Gå til innhold

Elitegroup 553 vs. Apple iBook?


Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe ny lap. mine behov er få, men kan oppsummeres slik;

 

- lettvekter, maks 3 kg

- prisgunstig, maks 13/14k (helst under)

- støysvak

- good to the eyes

- bruksområde er type student; office-applikasjoner, mail, web, endel mp3-avspilling, lite eller ingen spilling

 

så langt har jeg endt opp med Apple iBook og ECS Green 553.

fordeler og ulemper ved disse to maskinene;

 

Apple iBook 12" :

+ lang batterilevetid, 6 timer oppgitt (min 4 timer utprøvd)

+ stabil, gjennomført konstruksjon (OS X i forhold til prosessor og hardware)

+ svært portabel med sine 2,2 kg. visstnok en solid konstruksjon.passer flott i skolesekken

+ har tatt og følt på den (eplehuset), lokal forhandler å forholde seg til

+ anerkjent og utprøvd maskin og produsent

 

- noe dyr i forhold til spesifikasjoner

- annen plattform enn hva jeg er vant med; krever tilvenning og potensielle kompabilitetsproblemer i forhold til andre M$-maskiner

- kun 12" skjerm, (14" blir for dyr)

 

 

ECS Green 553

+ 15" skjerm kontra iBookens 12"

+ gode spesifikasjoner i forhold til pris, valuta for pengene

+ integrert wlan

+ "centrino" prosessor

+ pc plattformen, som jeg er fortrolig med

+ integrert ir-port

+ SPDIF utgang

 

- ukjent produsent for mitt vedkommende

- ikke mulighet til å ta og føle på maskinen før den dukker opp i posten

- 4 timer oppgitt driftstid er neppe reelt, ergo endel lavere batterikapasitet i forhold til iBook.. (?)

 

 

innspill ønskes. bør jeg heller vurdere ECS G551 som jeg ser mange på forumet foretrekker?

 

IBM ThinkPad R40e 2684L8G har også vært oppe til vurdering, men foreløpig er de to overnevnte modellene mest aktuelle...

referer forøvrig til min tidligere tråd med

noe av det samme innholdet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er definitivt Apple maskina. Som du selv sier lager de veldig gjennomførte systemer hvor software og hardware passer godt sammen. Det merker du raskt på en laptop, hvor bærbare intelmaskiner gjerne har en del 90% løsninger. Jeg har selv en Dell laptop og har fått kjenne det.

I tillegg får du den herlige følelsen at ting fungerer som forventet. Etter en typisk dag på jobb for meg, hvor jeg stort sett har jobbet med wintel-problemer, er det veldig behagelig å sette seg ned foran macen og bare gjøre det jeg vil uten noe tøys. Merk at macen min er en eldgammel 266MHz, mens en athlon1200 for det meste står ubrukt.

Kort sagt, er det viktigste at du får gjort det du skal, gå for iBooken.

Apropos 12", det er ikke så dumt som det høres ut. Jeg kjenner folk med 14" maskiner som angrer. Spørsmålet du skal stille deg er om du vil ha en laptop eller en flyttbar stasjonær maskin. Dersom jeg skulle kjøpe min egen laptop hadde det blitt en 12" powerbook.

Lenke til kommentar

hmja.

 

en annen ulempe med Apple slik jeg ser det er mitt ønske om å kunne "tweake" og konfigurere alt mulig slik jeg vil ha det. windows explorer har sånn sett blitt min venn på godt og vondt.

mulighetene på software-siden er uten tvil mye større med en pc. blant annet har jeg brukt lang tid på å finne den perfekte kombinasjonen med avspilling av de utallige mp3-filene mine...winamp, kx drivere, evillyrics og massevis av plugins og skins i skjønn forening.

 

på apple har jeg bare...itunes.

 

det hadde vært kool med apple, den er stilig designa..og software går (tilsynelatende) glatt avgårde.

 

men jeg får jo ikke leika meg med alle utallige tingene man kan leke seg med i windows da

 

:ermm:

Lenke til kommentar

Du har jo muligheten til å kjøre linux og annen gpl-software på en macintosh, der får du både winamp 2.x-klon med pluginstøtte (aka xmms) og en haug med andre programmer. Det finnes også store mengder programvare for macintosh annet enn det som kommer fra Apple selv, folk utvikler på den siden av gjerdet også ;)

Lenke til kommentar

vel, jeg vil fremdeles påstå at en pc har langt flere av de programmene jeg er vant til å tweake og configge. at jeg har satt dette som en minus under mac er derfor like mye en individuell oppfatning og kan derfor vanskelig overprøves. akkurat nå heller jeg mer mot en pc enn en mac...

