Gå til innhold

NF7: Sirene ved oppstart


Anbefalte innlegg

Har akkurat montert mitt nye Abit NF7 hovedkort sammen med mitt nye radeon 9800 pro. Når jeg starter maskinen begynner prosessorviften å gå rundt, men så blir oppstarten avbrutt og det kommer en sirene. Skjermen er svart. Sirenen holder på helt til jeg slår av PC'en. Jeg har 340W strømforsyning, kan det være jeg trenger mer? Hva kan ellers feilen være?

 

Her er hva jeg har av hardware:

 

abit NF7

AMD XP 1900+

radeon 9800 pro

audigy player

nettverkskort

2x 120GB WD

Endret av Kamikaze1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjedde meg også: Årsaken var festepunktene på sokketen som knakk, og kjøleribben hang på skjeive. Og dette skjedde under bruk når maskinen stod stille på gulvet.

 

Sirenen er bios "overheat protection". Sjekk om CPU kjøleren er korrekt montert.

Lenke til kommentar

NF7 har vel mange forskjelige "pipekoder" etter hva slags feil det er.Jeg tror du finner disse kodene på Abit sine hjemmesider,eller søk her på forumet.Jeg har lest om disse kodene før.Prøv også å resete biosen (clear cmos)...hvis ikke du har gjort det.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Morten K: Har søkt litt rundt på forumet og google, og det ser ut til at sirenen har med CPU/overheat eller minnefeil å gjøre. Tror egentlig ikke det er noe av dette denne gangen, men jeg skal ikke utelukke noe.

 

da Gauss: molex=strømkabel? Har koblet den ene delen av kabelen til strømforsyningen. Må jeg koble til begge?

Lenke til kommentar

Her har du pipekodene

 

Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

 

1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board

2. One beep - board is working fine

3. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

4. 1 short(Beep) System booting is normally

5. 2 short(Beep) CMOS setting error

6. 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

7. 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

8. 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

9. 1 long - 9 short(Beep) ROM Error

10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

11. Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

12. A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages

 

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

 

Er hentet fra denne siden:

 

http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm

Lenke til kommentar
da Gauss: molex=strømkabel? Har koblet den ene delen av kabelen til strømforsyningen. Må jeg koble til begge?

Molex er den kontakten på grafikkkortet hvor du kobler til en HDD/CD drev plugg, koble til den også om du ikke har gjort det allerede. Begge strømkoblingene skal være tilkoblet

Lenke til kommentar

Hei

 

Dette er visst et problem som går igjen etter hva man leser rundt omkring.

 

Jeg fikk også det samme problemet med NF7-S v2.0 og måtte til slutt sende inn kortet. Det viste seg også at det var hovedkortet som det var feil med.

 

- Xizor

Lenke til kommentar

Fikk et tips fra en fyr om å bøye ned den blå sensoren under CPU. Jeg gjorde det, men det gjorde bare at oppstarten varte noen sekunder mer. BIOS rakk å gi fra seg tre pip før sirenen begynte. Kan ikke bøye den dingsen noe særlig mer pga at en svart greie er i veien. Da må jeg isåfall bøye den litt til siden også. Er det å anbefale, eller kan den knekke da?

Endret av Kamikaze1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...