Gå til innhold

Xbos vs PS2


Anbefalte innlegg

Har endelig fått tak i den xbox`en. Har også PS2, som jeg kjøpte da den kom ut. Her er min dom:

 

Playstation 2 kostet 4500 når den kom ut. Av spillene som ble sluppet var det kun SSX som holdt høy standard. Både ridge racer og tekken 4 var dårlige konverteringer fra NTSC versjonene, og inneholdt store svarte streker oppe og nede. Resten av spillene var veldig dårlige.

 

Det skulle gå mange måneder før kvalitetsspillene begynte å komme, mistet nesten hele trua på PS2. Først på slutten av fjoråret(2001) begynte kvalitetsspillene å dukke opp. 1 år etter at maskinen var dukket opp på markedet. De spillene som har imponert meg mest er GTA3, GT3 og MGS2. Var egentlig rimelig fornøyd med maskinen, bortsett fra at DVD avspillinga var ubrukelig,(grønn skjerm med RGB, VHS kvalitet) den bråkte noe jævlig, sinnsykt lang loading tid, dårlige konverteringer av japanske spill. (big borders, widescreen) Omnimusha må jo være den dårligste konverteringa som noen gang er laget. (Halv skjerm) Men har også hatt min beste spillopplevelse på PS2 meg GTA3 og MGS2. Har ingen planer om å selge den, men har nå flyttet den inn på gutterommet fordi jeg har fått XBOX.

 

Wow for en maskin. 4000 kr er faktisk 500 spenn under PS2 da den kom ut, skjønner ikke alt oppstyret med at den er overpriset. Du betaler hva du får. Verdens mest avanserte spillkonsoll. Har ikke anskaffet med DVD kit, så har derfor ikke testet den. Har en stasjonær DVD spiller, dessuten bråker XBOX`en nesten like mye som PS2. Ellers har den dolby digital lyd på alle spill. (På playstation 2 er det vel bare SSX tricky og MGS2 som har "real" dolby digital)Men du er nødt til å ha en advanced RGB kabel for å koble den til receiveren din via optisk kabel. (Microsoft sin grådighetskultur)8 gig harddisk hvor du kan lagre og rippe musikk. Ja du kan faktisk legge dine favoritt cd`er på disken. Bruke den som jukebox eller laste inn din favoritt musikk på spillene dine.

 

dessverre tar den ikke CD-R, men den tar CD-RW?!!. I tillegg kan du bruke spillene på widescreen TV.(egen innstiling i boxen). Kontrolleren er riktignok stor og klumpete men etter en helgs bruk synes jeg den passer bra til mine velvoksne hender. Den er som skapt til spill som HALO og fremtidige FPS spill. I tillegg fungerer den utmerket til bilspill. Hvor bla. skulderknappene er trykk sensitive. Den er alikevel ikke like bra som PS2 kontrolleren. Men så er jo den også perfekt. Har nå koblet den opp mot en 32 tommers flat screen TV(100 hz, progresive scan), 5x100 watts dolby digital receiver + 5 høytallere og en 15 tommers subb.(For en lyd)

 

Spillene som jeg kjøpte samtidig var HALO og Rallysport challenge. Disse trenger vel ikke noe nærmere presentasjon. Forøvrig er vel Xbox`en sin launch katalog noe av det mest imponerende som noen gang er sluppet med en spill konsoll. Glemte jeg og nevne av boxen også har progressive scan på spillene. Har ikke sett tegn på flicking på noen av spillene. (Noen som husker Burnout til PS2 og vondt i øynene) Nei folkens angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte den, men skal beholde PS2 bare for å få spille Medal of honour:frontline. Forøvrig kommer Metal og honour: allied assault til xbox. Løp og kjøp.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: superrune på 2002-04-16 09:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dvd og vifte som bråker? bråker halvparten så mye som pc'en min men jeg hører ikke noe til det når jeg spiller eller ser på film. dvd kvaliteten er mye bedre enn vhs - men selvsagt ikke like god som de beste dvdspillerne men det er jo ikke xbox heller.

xbox er en maskin med rå hardware, men det koster.

maskinen er vanvittig bra men ps2 har dritgod håndkontroll og dritgode spill og bedre grafikk enn på pc (min pc). ps2 er en heftig rå maskin det også, mange glemmer det siden xbox er en råere maskin. jeg kjøpte ikke ps2 pga pengemangel men fordi spillene er så gode - og at jeg ikke betaler mere penger for litt bedre grafikk.

om det kommer gode spill til xbox også kan være, men jeg ville i alle fall venta til det kom gode spill så kjøpe xbox istedet for og kjøpe den så håpe på gode spill :smile:

det er ikke mye loadingtid på ps2, i alle fall ikke på min ps2 me dmine spill.