 

jeg er mer interessert i tilbakemeldinger i det store og hele...gjerne konkrete erfaringer med ECS 553 dersom noen har...

Lenke til kommentar
- ukjent produsent for mitt vedkommende

 

Jeg har ikke hatt noe dårlig erfaring med ecs. Man får som oftest mye for pengene. Jeg har ikke hatt 553, men en annen modell med P4 istedet.

 

4 timer oppgitt driftstid er neppe reelt, ergo endel lavere batterikapasitet i forhold til iBook.. (?)

 

Høres ikke så ulogisk ut. Du sier at det er et centrino-system. Dvs at det er en Pentium M, som kjører på mye lavere frekvens enn f.eks P4, men har 1MB cache. Derfor suger den mindre strøm og holder seg kaldere enn P4.

Lenke til kommentar
denna pcen er dig, du kan velge selv hva du skal ha!

ta en titt

 

hm, jeg er ikke særlig keen på å skru en bærbar selv altså. jeg så at en av brukerene på forumet hadde gjort det med stort hell, men jeg tør rett og slett ikke.

dessuten er jeg skeptisk mtp garantier og ymse.

 

men er det noen som kan fortelle meg hvordan den faktiske batterilevetiden til ECS 553 er?

 

eller annen info på denne lap'en....

Lenke til kommentar
bruksområde er type student; office-applikasjoner, mail, web, endel mp3-avspilling, lite eller ingen spilling

 

- Er selv en lykkelig eier av ECS 556, men til ditt bruk, ville jeg uten tvil gått for 12' ibook. Mye lettere, mindre i fysisk størrelse, snertent design.

 

- Når du ikke skal spille, når du skal bære med deg laptopen en del og når du trenger god batterikapasitet, så kommer ikke Windows-baserte laptoper opp mot Apple 12' i "budsjettklassen". Skal du ha en windows/pc basert laptop i samme størrelse/vekt, må du fort opp i 16k + (FS 7010/6010, IBM T40+/X30, DELL D600).

 

- Det er nesten vanskelig å skjønne hvor mye man vil sette pris på å ha en VIRKELIG portable laptop før man han prøvd. 1/2 kg og noen centimeter her og der HAR betydning.

 

- Du får uansett ha lykke til !

Lenke til kommentar

jeg bruker vanligvis windows, men når jeg er hjemme hos fatter så knoter jeg litt på han sin mac, og jeg må bare si at jeg syns OS X er nydelig å jobbe meg. jeg kommer garantert til å gå for mac når jeg skal gå til anskaffelse av laptop...du blir fort vant til OS X. det er sant at det er færre tweake muligheter på en mac (selv om det finnes en del hvis man blir kjent med systemet), men utfra det du sier kommer til å være bruken er det vel ikke tweaking som står i fokus hos deg...?

Lenke til kommentar

ta å søk litt på forumet, det spørsmålet du stiller har vært oppe en million ganger før, og jeg orker ikke svare en gang til...

 

Det er en smakssak, du vet hvordan pc fungerer, så se om du får deponert på en mac. liker du det så tar du den... så lenge du ikke driver med tyngre programmer så blir det hipp som happ. Fler programmer til pc som er lettere å få tak i.

stiligere os på mac, kanskj også mer brukervennelig for nybegynnere.

Lenke til kommentar
men utfra det du sier kommer til å være bruken er det vel ikke tweaking som står i fokus hos deg...?

 

egentlig ikke, men jeg føler jeg er blitt så vant med windows programvare og oppgavebehandling at det kanskje blir vanskelig å gi slipp. selv om leser at det visstnok er mulig å kjøre winamp 2x i en eller annen form osv... så vil jeg jo påstå at man ikke har de samme mulighetene til å kjøre windows software på mac...

 

musikkavspilling blir viktig, og iTunes bekymrer meg litt, det fungerer særdeles dårlig i windows-versjon iallefall.

 

jeg vet office kan fåes for mac, men er ikke da litt av vitsen bort?

mye av vitsen ser ut til å være optimaliseringen mellom fysisk hardware-arkitektur og software...og dersom man skal benytte software designet for pc-hardware så blir det vel litt bom...?

