Gå til innhold

Aquadrive Vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på denne =) Jeg er også interessert i aquadrive, sidenjeg er ute etter en vannkjøle-løsning til harddisken som også demper mye støy. Aquadrive's løsning med å bygge inn harddisken helt ser med første øyekast mye bedre ut for støydemping enn de fleste konkurrentene (selv om den koster mer).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
.. eller eventuelt kjøpe en Seagatedisk for omtrent samme pris +/- :wee:

Jeg tenkte meg når jeg skreiv dette, at jeg kunne komme til og få svar fra folk skulle ha meg til og droppe denne greia, og kjøpe seagate disk...

 

 

Men poenget her er og få noe som er helt stille, ikke nesten stille, ikke halvbra. Derfor er ikke en seagate disk, eller annen type hardisk nok i seg selv! Den trenger noe rundt seg som demper støy, spesielt denne 7200 RPM summinga.

 

En ting jeg nå har vurdert er og bruke den billigste drev ramma til microplex

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...BK01SB&toc=5434

 

Og bygge på den med noen plater etter disken er festa, slik at den blir like god som den dyre.

Lenke til kommentar

Believe me: jeg har 3 WD disker, buy Seagate and hear the difference. Du kan ikke høre at den går, untatt når du har 2x200 som står i SATA RAID og skriver på fullt. Men aquadrive ser litt upraktisk ut, i og med at man må bruke mer enn den standard plassen til HDD. Hvis du har nok plass, derimot, så er det vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt det er noe problem, jeg ønsker kun tilbakemld fra noen som har prøvd en slik drevramme.

 

Det er fint at du prøver og hjelpe, men valg av hardisk er en helt annen diskusjon og hører ikke hjemme her.

 

Forresten, for og være konkret, dette dreier seg ikke om en eksisterende hardisk som er plagsom, dette dreier seg om og kjøpe inn en ny maskin, basert på vannkjøling, som er så stillegående som overhodet mulig. Og i en slik maskin vil antageligvis selv en slik seagate disk være hørbar, og er den hørbar, så støyer den for mye, derfor spørsmålet i tråden. Den eneste vifta i maskina hvis ikke strømforsyningen moddes, vil være en 120x120mm vifte i strømforsyninga.

Endret av Martin_03
Lenke til kommentar
Believe me: jeg har 3 WD disker, buy Seagate and hear the difference. Du kan ikke høre at den går, untatt når du har 2x200 som står i SATA RAID og skriver på fullt. Men aquadrive ser litt upraktisk ut, i og med at man må bruke mer enn den standard plassen til HDD. Hvis du har nok plass, derimot, så er det vel ikke noe problem?

Nå har du 3 ganger i dette korte topic'et lobbiert for en helt annen løsning enn det vi spør om. ja vi er klar over at det finnes støysvake harddisker, men selv de mest støystake kan du høre om du ikke støydemper dem. Dessuten er jo halve poenget med denne posten å ha vannkjøling på disken.

 

Med andre ord vi har forstått at du liker Seagate harddisker nå. Slutt å gjennta deg selv.

 

Tilbake på topic: jeg fannt et review fra en tysk overklokkings side:

http://www.modding-tech.de/article.php?id=7&page=1

Desverre forteller denne ikke så mye detaljer om støynivå, bare at dempingen er meget bra, og enda bedre med litt ekstra støymatter (trenger ikke være redd for isolasjon av harddisken nå når den er vannkjølt ;) )

 

Jeg annbefaler å bruke babelfish.altavista.com for å oversette til engelsk om du ikke er stødig i tysk. Denne er rimelig god på tysk-oversettelser.

 

Skal si ifra om jeg finner andre artikler med relevant info.

