Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst Nettverk (Dårlig signal)


Anbefalte innlegg

Jeg og min nabo skulle sette opp et nettverk, men vi fikk veldig Dårlig signal.

Min router står på loftet (belkin f5d62314), han sitt nettverkskort står i kjelleren( belkin f5d6001yy), med antennen på utsiden. det er ca 25m mellom husene. Jeg var nødt til å sette min router på utsiden for å få akseptabelt signal, nå står den i vinduet (åpent vindu, halveis ute) Han får kontakt men det er veldig ustabilt.

På pakken til routeren står det at den går 500m, men nå er det bare utstikket på taket mitt som skygger for fri sikt (ca 1m) er det noen måte jeg kan fikse dette på.

kjøpe noe tilleggs utstyr (ikke kabel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første dere bør se på, er instillingene på antennene. De fleste slike er rundstråleantenner. Dette betyr at de sender signal i en sirkel, med noen graders spredning, rundt antennestangen. Altså ikke i et kuleformet mønster.

 

Det andre dere kan prøve, er å skifte channel på routeren. Andre trådløse nett og apparater kan forstyrre signalene. Det er derfor lurt når man setter opp en ny router, å ikke bruke standard channel.

 

Du bør også undersøke om det er oppdatert firmware til routeren, og oppdaterte drivere til nettverkskortet. Disse har ofte forbedringer til ustabile nett, og forbedret signalstyrke.

 

Hvis dette ikke hjelper, så bør dere se nærmere på retningsbestemte antenner. I tillegg til at disse sender signalene i en retning, så kan de også øke signalstyrken. Sjekk dokumentasjonen eller spør forhandleren om hvilken type tilkobling dere trenger for Belkin-utstyret. Vet ikke om det er mulig å koble til ekstern antenne på Belkin-routeren, men på nettverkskortet bør det være kurrant å anskeffe en slik antenne. Kanskje med en noe lengre kabel, slik at dere får fri sikt mellom enhetene.

Lenke til kommentar
Hei.

Det høres ut til at det er stor høydeforskjell siden du er på et loft og han er i kjelleren.
De fleste vanlige pisk-antenner har liten utstråling i høyde, de stråler mest til sidene.
Så antenner bør plasseres så de står mest mulig vinkelrett på hverandre hvis det lar seg gjøre.

Nytter ikke det må du vel bruke et par meter kabel og feste på en ekstern antenne hvis det er mulig på det utstyret du har.



Hilsen Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...