Gå til innhold

80486 fyller 15 år


gspr

Anbefalte innlegg

...

...

Selve romfergene skal (visstnok - don't quote me on this) ha mindre beregningskraft enn en moderne bil. Dette hørte jeg for en del år siden (men jeg aner som sagt ikke om det er sant) - og da hadde vel ikke biler flest mer datakraft enn en gjeng 486er (selv om de nok kanskje har det i dag)?

Hmm.. husker jeg rett hadde NASA eller liknende en innsamlingsaksjon, der de forsøkte å skaffe gamle komponenter. Tror det var noen brikker som ikke lenger var i produksjon...

 

Utrolig rart at de ikke er i stand til å produsere slikt selv forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker med glede tiden det tok å boote WfW 3.12 (Windows for Workgroups) på 486'en... LYNKJAPT, 10 sek. eller.no fra jeg skrudde på strømmen til 'Program Manager' var klar til bruk! Jo det var tider det...

 

timtowtdi

kremt kremt...

 

Mener å huske at siste versjon var 3.11, eller tar jeg feil.

 

On topic - Min første 486 var en 486 SX25 uten matteprosessor, ironisk nok så oppgraderte jeg denne til en AMD 486 DX40 (klone) ;)

 

Gratulerer med dagen gamle bekjent, glad jeg er kvitt deg :yes:

Lenke til kommentar
Husker med glede tiden det tok å boote WfW 3.12 (Windows for Workgroups) på 486'en... LYNKJAPT, 10 sek. eller.no fra jeg skrudde på strømmen til 'Program Manager' var klar til bruk! Jo det var tider det...

 

timtowtdi

Har jeg gått glipp av noe her?

 

Uansett. Har en 486 på rommet hjemme hos mamma. (Flytter tilbake på fredag, da.) Win3.11 med nye TCP/IP-protokoller og greier funker jo fett i nettverk. Surfer nettet med Opera 3.62 og gode greier! 486DX2 66MHz med 28MB RAM... Min første var en 486SX 25MHz med 19MB RAM. Og totalt 706MB harddisk!

 

(Skal prøve og tigge til meg noen PI- og PII-maskiner her på skolen i løpet av de neste to dagene. Gøy for barna.)

 

Kommer nok aldri til å kvitte meg med mine gamle maskiner... En 286, en 386, et par 486'er og en Amiga 2000.

Lenke til kommentar

Hvis vi først skal være nostalgiske, og snakke om kloner....

 

Jeg hadde en gang rundt 1996 en AMD 486DX4, 120MHz, den gikk på 4 ganger 30MHz. Da jeg kjøpte prosessoren, så var det to utgaver av den, en "vanlig", og en som skulle tåle mere varme. Jeg kjøpte selvfølgelig den som tålte mest, oppgraderte hovedkortet (Et Asus kort, tror jeg) til siste BIOS, og klokket den glatt til 160MHz. Dette var omtrent på den tiden da P66 og P90 var topp of the topps, og min lille AMD 486 var raskere en Pentium'ene.....

 

Bare så synd at jeg solgte den maskinen, skulle ha hatt den nå, for morro skyld...

Lenke til kommentar

Jeg må være gammel.. 486 15 år ok.. men hvis jeg skal bli nostalgisk så bringer Commodore 64 og Amiga'en opp flere følelser enn hva en sliten 486 kan :) Amigaen var klart overlegen 486 når 486 kom, og da hadde Amigaen vært på markedet i hele 3 år. Det som gjorde den overlegen var de dedikerte prosessorene som delte opp oppgavene mellom lyd, vga og prosessor, noe som har vært kopiert for x86 nå i de senere år.

Endret av sjursen
Lenke til kommentar
Hvis vi først skal være nostalgiske, og snakke om kloner....

 

Jeg hadde en gang rundt 1996 en AMD 486DX4, 120MHz, den gikk på 4 ganger 30MHz. Da jeg kjøpte prosessoren, så var det to utgaver av den, en "vanlig", og en som skulle tåle mere varme. Jeg kjøpte selvfølgelig den som tålte mest, oppgraderte hovedkortet (Et Asus kort, tror jeg) til siste BIOS, og klokket den glatt til 160MHz. Dette var omtrent på den tiden da P66 og P90 var topp of the topps, og min lille AMD 486 var raskere en Pentium'ene.....

 

Bare så synd at jeg solgte den maskinen, skulle ha hatt den nå, for morro skyld...

he he.. sukk! på den tiden så drømte jeg om å kjøpe en 486DX4 fra AMD, men de var for dyre for en stakkars (var jeg blitt) student (på den tiden?). Jeg betalte tross alt 15k for -SX25'en et par år før det.

 

Eneste grunnen til å oppgradere var jo for å klare å raytrace bilder en anelse kjappere. Husker det kunne ta timer.

 

Når det gjelder andre maskiner så vekker jo både C64 og Amiga 500 minner, men posten er jo om 486, så jeg holder meg til topic ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...