-Stigma

 

PS: Martin, jeg skal også lage et vannavkjølt vifteløst system (mulig unntak PSU). Ta gjerne kontakt med meg med en PM om du vil utveksle tanker og erfaringer rundt dette. Jeg kommer til å bruke springvannavkjøling og peltier. Jeg anntar du går den litt mer normale vannkjølingsruten, men det er mye som blir det samme. Vi kan sikkert hjelpe hverandre.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Believe me: jeg har 3 WD disker, buy Seagate and hear the difference. Du kan ikke høre at den går, untatt når du har 2x200 som står i SATA RAID og skriver på fullt. Men aquadrive ser litt upraktisk ut, i og med at man må bruke mer enn den standard plassen til HDD. Hvis du har nok plass, derimot, så er det vel ikke noe problem?

Nå har du 3 ganger i dette korte topic'et lobbiert for en helt annen løsning enn det vi spør om. ja vi er klar over at det finnes støysvake harddisker, men selv de mest støystake kan du høre om du ikke støydemper dem. Dessuten er jo halve poenget med denne posten å ha vannkjøling på disken.

 

Med andre ord vi har forstått at du liker Seagate harddisker nå. Slutt å gjennta deg selv.

 

Tilbake på topic: jeg fannt et review fra en tysk overklokkings side:

http://www.modding-tech.de/article.php?id=7&page=1

Desverre forteller denne ikke så mye detaljer om støynivå, bare at dempingen er meget bra, og enda bedre med litt ekstra støymatter (trenger ikke være redd for isolasjon av harddisken nå når den er vannkjølt ;) )

 

Jeg annbefaler å bruke babelfish.altavista.com for å oversette til engelsk om du ikke er stødig i tysk. Denne er rimelig god på tysk-oversettelser.

 

Skal si ifra om jeg finner andre artikler med relevant info.

-Stigma

Woooow, hold yer horses... :ermm:

 

Mener bare å sette ting litt på spissen, for når du skal ha så stille disker som med Aquadrive, skal du ha komprimert nitrogenavkjøling til 6k+ for å høre forskjell på det og en god SG-disk om du så har vannkjølingskomponentene lagt i rør fra kjelleren. Jeg har bygd HTPCs der meningen fra grunnen av har vært at PC'ne skal støye så lite som mulig, til en overkommelig pris, så jeg vet hva jeg snakker om. Mine innlegg er ikke off-topic, og gjentakelse er også et virkemiddel som kan brukes i denne sammenhengen for å illustrere poenget i mitt "korstog om at det finnes alternativer".

Hvis trådstarter i hvilket som helst forum er n00b på punktet, kan man iallfall gi litt basic support helt fra begynnelsen av uten å spørre "kan du ikke noe om dette"....?

 

Fortell meg, Stigma, hva slags PC du har, og jeg skal komme med råd til deg hva som lønner seg å satse på for å minske støy. :)

Edit 2: Eller: Fortell meg hva du skal ha, og økonomisk ramme, og så kan jeg gi deg råd om hva du bør kjøpe. Men du ville uansett ikke høre, fordi jeg nå har havnet på "blacklisten" din av "plagsomme folk som vil motarbeide min ambisjon", har jeg ikke? :p

 

Edit: Dersom du skal kjøle ned harddisken(e), derimot, er jo AQD et fint alternativ til litt mer støyende viftekjøling, selv om det så er 120 mm eller mer.

Men akkurat i denne posten høres det ut som dempet støy er det som er det ultimate... Kan ikke nekte for det? :nei:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Du har misforstått igjen tydeligvis. Hverken meg eller Martin skal minste støy i systemet vårt, vi skal bygge et system fra scratch, basert på vannkjøling.

 

Vi er klar over at forskjellige harddisker har forskjellige støynivå, men det er ikke hva dette topic handler om. Vi ønsker å vite kjøle og støydempingsegenskapene til aquadrive, og evt. andre lignende enheter.

 

Vennligst respekter det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt det er noe problem, jeg ønsker kun tilbakemld fra noen som har prøvd en slik drevramme.

 

Det er fint at du prøver og hjelpe, men valg av hardisk er en helt annen diskusjon og hører ikke hjemme her.

