Gå til innhold

gammalt hovudkort og ny harddisk


kz

Anbefalte innlegg

(denne tråden kan passe både til denne kategorien og/eller lagringsmedier. hovedproblemet er hovudkortet så derfor poster eg her)

 

en nabo har kjøpt seg ny harddisk (Samsung 160GB) til den gamle Pentium III maskina si, og dum som eg var tok eg på meg jobben å skulle montere og få dette til å fungere - uten å tenke på kor gammal maskina hans egentlig er...

 

For det første så er det klin umulig å finne ut av kva slags hovudkort som står i maskina. Det står faktisk ingenting på kortet, da alle merker er fjerna. Gubben køyrer Win98 og har en 8GB i maskina fra før (med 50% ledig kapasitet!).

 

Kva muligheter har eg for å kunne spore opp kva slags hovudkort dette er? Tips mottas med stor takk.

 

Men sidan dette er ein gammal P3 maskin, vil det i heile tatt vere noko poeng i å prøve å oppdatere bios for at maskina skal kunne takle en 160GB disk?

 

Har prøvd følgande:

 

Formaterte disken på min egen pc til FAT32. Satte disken inn i den andre maskina og satte jumpers til slave. Ingen disk funne i bios... Satte jumpers til 32GB slave, restarta og maskina finner disken, men lar seg ikkje starte anna enn i Sikkermodus. Stopper ved Mode Codepage rett før sjølve windows skal starte. Etter sikker oppstart forteller win98 at disken er 149GB :dontgetit: WTF???

 

Har slite med dette i heile går, og lurer på om nokon har gode råd.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruker du IDE kablene som fulgte med når han kjøpte Hardisken?

Ikke sikkert at det er noe vits i å sette inn en ny god Hardisk i en forholdsvis gammel PC... kansje det kan være lurt å sette inn ett nyere HK med en ny prosessor... der får du sikkert tak i noe nogenlunde bra for rundt en 1000-lapp...

 

men det spørs jo om han er interessert i å bruke mer penger på Maskina

Lenke til kommentar
Har han bygd maskinen selv, eller har han kjøpt den?

Han har kjøpt maskina - i 1999 (Siemens Xpert).

 

bruker du IDE kablene som fulgte med når han kjøpte Hardisken?

 

kjøpt som bulk, kun innpakka i plast. Har prøvd med IDE kablane som eg har på mi eiga maskin, med samme resultat.

 

Vel, lurer på om eg skal gi fyren et 'tilbud'; han får min gamle Seagate 12GB (som funker i hans maskin - har prøvd) - og eg får hans nye Samsung 160GB... Skjønner ikkje kva han skal med 160GB når han ikkje greier å fylle en 8GB disk. Maskina blir jo kun brukt som word processor og litt internett!

 

kansje det kan være lurt å sette inn ett nyere HK med en ny prosessor... der får du sikkert tak i noe nogenlunde bra for rundt en 1000-lapp...

 

Joda, absolutt, men da bør han også kjøpe nytt kabinett da det ikkje vil vere plass til et av dei nyare hk i dette kabinettet. Eg trur rett og slett eg anbefaler han å kjøpe ny pc, eller fortsette å bruke den han har.

 

Uansett, takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Les mellom PCI slotene. Får med deg ALT som står i større hvitere skrift på hovedkortet, selv om det er 2 bokstaver og 4 tall. Det holder å vite såpass mye. Finner du noe MS-6310 eller lignende ved PCI slottene?

En annen ting, når maskinen starter opp, vises de vanlige tingene som CPU, Minne og det den måtte finne på IDE kanalene eller vises det en Siemens Logo? Visst det siste er tilfellet bør du være forsiktig med å finne fram BIOS og finne maskina på Fujistu-Siemens sine nettsider. Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
At disken er 149GB stemmer;

149*1024*1024 = 156237824 = 156,24 "harddiskprodusent"-GB

joda, eg forstår at størrelsen er riktig. problemet mitt var at eg satte jumpers til 32GB, men likevel fortalte utforskeren at harddisken var mykje større (149GB).

 

vises det en Siemens Logo?

 

Nix, kun dei vanlige tinga som CPU, minne, IDE kanalar osv. Er på jobb no, skal sjekke det andre du nevner når eg kjem heim i ettermiddag. Burde eg gjere eit søk på google eller noko sånt med informasjonen eg evt. finner mellom/ved PCI slottane?

Lenke til kommentar
At disken er 149GB stemmer;

 

149*1024*1024 = 156237824 = 156,24 "harddiskprodusent"-GB

Riktig, viss du ganger det med 1024 til.

 

149*1024*1024*1024= 159987531776 <- Målt i byte, då ser du at det nesten er 160 000 000 000 byte.

Det er dette harddiskprodusentene går etter. Ganske sleipt ja, med en "250" gb harddisk får du for eksempel berre 232gb eller noke i den duren.

 

PIII-hovudkortet skal ikkje ha noken problem med så store harddiska, så lenge win98 har "støtte for store harddisker." Mitt PII-hovukort funka fint med en 60gb og en 5gb med 98.

Lenke til kommentar

Du kan laste ned et program som heter Aida32.

Der finner du ut alt om hardware og software i maskina di.

 

Til min Maxtor harddisk på 20GB måtte jeg laste ned et ekstra program fra Maxtor for å utnytte hele kapasiteten i Win 98SE / P133. Win leste harddisken som 7GB eller no sånt.

Lenke til kommentar
[quote name='zupreme' date='08/06/2004 : 11:49'] Du kan laste ned et program som heter Aida32.
Der finner du ut alt om hardware og software i maskina di. [/quote]
Aida32 er en god ting, men programmet har skiftet navn og er blitt mer komersielt. Fortsatt et supert produkt! Husker noen navnet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...