linux, er at det tar jo under 10 min å intstallere.... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


El Viking skrev (2002-04-17 13:35):

Ang. feil bootnavn med XP (at den kalles NT/2000 i stedet for XP).


Dette er kun en tekst-streng. Den kan du selv forandre (til f.eks. XP). Er ikke helt sikker på hvor den ligger, for denne boot-loaderen heter Grub. Lilo (en annen boot-loader) kan konfigureres i /etc/lilo.conf (hvis jeg ikke husker feil).




 

Hvis jeg heller ikke husker feil, ligger det en fil som heter grub.conf eller noe slikt i samme mappe (/etc). Der kan du forandre default OS, bakgrunnsbildet, tekststrenger osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...