 

Forresten, for og være konkret, dette dreier seg ikke om en eksisterende hardisk som er plagsom, dette dreier seg om og kjøpe inn en ny maskin, basert på vannkjøling, som er så stillegående som overhodet mulig. Og i en slik maskin vil antageligvis selv en slik seagate disk være hørbar, og er den hørbar, så støyer den for mye, derfor spørsmålet i tråden. Den eneste vifta i maskina hvis ikke strømforsyningen moddes, vil være en 120x120mm vifte i strømforsyninga.

Og en ting til, se min spec på profil så skjønner du sikkert hvorfor jeg sier som jeg gjør?

 

AMD Athlon 64 3200+

Gigabyte KV8T800

1x512 MB GeiL

1 x 80 GB Seagate IDE (Windows XP 64-bit Edition Beta)

2 x 200 GB Seagate SATA i RAID 0, Stripe

PowerColor (ATI) Radeon 9800 Pro, 128 MB

Wireless 54g + 10/100 LAN...

Chieftec Midi tower, white

Thermaltake Silent 410 W

Asetek WaterChill (CPU/Chipset/GPU)

 

Her er Aquadrive et trangt alternativ, så det kommer som sagt på hvor mye plass du har.

 

I just wanna help yall, by my experience. :dontgetit:

 

Edit: Pumpa til vannkjølinga bråker mer enn diskene tilsammen gjør.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Jeg anntar Martin har plass, ellers ville han neppe vurdert denne løsningen. Jeg for min del skal bygge systemet i en Lian-Li PC75USB, og har mer enn nok plass. Jeg skal forresten ikke bruke pumpe pga. springvannskjølingen (som blir omtalt i et annet topic, vennlist ikke diskuter det i dette), så eneste støykilder utenom harddisk blir eventuellt PSU, om jeg ikke modder eller kjøper en vannkjølingsløsning til denne også.

 

Vennligst forbehold denne tråden til vannkjøling/støydempings kombinasjonsløsninger for harddisker ok?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg anntar Martin har plass, ellers ville han neppe vurdert denne løsningen. Jeg for min del skal bygge systemet i en Lian-Li PC75USB, og har mer enn nok plass. Jeg skal forresten ikke bruke pumpe pga. springvannskjølingen (som blir omtalt i et annet topic, vennlist ikke diskuter det i dette), så eneste støykilder utenom harddisk blir eventuellt PSU, om jeg ikke modder eller kjøper en vannkjølingsløsning til denne også.

 

Vennligst forbehold denne tråden til vannkjøling/støydempings kombinasjonsløsninger for harddisker ok?

 

-Stigma

Okei :thumbup:

 

men (det er alltid et men) man har iallfall ikke vondt av å vite om sine alternativer.

 

Men da lurer jeg på: hvor er den springvannskjøling-topic-en du snakket om?

<Vil lese> :D

 

 

Edit: (Hvisker: Martin har du plass, som Stigma antar?)

 

Edit 2:

Bruk oljeavkjøling til PSU, ikke vann, gidder ikke forklare, men som du skjønner har det med en minsket "pang"-faktor å gjøre...

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=257609

Det vil lages en worklog etterhvert som jeg setter i gang med prosjektet for allvor.

 

EDIT: "Bruk oljeavkjøling til PSU, ikke vann, gidder ikke forklare, men som du skjønner har det med en minsket "pang"-faktor å gjøre... "

 

Det fungerer helt fint å vannkjøle PSU. Selvfølgelig må det være helt tett, men det må da alt vannkjølingsutstyr være i utgangspunktet. Dessuten er det helt uaktuelt å ha en oljekrets, og en vannkrets i samme system. Alt for mye unødvendig ekstra-arbeid og utgifter. Er du så redd for høyspenning, så bruker du en stille vifte i stedetfor.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Spennende tråd du har der, må si det er en fin ambisjon du har.

Du skal antakelig legge vann i ledning fra et litt mer avsides rør slik at du slipper vannkran-støyen i PC-rommet?

 

Men (det er alltid et men) her kan jeg også hjelpe!

