Gå til innhold

Fra LP plate til CD plate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, kjenner til den problemstillingen. Har selv en del LP'er, og nesten samme lydkort, så dette burde jo gå greit.

 

Det du trenger, er jo selvfølgelig en platespiller, en phono - minijack kabel, harddiskplass, et program som "tar opp" musikken og tålmodighet; denne prosessen tar nemlig TID.

 

Jeg går ut i fra at du har lite kunnskap, så jeg lister bar eopp alt det du trenger å gjøre. Kan du imidlertid noe av dette, er det jo bare til å hoppe over det som er relevant.

1. Du kobler phono - minijack kabelen til platespilleren og inn på line-in på lydkortet ditt.

2. Last ned demo av evt. kjøp Syntrillium Software's CoolEdit. Hvis noen har anbefalinger til andre program må de bare komme med dem, men CoolEdit er det jeg har brukt opp gjennom åra. Installer dette, og start det opp.

3. Legg på en LP, og start den opp. Det kan være greit og gjøre noen "test-runs" først, slik at du ikke bruker masse tid på ingenting. I CoolEdit trykker du på record, og velger 44000kHz samplerate, wave-format. Disse filene er ganske store, og prosessen med å lagre og redigere disse kan være krevende på systemet ditt.

4. Når du har tatt opp i en 10 sekunder eller.no, kan du bare stoppe opptaket. Nå sjekker du om du har fått tatt opp noe ved å trykke play. Kommer det musikk ut av høytalerene dine, er det bare til å fortsette å ta opp. Skulle det derimot være dønn rolig, kan det være et par ting som skaper konflikter.

4.1. Sjekk under lydkontroll i Windows/Linux/whatever setupet og se om line in er mutet. Er den den, unmute og prøv steg 4 på nytt.

4.2. Sjekk kablene. Er de koblet til riktig?

4.3. Under options (eller.no) i CoolEdit kan du velge hvilken enhet du vil bruke til å ta opp med. Siden du har Creative Soundblaster Live skulle det nok stå noe sånt som Creative Wave Mapper, eller Creative Live Card... Hvis det står noe annet, prøv å skift til den relevante Creative enheten.

5. Når du har fått tatt opp det du vil, kan du enten velge å ha det slik det er, med litt skurring osv. ELLER du kan kjøre noen filter. Dette ramser jeg ikke opp nå, fordi jeg synes det er litt stilig med knitringen og sånt. Skulle du få behov for det, bare spør så skal jeg ta det også.

6. Når du er ferdig og ta opp/redigere osv er det greit å gjøre om .wav filene til f.eks. .mp3 filer. Disse tar jo MYE mindre plass, og er greie å brenne cd'er fra. Det er da mange forskjellige programmer du kan bruke, mange som faktisk er freeware, eller i alle fall shareware, så det er bare til å søke på nettet etter dette.

7. Brenn .wav eller .mp3 eller .whatever filene ut på cd, sett deg ned i godstolen og lytt til den gode musikken du nå har på CD. Gratulerer, du har nettopp reddet de gamle vinylskivene fra sikker død fra slitasje og det som verre er.

 

Dette er i alle fall slik jeg gjør det. Har du noen spørsmål, fyr i vei. :smile:

 

Lykke Til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...