Gå til innhold

Sliter med Opteron maskin som ikke vil POST'e

Calm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kamerat har bestemt oss for å sette samme et lite studio for digital video og lyd og i den anledning har jeg satt opp en arbeidsstasjon som vi skal bruke til videoredigering. Maskinen jeg har satt opp består hovedsaklig av følgende komponenter i et Chiftec Dragon kabinett:

2 x AMD Opteron 244

MSI K8T Master2 FAR

Corsair TWINX1024RE-3200LL kit (2 x 512 MB)

Matrox Parphelia AGP 4x 128 MB RAM

2 x WD Raptor 36,7 GB

Plextor PX-708A DVD brenner

Sony FDD

Sunsway/ST Labs Firewire PCI-kort

Antec TruePower 380W

Men jeg får ikke maskinen til å fungere :ermm: Alle viftene og HDD'ene spinner. ingen av kabinett LED'sene lyser, men LED'en på Plextor drevet lyser konstant oransj... Utover dette er det ingen aktivitet. Inget skjermbilde, ingen harddiskaktivitet, ingen lyder (beep codes) på PC-speakern (eller på line out), ingen lyder fra floppy driven (som man gjerne får under POST)... nada... ikke en gang skuffen på Plextor drevet spretter ut, selv om jeg trykker på eject knappen :roll:

Siden jeg ikke fikk noe skjermbilde var det første jeg tenkte at det var noe problemer med skjermkortet. Så jeg bytte det med et Asus GF4 kort jeg hadde liggende. Ingen forskjell; maskinen starter, viftene og harddiskene går, men inget skjermbilde vises og det er ingen HDD aktivitet å høre...

Forsøkte videre å ta ut en og en komponent og boote for å finne evt. feilkilder, men satt til slutt igjen med én CPU, en minnebrikke, hovedkortet og skjermkortet, uten å ha kommet noe lengre.

Fant etterhvert ut at de færreste Opteron 244 støtter PC3200 brikker, så derfor kjøpte jeg to Corsair 512 MB PC2700 ECC REG brikker, og var helt sikker på at det var der feilen måtte ligge... men til min store frustrasjon hjalp ikke byttet noe, og maskinen vil fortsatt ikke gå til POST og viser inget skjermbilde...

Forståelig nok begynner kompisen min, som har betalt for hele sullamitten, å bli litt utålmodig, og jeg begynner å føle at jeg sliter litt...

Hva skal jeg gjøre? Har ikke muligheten til å sende tilbake en og en komponent helt til vi finner feilen. Det vil ta for lang tid... Skulle gjerne ha hørt fra noen som har erfaring med akkurat dette hovedkortet... Har jeg valgt feil RAM? Er strømforsyningen for svak?

Hovedkortet kommer, i tillegg til den vanlige 20 pins ATX-power kontakter med mulighet for en 24 pins utvidet ATX power, eller en annen lignende kontakt med færre pins, men strømforsyningen har støtter ikke denne typen plugger... Er jeg nødt til å bruke disse for at det skal fungere? Er det jo som er helt idiot, og har glemt ett eller annet, eller sitter vi rett og slett med et defekt hovedkort?

Takk på forhånd for all hjelp :blush:

*fortvilet*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du plassert rambrikkene riktig? De må stå i henhold til manualen.

Har du prøvd å koble fra ide og s-ata kabler, ta ut firewirekortet (sunsway er billig shit, kanskje det er inkompatiblet?)

Hovedkortet skal funger med en vanlig ATX strømforsyning, kjører selv med vanlig ATX psu på mitt oppsett, (samme hk med 2x248 cpuer og 2x1gb corsair ram.)

Prøv med et annet skjermkort også, kanskje Matrox kortet ikke samarbeider med hk.

Du kan evnt. prøve med en og en cpu for å se om en av dem er problemet. Cpu'n må nemlig ha lik volt, om de er fra forskjellig batcher/revisjoner, kan de ha forskjellig volt.

Skrevet

Selv synes jeg at det virker som at PSU (strømforsyningen) er for svak, jeg kan selvfølgelig ta feil, og det er rart at det ikke virket når du tok ut det meste.

Men den kan jo være defekt.

Kan jo også være som du sier at den krever en 24pins ATX plugg, det står sikkert i manualen.

Skrevet

OK, da har jeg testet litt, og kan ikke si at jeg har kommet noe særlig lengre... :roll:

Tok fra hverandre hele skiten, og satte kun sammen de nødvedige delene (CPU, hovedkort, skjermkort, minne)... uten at dette hadde noen effekt. Har forsøkt alt fra å kjøre minnet i forskjellige slot's (1 og 2, 2 og 3, 3 og 4, .... bare 1, bare 2....) til å kjøre hver av CPU'ene i single mode alene... Ingenting funker...

Kan ikke skjønne noe annet enn at hovedkortet er defefekt :ermm: Eller looker jeg?

Skrevet

Hvis det er feil minne skal Hovedkorte lage beep signal. Eller om du tar ut minnet skal det også lage beep. Forsøk eventuelt og koble fra alle kort, Ide kabler og start maskin med kun cpu og hør om du får beep. Gjør du ikke det er det feil på enten en av cpuene eller hk.

Skrevet
Hvis det er feil minne skal Hovedkorte lage beep signal. Eller om du tar ut minnet skal det også lage beep. Forsøk eventuelt og koble fra alle kort, Ide kabler og start maskin med kun cpu og hør om du får beep. Gjør du ikke det er det feil på enten en av cpuene eller hk.

hmm... tror du står med et defekt hovedkort jeg :no:

Skrevet

Hei igjen , det står endel i manualen om psu tilkoblingene :JPWR1, JPWR2 og JPR1 , mulig det kan ligge en hund der og lurer ?

Skrevet
Hei igjen , det står endel i manualen om psu tilkoblingene :JPWR1, JPWR2 og JPR1 , mulig det kan ligge en hund der og lurer ?

Satt akkurat og leste det :D Man kan visst plugge inn den 4-pins 12 volt pluggen jeg trodde var til AGP-Pro i JPWR1 som går til prosessorene... Det står ingenting om at det er påkrevd, men det kan absolutt være en mulighet...

Har desverre ikke maskinen tilgjengelig for øyeblikket (er på jobb), men skal gi det et forsøk senere...

Må si jeg ble litt oppmuntret nå :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...