Gå til innhold

120 GB harddisk bare på 33 GB.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har opplevd det før :yes: . Da innstalerte jeg partition magic pro eller et lignende program også så jeg at det var masse "free space" eller noe sånt tror jeg de kalte det. Og i det programmet kan man bare legge til den ubrukte plassen til en partisjon. Du kan jo prøve det, men det er godt mulig at det er en annen feil

Lenke til kommentar

Du kan gjerne si litt mere om ka slags Windows versjon du kjøre?

win98?winNT?win2k?winxp?

 

Har du et relativ nytt hovedkort? eller et gammel et?

Har du win2k eller winxp og lasta ned nyeste service pack?

 

Se om du gjerne finn ut ka slags hovedkort du har, er det et gammelt så vil det hende at du ikke kan få mere en 33gb, men kan få mere hvis det eksitere ny bios for hk ditt.

Lenke til kommentar

Windows versjon: Windows Xp Professional. Build 2600.xpsp2.032422-1633(Service pack 1)

 

Hovedkort modell: Abit AT7-MAX2 (VIA KT400-8235)

 

Partition Magic 8.0 pro installert, har oprettet en partisjon til windows på 10 Gb og en annen på 23 GB.

 

Nyeste bios oppdatering er installert.

 

Hadde en seagate barracuda på 80 Gb før, men den gikk desvere fyken etter et overklokkings forsøk, men Hk støtter større disker en 33 GB bare så det er sagt.

 

Hadde også samme bios versjon på den seagate disken.

Garrantert støtte for både flere og større disker.

 

Edit: jumper'n står på samme pin som seagate disken gjorde.

Har det noe å si at det er en samsung, sånn med tanke på plassering av jumper'n?

Endret av Black&White
Lenke til kommentar

Heheh!

Det her var nesten litt flaut, men man lærer så lenge man.......

På disken var det forklaring på jumper plasseringene, jeg hadde vist satt den til "limit hdd to 32 GB"

 

Må vist bare flytte jumpern på dvd stasjonen så er jeg up and running.

 

Uansett: takk for rask respons! :D

Lenke til kommentar
Heheh!

Det her var nesten litt flaut, men man lærer så lenge man.......

På disken var det forklaring på jumper plasseringene, jeg hadde vist satt den til "limit hdd to 32 GB"

 

Må vist bare flytte jumpern på dvd stasjonen så er jeg up and running.

 

Uansett: takk for rask respons! :D

ok den var ny

Lenke til kommentar
sjekk jumper instillingene, står nok på "32 clip"

Jeg har aldri vært borti at jumper settingen har noe å bety for størrelsen

åjoda, der er en egen jumper på de aller fleste disker som heter 32GB Clip, denne har som funksjon å begrense oppgitte størrelse på disken til 32 GB for å narre enkelte eldre hovedkort som ikke forstår/kan se større disker enn 32GB. i de fleste tilfeller så vil windows oppdage at disken står på 32GB clip og sjekke størrelse selv og finne ut den egentelige størrelsen på disken men som de fleste har fått med seg, Windows er ikke perfekt og windows kan feile i den sjekken.

 

Samsung spesielt har en hel bråte med forskjellige jumpersettings på sine disker.

på de samsungdiskene jeg har her så kan man faktisk ha hele 9 forskjellige jumper instillinger.

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg forvirra! Skulle kanskje kjøpt den seagte disken som jeg tenkte på til og begynne med.

 

Men nå sitter jeg her med en uforståelig Samsung disk med masse rare jumper instillinger som jeg ikke skjønner noe av.

 

Den skal stå på cabel select, men da begrenses den til 32 GB.

Har prøvd alle andre jumper posisjoner, men da da ville ikke pc'n starte opp.

 

dvd stasjonen er iallefall satt som master, og da skal vel hdd være satt til cabel select alt etter hvilken kabel man har?

 

JaJa, mulig jeg har gjort noe feil, finner sikkert ut av det.

Lenke til kommentar

trolig så må du sette disken med jumpersetting som heter 'upper 32GB - Slave' for å få disken din til å fungere sammen med dvd-rom'en som står som Master.

 

dvs

upper 32GB   Slave

          M   S   C
          A   L   S
          #   #   #   #
          *   *   *   *

# = jumper
* = åpen

 

sånn har jeg en av mine samsungdisker sammen med en annen HD som master på samme kabelen.

viss dette ikke fungerer, prøv å bytt om på rollene, dvs disken som master og dvd spilleren som slave.

 

upper 32GB   Master

          M   S   C
          A   L   S
          #   *   #   #
          #   *   *   * 

# = jumper
* = åpen

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
dvd stasjonen er iallefall satt som master, og da skal vel hdd være satt til cabel select alt etter hvilken kabel man har?

Fjern jumperen! Da er den satt til slave, problem løst.

Gjorde akkurat det samme selv for tre dager siden når jeg satt inn to Samsung 160GB disker i raid'en :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...