 

Det fins alger som ikke trenger lys for å leve, men i gjennomsnittelig vanlig norsk springvann er disse svært sjeldne. Selvsagt, kan det hende at visse arter florerer mer på enkelte steder i landet enn i de typiske "by-vann-systemene".

 

Edit 1:

Det fins dessuten midler man kan sette inn metall og muligens også plast/andre kunstige fremstilte stoffer for å hemme algevekst opp til ca. 95 %. Ring til vannverket og hør om de har noen tips, eller SINTEF, der de har mange forskere med vann og vassdrag/bølger osv. som fagfelt.

 

Edit 2:

Jeg ville vært mer bekymret for avleiring i de mindre aktive delene av vannblokkene enn i rørene, for mange salter bindes lettere til metall nær varmeutviklende kilder enn til plast med vanlig romtemp og lignende. Her burde ikke romtemp heller være noe problem da, ettersom -> springvann, og jo kaldere, jo færre alger av typiske slag.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Som sagt, vennligst diskuter ting relatert til springvannkjølingen i springvannkjøling-tråden.

 

-Stigma

Jo, skjønner poenget, men som jeg ser på det, er det heller ikke off-topic i forhold til Aquadrive; for der kan det hope seg opp litt av hvert, hvilket kommer helt an på hva slags metalltyper disse er lagd av og hvordan kjølekanalene er lagt.

Som du vet, er det stor forskjell på bindinger mot aluminium, kobber, stål og andre "PC-metaller".

 

Men fra nå av skal jeg ikke si mer om dette i denne tråden. :w00t:

 

Edit: kopierte innlegg 2 hakk ovenfor til Overklokking.no. :hmm:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
... Den trenger noe rundt seg som demper støy, spesielt denne 7200 RPM summinga.

 

En ting jeg nå har vurdert er og bruke den billigste drev ramma til microplex

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...BK01SB&toc=5434

 

Og bygge på den med noen plater etter disken er festa, slik at den blir like god som den dyre.

Synes umiddelbart at vannkjøling til harddisker virker som litt 'overkill', da en disk utvikler kanskje 10W varme og har ganske stor overflate, så kjøling burde dermed ikke være noen kritisk sak, men så var det støydempingen da!

 

Er også litt tvilende til å bruke aluminium til støydemping da det er et hardt/stivt materiale som jeg tror lett overfører vibrasjon/støy. Vannet som sirkulerer inne i klossen reduserer sikkert dette en del, men som sagt...

 

Fikk et tips ang. demping av støy av en kamerat som er isolasjonstekniker: Bly er visst det 'proffene' bruker og er et relativt dødt materiale som ikke overfører vibrasjoner.

 

Har dermed laget en drevramme av blyplate til mine 3 disker med en 92mm vifte på 'så vidt svive rundt' hastighet i forkant ... 'drevrammen' er i sin tur hengt opp i gummiklosser i en 5 1/4" brønn. Jeg synes det fungerer meget godt, det er iallefall ikke diskene som støyer i PCen min (Fortron Source 350W PSU overdøver de lett, og den er ikke spes. støyende!)

 

Den vannkjøle-drevramma du nevner fra Microplex kunne kanskje gjort susen kombinert med blyplater f.eks.?

 

You figure it out! Lykke til med prosjektet!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

timtowtdi: Jeg er forsovidt enigmed deg at vannkjølt harddisk i seg selv er overkill. En enkel stille 80mm vifte er mer enn nok til å holde en 7200rpm harddisk på en bra temperatur. Det som likevel er viktig å peke ut er at du ikke bare kan fjerne viften som du bruker til å kjøle harddisken om du bruker vannkjøling, men du kan også pakke inn harddisken i så mye støyisolerende materiale som du ønsker. Hadde du gjort det med luftkjøling så hadde harddisken gått i stå ganske så fort pga. isoleringen ikke hadde tillatt nok kjøling.

 

Jeg har planer om å støyisolere med noen anti-støy matter rundt aquadriven for å gjøre harddisken helt uhørbar uansett, så om det "lekker" litt lyd gjennom kjøleblokken, så gjør det egentlig ikke så mye.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...