Gå til innhold

ixus eller sony?


Anbefalte innlegg

hei!!

 

skal kjøpe meg kamera, og vurderer disse to:

canon ixus 500 og sony cyber-shot DSC W12

 

så langt jeg kan se er funksjonene ganske like, men har ikke studert det så nøye.

 

så hvis det er noen som har noen anbefalinger om disse to, eller andre kameraer ville det vært kjempe fint!!

Endret av goldenmaggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ca. i samme bås, og har studert begge en del (antar det er DSC-W1 du mener). Så langt jeg kan se av testbilder på mer "skikkelige" testsiter så har Canon IXUS 430/500 /A80/S50 generelt skarpere bilder enn DSC-W1. Sistnevnte har hissig støyreduksjon, som kan føre til at skarpe detaljer som f.eks. hår og gress blir mindre tydelige.

 

Ser det godt på bilder tatt med DSC-W1, og derfor vil jeg ikke ha det. Synd, for det ser ut til å være ett meget fint apparat bortsett fra dette.

 

Sjekk reviewer på http://www.steves-digicams.com/. Der er går noen av testbildene igjen for samtilige kameraer, slik at det går ann å sammenligne.

 

En av styrkene til DSC-W1 er vel hastigheten.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Ser det godt på bilder tatt med DSC-W1, og derfor vil jeg ikke ha det. Synd, for det ser ut til å være ett meget fint apparat bortsett fra dette.

Lastet ned noen sample fra Steve å sjekke om støyreduksjonen var slik at man ser godt at det er tatt med W1.

Etter å ha studert disse i PS side by side tror jeg bra sikkert du hadde strøket i en blindtest av disse kameraene.:p

 

Når man leser spesifikasjonen samt tar en side by side på bildene, kan jeg vanskelig se at IXUS 500 innehar noe forsprang på DSC W1.

Tvert i mot virker IXUS 500 litt satt allerede.(det er jo egentlig IXUS 400 teknologi som er flikket litt på )

Tror Canon bør ha en oppfølger i ermet snart for å holde tritt med utviklingen.

 

Dette er selvfølgelig en smakssak og går også mye på hvilke preferanser man har før man velger kamera.

Tror mange har gjort deg opp en mening FØR man ”tester” nyvinninger.

Slik er det bare.

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer også å kjøpe enten ixus 500 eller sony DSC W1(2).!!

 

Først et spørsmål: Er DSC-W1 den hvite utgaven av kameraet og DSC-W12 den svarte? Jeg vil ha den svarte og bildene og navnene W1 og W12 brukes om hverandre. Tror dessverre også den svarte er dyrere.

 

Kommentar: jeg har ikke prøvd sony sitt, men det får bra skussmål bra på alle tester. (steves digicam blant annet) En fordel Sony kameraet har framfor ixus 500 er vel at autofokusen er på 0,33 sek (hvis jeg skal stole på en som sa at den var lik V1 og T1, som ligger på rundt 033) Ixus har til sammenligning en autofokus på 1.53 sek, dvs at det tar 1.53 sek fra du trykker på knappen til bildet tas!!!!! Dette er HELT krise synes jeg, når man betaler så mye. Jeg har kun erfaring med ikke-digitalt speilreflekskamera, og fikk faktisk sjokk da jeg prøvde et Canon ixus i helga og merket den trege autofokusen. Bildene og skjermen så knallbra ut, og jeg tror det er et topp kamera, men det med den trege autofokusen kommer til å bli et stort irritasjonsmoment i allefall for meg. Mulig jeg er godt vant, men jeg er kun hobbyfotograf og synes ikke det er for mye forlangt at knappen reagerer med en gang du trykker på den! 1.53 sek høres kanskje ikke lenge ut men det er det...

 

Jeg er fortsatt i villrede, spesielt også siden jeg ikke ennå vet svaret på spørsmålet mitt øverst..... Noen som kan oppklare? Elite Foto selger det i svart vet jeg for 4999,- men det er jo overpris. ITbutikken (tror jeg) har det for 3534,- men jeg vil vite om det er det svarte før jeg evt. bestiller!

 

Dette hjalp deg kanskje ikke, men som sagt, autofokus..... Go home and fasten up ixus!!!

Lenke til kommentar
Tror mange har gjort deg opp en mening FØR man ”tester” nyvinninger.

Personlig, så hadde jeg bestemt meg for DSC-W1. Men når jeg så bildene første gangen (uten å ha lest noen test på forhånd), så likte jeg dem rett og slett ikke. Sjekket bilder fra to helt forskjellige test-steder.

 

Men dette går selvfølgelig mye på personlig smak.

Lenke til kommentar

Jeg lurte netopp på det samme gikk for ixus 500 pga bildekvaliteten som betyde mest for meg. Jeg trengte ikke så god autofokus til min type fotografering, men det er berre å lære seg til med autofokusen så tars bilde etter ca. 30-40sek :yes: Og bildekvaliteten var super på kamera, så jeg vil på det sterkeste anbefale ixus 500 :thumbup::thumbup::thumbup:

 

Men forumet er viss delt i synet på de to kamerane så det beste er viss du finner ut hva du skal bruke det til. og så ser hvilket som passer best til deg og ditt bruk :yes:

Lenke til kommentar

Personlig så hadde jeg ikke hvert i tvil, jeg hadde gått for Sony.

Jeg klarer nemlig ikke å se forskjell på bildene tatt med ixus 500 og sony w1 og p100/120.