Lenke til kommentar

ps2 bråker noe helt for jævlig bare for å ha sagt det! xbox derimot! MM! Lekkert! Anbefaler alle å kjøpe xbox! Rallisport og halo er konge! men en liten ting til emneforfatter; sikker på at xbox har prograssive scan?? leste nemlig et sted at den ikke hadde det...kan finne det frem igjen hvis det er usikkerhet...

Lenke til kommentar

Får en TV'er med progressiv scan i Europa da? Tror det var et stor MEN ved den funksjonen.

 

Merkelig at så mange klager over kontrolleren. Jeg hadde ikke spillt så mye PS2 før jeg kjøpte xbox, men syntes med en gang at den var bedre enn PS2 sin, satt bedre i hånden rett og slett, og de analoge stikkene er perfekt plassert, synes de er unaturlig plassert på PS2 :/

 

*venter på RGB kabel* Vil ha DD51 nå!

Lenke til kommentar

Det er jo jævlig dyrt for tv'er med progressive scan eller høyere oppløsninger, hvis det finnes i Europa? Jeg vet ikke. Har en såkalt flimmerfri TV hjemme, uten at jeg vet hva det betyr.

 

Du som startet denne tråden, kan du ikke formatere posten din slik at den kan leses. Bare det å dele den opp i avsnitt gjør ting atskillig enklere.

Lenke til kommentar

Hei, har nå formatert teksten slik at den er mer leservennlig. Du blander vel med HDTV, som er begynt å komme i USA. Men frykt ikke Xbox har støtte for det også. Grøss hvilket bilde et slikt høyoppløslig format vil gi.

 

TV`en jeg bruker er en Hitachi 32" med progressiv skanning og 100 hz (valgfritt). Resultatet er vel egentlig det samme. Ett helt flimmerfritt bilde. Har ikke testet xboxen på en vanlig standard 50 hz (4:3)

 

Synes det er veldig bra at alle spillene til xbox er laget for widescreen(valgfritt). PS2 mangler denne funksjonen. Rigtignok er det flere og flere spill som nå kommer med denne muligheten. (Men ikke alle)

WCR, MGS2, State of emegency er noen eksempler. Men på xboxen har "alle" spill denne muligheten. Du velger enkelt og greit widescreen i oppsettet på maskinen.

 

Forøvrig er jeg veldig imponert over Halo sine enorme landskaper uten tegn på "pop up". Dvs ting som dukker opp fra intet. Bildet er helt krystall klart uten tegn på flicking(anti aliasing) som en del PS2 spill er plaget av(Burnout). Xboxen har hardware støtte for dette. Bildet blir dermed mer behagelig for øyet. (sjekk gresset i Halo)

 

Grafikken i Rallysport er minst like rå, med en detaljrikdom som er skremmende. Og husk dette er førstegenerasjons spill til boxen.

 

Gudene vet hvordan spillene ser ut om 1 år

 

Dette er ikke ett innlegg for å sverte PS2, men etter å ha prøvd xbox ser jeg helt klart maskinenes begrensinger. Skal jeg si noe negativt om xbox må det være at den er stor, tung og stygg. Den tar seg ikke like bra ut blant det øvrig AV utstyret mitt. Men så er det jo også en "Amerikansk muskelmaskin"

 

Har også hørt at man med DVD kiten kan bruke CD-R. Noen som har prøvd?

 

Les mer om xboxen sine DVD kvaliteter på:

http://games.telenordia.se/article.asp?review=171

 

Trenger jeg si mer.

 

[ Denne Melding var redigert av: superrune på 2002-04-16 14:37 ]

Lenke til kommentar

Vel, DVD spilleren til Xbox er ikke av de beste, selv om den er hakket bedre enn PS2 sin. Det er sikkert kult at den støtter 100hz progressive scan, for de som har litt ordentlig utstyr. Jeg bor på en hybel med en tv som ikke er det beste av det beste akkurat.

 

Når det gjelder antialiasing i hardware, synes jeg det er merkelig at PS2 ikke har det. Men, mange utviklere tar av seg dette i software så det er ikke et stort problem. Både N64, Dreamcast, Xbox og Gamecube lar maskinvaren ta av seg antialiasingen uten å miste noen ytelse.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 11:52, Roamer skrev:

Og forresten, grunnen til at folk klager på at den er overpriset er fordi den koster atskillig mindre i både USA og Asia. I USA er kostnadsforholdet mellom gamecube og Xbox 200 mot 300 dollar. I Europa er kostnads forholdet 150 mot 300 pund. I Asia er jeg ikke sikker.




 

Tror du ikke at Playstation 2 var svindyr i Norge og MYE billigere i Usa og Asia i begynnelsen? Tror du ikke at det er fortsatt en ganske stor forskjell?

Lenke til kommentar

Jo, men Gamecube selger til like pris verden over, og det står det respekt av. Bare fordi Sony gjorde det, betyr ikke det at det er greit at Microsoft også tar overpris. Det er bra av Europeerne å ikke kjøpe Xbox når prisen er så høy og det ikke er så mange innovative spill å snakke om. Microsoft ble tvunget til å senke prisen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...