Gå til innhold

bd 140 transistor


Anbefalte innlegg

Sitter litt fast nå..

 

Har en bd 140 (pnp) transistor som skal slå av\på 2 leds som er seriekoblet når den motar et signal.

 

Tror jeg koblet transistoren feil vei første gangen (c og e), og nå lyser den uansett om den motar signal..

Dessuten blir den farlig varm..

 

Er det for mye volt, eller har jeg bare svidd den første gang jeg gjorde feil?

 

ps: den får en liten spenningsøkning når signalet er der, men den klarer ikke slå seg helt av når det ikke kommer signal..

 

Er foresten 5v som skal igjennom den..

 

 

Hvis den ligger med metallsiden opp og pinnene nedover er rekkefølgen:

5v -, signal, 5v +

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter litt fast nå..

 

Har en bd 140 (pnp) transistor som skal slå av\på 2 leds som er seriekoblet når den motar et signal.

 

Tror jeg koblet transistoren feil vei første gangen (c og e), og nå lyser den uansett om den motar signal..

Dessuten blir den farlig varm..

 

Er det for mye volt, eller har jeg bare svidd den første gang jeg gjorde feil?

 

ps: den får en liten spenningsøkning når signalet er der, men den klarer ikke slå seg helt av når det ikke kommer signal..

 

Er foresten 5v som skal igjennom den..

 

 

Hvis den ligger med metallsiden opp og pinnene nedover er rekkefølgen:

5v -, signal, 5v +

Styrestrømmen til transistoren skal kobles på basis og emitter, led'ene skal kobles på kolektor og emitter.

Lenke til kommentar
NÅ mener jeg at jeg har koblet riktig..

Med kobbersiden opp er det

leds, 5v, signal

 

Eneste problemet nå er at den lyser hele tiden..

Er det formye strøm eller noe slikt som er feil?

strømmen avhenger av motstanden, håper du mente spenningen!

strømmen = spenning/motstand

Lenke til kommentar

Vakuum: Kan du lage en liten tegning over hvordan du har tenkt å koble? Hva slags led's er det du bruker?

Hva slags signal er det som skal styre transistoren?

Ved denne bruken skal normalt ikke transistoren bli varm i det hele tatt.

Hvis det er koblet "riktig", transitoren ikke er ødelagt og det likevel lyser litt uten signal, kan det tyde på at transistoren resonerer. Dette skjer ved at den plukker opp støy på basen som da fungerer som en liten antenne. Hvis dette er tilfelle vil den normalt lyse sterkere bare ved å ta på basen uten at det er signal tilkoblet.

 

space

Lenke til kommentar

Her er et forslag til hvordan du kan koble. Motstanden som er markert med blått, trenger du bare dersom led'ene ikke slår seg helt av uten signal.

En ting som er viktig her, er at signalet inn må være minimum ca 1 V lavere en forskyningspenningen (som her her 5V). Dette fordi du har en PNP-transistor.

 

ledswitch2.gif

 

 

Hvis man bytter ut transistoren med en NPN (BD139), kan signalet være fra 1 til 5 V.

 

ledswitch3.gif

 

space

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du først kobla feil så har nok transistoren tatt kvelden. Derfor lyser diodene hele tiden. Du må bytte transistoren til en ny en da den du har er ødelagt.

 

BD140 er unødvendig kraftig for 2 LED.

 

I utgangspunktet er det unødvendig med transistorstyring av LED da de bruker svært lite strøm! Sannsynligvis kan du koble disse uten transistor. Men skulle du trenge det, så kan du bruke BC547 for strømmer opptil 100 mA og BC639 opptil 1 A.

 

HUSK AT DISSE TRANSISTORENE HAR BEINA I EN ANNEN REKKEFØLGE OG MÅ IKKE KOBLES PÅ SAMME MÅTE SOM BD140. Da risikerer du å ødlegge den nye transistoren også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...