Å når bilde kvaliteten er den samme så hadde jeg gått for det kjappeste kamraet, og der vinner sony med flere hestelengder. :yes:

Lenke til kommentar
Er DSC-W1 den hvite utgaven av kameraet og DSC-W12 den svarte? Jeg vil ha den svarte og bildene og navnene W1 og W12 brukes om hverandre. Tror dessverre også den svarte er dyrere.

 

 

har funnet ut at ja. W1 er det kameraet som er sølvfarget, mens W12 er den svarte, det er ingen forskjell så langt jeg kan se med unntak av at W1 har medfølgende etui.

 

ellers tror jeg grunnen til at den svarte er dyrere er at det bare er en butikk som selger den, for på pixit (butikken den selges i) koster de to kameraene like mye!

Lenke til kommentar

begge kameraene har 1/1.8 toms CCD så bildekvaliteten skal være ganske nøyaktig like god. Jeg selv mener også at hastighetene på W1 teller sterkere enn hva du måtte finne av styrker på IXUS500.... Forskjellen på V1 og W1 er at V1 har blitssko, mens W1 har AA-batteri... Det blir liksom hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
begge kameraene har 1/1.8 toms CCD så bildekvaliteten skal være ganske nøyaktig like god.

Nå er det vel ikke fullt så enkelt å si at bildekvaliteten er like god kun ut i fra CCD størrelsen. Klar 1/1.8" skal være bedre enn 1/2.5" (som vel ikke brukes på 5MP heller), typisk 4MP CCDer med 1/1.8" gir mindre støy enn på 1/2.5".

 

Optikk og hvordan selve kameraet prosesserer bildet har også mye å si. Hvem som produserer CCD brikken kan sikkert også være avgjørende, men Canon bruker vel Sony sine CCDer så vidt jeg har fått med meg, så det skal være det samme på disse.

Lenke til kommentar
Er DSC-W1 den hvite utgaven av kameraet og DSC-W12 den svarte? Jeg vil ha den svarte og bildene og navnene W1 og W12 brukes om hverandre. Tror dessverre også den svarte er dyrere.

 

 

har funnet ut at ja. W1 er det kameraet som er sølvfarget, mens W12 er den svarte, det er ingen forskjell så langt jeg kan se med unntak av at W1 har medfølgende etui.

 

ellers tror jeg grunnen til at den svarte er dyrere er at det bare er en butikk som selger den, for på pixit (butikken den selges i) koster de to kameraene like mye!

Jeg har funnet ut at det ER forskjell på W1 (hvit) og W12 (svart)!

 

W12 (altså den svarte) kommer med veske og ekstra batteri, det har jeg ikke lest at W1 gjør. W12 har BÅDE auto OG manuell fokus muligheter. (eh, jeg er ikke så god på foto-terminlogi, men dere skjønner vel hva jeg mener, man kan stille inn blender, lukkertid manuelt etc). I tillegg har den lyd på videoopptak, noe ikke den hvite utgaven har.

 

I forhold til Ixus 500 så kan man i tillegg ta opp uendelig med video på begge sony'ene såfremt det er plass på minnekortet. (ixus 500 "kun" 3 min)

 

Kan dessuten informere om at man kan bestille W12 på Preus Fotos nettbutikk, den koster 3999,- inkl vesken i skinn og batterier. Postoppkrav på 150 kr, du henter den på posten og betaler ved henting.

 

Jeg har altså kjøpt kamera! (jeg har lett i 6 mnd...)

Dessuten - angrefristloven gjelder jo alltids dersom jeg ombestemmer meg innen den kommer i posten. (ca en uke leveringstid)

 

Lykke til med valget alle dere andre:)

Lenke til kommentar

Det du sier forskjellene på kameraene er bare TULL!!

 

På mitt W1 finnes manuell innstilling av blender, lukkertid etc. Lyd på video er det også.

 

Bruksanvisningen som følger med gjelder både W1 og W12, kameraene har identiske spesifikasjon/funksjoner!

 

Neste gang du skriver her på forumet bør du kanskje sjekke litt før du sprer rykter/fantasier.

 

Anders

Lenke til kommentar

men kan du ikke fortelle litt om W1 kameraet da, til oss som lurer? Er du fornøyd? Tar det bort så mye støy at bildene ser uskarpe ut? Noen over her påsto det. En annen viktig ting jeg lurer på er jo om det er så raskt som de sier. ixus bruker jo 1.53 sek (eller hva det nå sto i testen på akamera) for å fokusere, og det er jo sykt lenge...

Lenke til kommentar

Noen reviews på DSC-W1, se selv på bilder og sammenlign med andre. Noen liker bilder fra ett kamera, og andre fra ett annet.

 

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html

http://www.imaging-resource.com/PRODS/W1/W1A.HTM

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc...iew/index.shtml

 

http://www.megapixel.net/reviews/sony-p100/p100-review.html

(P100, men skal ha samme bildemessige egenskaper som W1 bortsett fra designet)

 

Sony forumet på DPreview, kan også være ett greit sted å titte:

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1009

 

NB! Det sammenlignes ofte mot "Canon PowerShot S500", det er USA navnet på "Canon Digital IXUS500". S410=IXUS430, S400=IXUS400

Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøyd med kameraet. Har ikke så mye erfaring med kamera at jeg har lært meg å bruke det med annet enn automatiske innstillinger hittil.

 

Kameraet tar bilder veldig kjapt, raskere enn andre kamera jeg har prøvd.

 

Har lagt ut et par bilder som dere kan se på:

Blomst (ca 2 mb)

Nidarosdomen (ca 2 mb)

Gamle bybro (ca 2 mb)

Video (NB 14 mb)

 

På bildet av blomsten blinket "skarphetsikonet" som advarsel på at bildet kunne bli uskarpt, men jeg synes det ble greit.

 

Anders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...