 

det ser for min del ut til at feks windows explorer kan gi brukeren langt flere muligheter til å påvirke maskinens funksjonalitet enn hva mac's alternativ kan...dette ser ut til å være gjennomgående...

dessuten bruker jeg en stasjonær pc i tillegg og ønsker selvfølgelig best mulig synkronisering mellom disse. en iBook vil heller ikke være spesielt glad i min 19" lcd skjerm med 1280x1024 oppløsning....som er veldig ufordelaktig...

 

:cry:

Lenke til kommentar

du skal ikke ta all mac skrytinga for god fisk, er som regel mac elskere som svarer på "mac eller pc" spørsmålene, de som ikke er mac elskere har ikke prøvd det, derfor får du bare svar fra en side av saken.

 

Jeg jobber mac mac daglig, og er ikke overbegeistret.

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar
ta å søk litt på forumet, det spørsmålet du stiller har vært oppe en million ganger før, og jeg orker ikke svare en gang til...

 

ikke for å være tverr, jeg tror kanskje jeg skjønner intensjonen din ved å si noe slikt...

 

men, kan du vennligst referere til hvor jeg finner en konkret forespørsel om hvilken av laptop'ene Apple iBook 12" og ECS Green 553 som yter best til mine gitte forutsetninger?

 

greit, det er mange diskusjoner om det er mac eller pc som er best til ymse formål...men jeg føler mitt spørsmål er langt mere konkret, og jeg søker også erfaringer med ECS Green 553 spesielt..som det ser ut til å være særs lite av på forumet.

 

ser du har skrevet enda et svar på tråden min, kanskje du kan forsøke å "balansere" denne såkalte skrytinga ved å trekke frem positive sider ved en pc-lap..?

 

edit: er det noe konkret du ikke er overbegeistret over, og i hvilken sammenheng bruker du mac? hvilken type mac? konkretiser om du kan...

Endret av surtur
Lenke til kommentar

neida.

hadde mest lyst til å skrive et kort inlegg, men det blir aldri sånn. sorry hvis du tok det feil, var ikke ment frekt, har mye erfaring med både mac og pc, men konkret ytelsesforskjell på disse to du nevner veit jeg ikke. regner med at det er så lite at det blir en smakssak hva du bør velge.

Lenke til kommentar

er teknisk tegner, jobber på arkitektkontor har sittet på mac de siste 4årene. har en G4 powerbook 17" 1000mhz. jobber med tyngre tegneprogrammer som formZ, arhicad, og diverse plugins til disse. Jobber også med grafikk i photoshop og illustrator

det var alt dette jeg håpet slippe ramse opp, her har du isteden en link til en annen tråd jeg har ramset opp fordeler og ulemper

 

edit se neste svar>

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Ville ikke bekymret meg for ytelsen; de applikasjonen han listet opp er ikke type applikasjoner som krever mye. Det viktigste er å ha nok RAM til denne type arbeid, CPUen kan være en sliten celeron 366. Software er heller ikke noe problem, med mindre du har en spesifik windows software som du trenger. Du kan bruke Virtual PC, men egner seg ikke like godt til alle typer programvarer. Selv kjøpte jeg PC pga dette, dvs ett program(type CPU-intensivt) jeg brukte under diplom/prosjekt ved NTNU, da måtte jeg ha vanlig IBM-PC. I dag ville jeg helst hatt en mac. Har selv 14.1" skjerm og synes egentlig den gjør PCen litt stor, en 12" er mye lettere å ha med seg på skole etc. Macene er stille(bra i f.eks et auditorium) og de er forholdsvis robuste(i forhold til PCer i den prisklassen). Dvs jeg ville også(i likhet med de fleste andre her) valgt iBooken(mulig jeg hadde gått for billigste powerbook pga dvd-brenner).

 

Jeg vil bare legge til at jeg ikke er noen mac-fanatiker, men de bærbare til Apple er uten tvil det beste som finnes på markedet. Man skal lete lenge og bla opp mange høvdinger ekstra for en PC som tilbyr samme vekten, batteritiden, størrelsen, kvalitet på kabinett etc. Mulig de ikke egner seg noe særlig til spill, men i utgangspunktet er jeg av den oppfatningen at bærbare datamaskiner ikke egner seg bra for spill uansett(vet sef at dette er en sannhet med modifikasjoner). De fleste som kjøper bærbare verken kjøper dem ikke for eller bruker dem til spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...