Gå til innhold

Skjermen går i dvale alene...


Anbefalte innlegg

Greit, la meg legge frem problemet jeg har hatt den siste tiden;

 

Jeg installerte først oktober 2003-driverne til nVIDIA fra MS Windows Update-sidene på nettet, dette var vel omtrent i desember 2003. I midten av mai i år bukket plutselig operativsystemet mitt WinXP Home under og jeg måtte starte maskinen på nytt, noe som gikk helt fint, og da jeg var pålogget fikk jeg opp en beskjed som fortalte meg at systemet var gjenopprettet etter en alvorlig feil. Jeg valgte denne gangen å sende feilmelding til MS og fikk beskjed at det hele skyltes driverne for skjermkortet, et nVIDIA GeForce4 Ti4200. Jeg lastet ned de siste driverne fra nVIDIAs hjemmesider, også det i midten av mai og alt fungerte helt fint, filmsnutter og spill fungerte som bare det. Litt senere i måneden var jeg innom MS Windows Update igjen for å se om det var noe nytt for operativsystemet mitt, da fikk jeg beskjed om drivere til nVIDIA-skjermkortet mitt, med utgivelsesdato satt til oktober 2003, altså de samme driverne som de jeg lastet ned i desember i fjor. Jeg tenkte at, jaja, jeg får bite i eplet, og installerte disse driverne igjen og alt fungerte fint en stund til inntil skjermen en dag pluteslig gikk inn i en slags dvalemodus, mens PC-en fortsatte å surre og gå som normalt. Jeg prøvde stort sett å gjøre alt med den for å få bildet tilbake, men det kom ikke, så jeg tok til reset-knappen og startet maskinen på nytt, da fikk jeg endelig bilde igjen, men det varte ikke lenge. Få sekunder etter at påloggingen i Windows var ferdiggjort så gikk skjermen inn i den samme dvalemodusen igjen.

 

Siden har dette skjedd utallige ganger, men bare med den ene PC-en. Jeg har prøvd skjermen på andre maskiner og da har den fungert fint. I går kveld satte jeg på maskinen og skulle arbeide litt, det gikk fint en lang stund, men etter noen timer så tok skjermen kvelden igjen og da fulgte jeg dens eksempel og la meg. Tidlig idag morges sto jeg opp og startet maskinen i sikkermodus og kjørte en systemgjenoppretting tilbake til et tidspunkt jeg vet alt fungerte fint på, skjermen gikk i dvale halvveis inn i prosessen, men maskinen arbeidet seg stabilt videre og startet seg på nytt slik den pleier når den var ferdig med prosessen. Siden har jeg knapt sett snurten av skrivebordet mitt.

 

Er det noen som kan fortelle meg hva som eventuelt kan være problemet? Regner med at det enten er en feil i skjermen eller at det er skjermkortet som har takket for seg og ikke klarer mer. Maskinen ble kjøpt ny med skjerm i januar 2003 og jeg har (merkelig nok) aldri hatt store problemer med den; AMD Athlon XP2100+, 512Mb RAM, Hansol-skjerm, 128Mb nVIDIA GeForce4 Ti4200, kjøpt gjennom Komplett.no.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...