Gå til innhold

Kjøp av bærbar pc til multimedia.


Anbefalte innlegg

Eg skal studere multimedia design til hausten, og har tenkt å gå til innkjøp av ein bærbar pc som passar til slikt arbeid.

 

Eg har sjølv sett meg ut ein Whitebox CL5 med 60GB harddisk (7200rpm, eller noko slikt...), 1024mb ram ++ til omlag 19500kr.

 

Det eg lurar på, er om det finnast maskiner som er bedre til omlag samme (eller evt. rimelegare) pris?

Eg skal køyre ein del Adobe programmer på den (Adobe Photoshopp, Illustratur, GoLive og liknande). Og vil ha ei maskin som ikkje "kollapsar" ved køyring av slike program.

 

Og er det andre som selger denne maskina til rimelege prisar enn Whitebox, eller MÅ eg om dei? Har jo høyrt dette om at dei er så treige med levering og slikt...

 

Har dei vanleg butikk ein stad i Norge?

 

Til slutt, er Centrino prosessorar like bra/bedre enn vanleg Pentium 4?

Og kva tilsvarar ein Centrino 1,6GHZ?

 

Er det "trygt" å kjøpe Centrino maskiner, eller bør ein halde seg til Vanlege Pentium prosessorar fram til utviklinga kjem lenger??

 

Har prøvd å lese og forstå denne Centrino teknologien, men må dessverre seie at det på ein måte ikkje går inn....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg skal studere multimedia design til hausten, og har tenkt å gå til innkjøp av ein bærbar pc som passar til slikt arbeid.

 

Eg har sjølv sett meg ut ein Whitebox CL5 med 60GB harddisk (7200rpm, eller noko slikt...), 1024mb ram ++ til omlag 19500kr.

 

Det eg lurar på, er om det finnast maskiner som er bedre til omlag samme (eller evt. rimelegare) pris?

Eg skal køyre ein del Adobe programmer på den (Adobe Photoshopp, Illustratur, GoLive og liknande). Og vil ha ei maskin som ikkje "kollapsar" ved køyring av slike program.

 

Og er det andre som selger denne maskina til rimelege prisar enn Whitebox, eller MÅ eg om dei? Har jo høyrt dette om at dei er så treige med levering og slikt...

 

Har dei vanleg butikk ein stad i Norge?

 

Til slutt, er Centrino prosessorar like bra/bedre enn vanleg Pentium 4?

Og kva tilsvarar ein Centrino 1,6GHZ?

 

Er det "trygt" å kjøpe Centrino maskiner, eller bør ein halde seg til Vanlege Pentium prosessorar fram til utviklinga kjem lenger??

 

Har prøvd å lese og forstå denne Centrino teknologien, men må dessverre seie at det på ein måte ikkje går inn....

Hva med ECS G556E fra multicom?

Lenke til kommentar

- Jeg regner med at du allerede har sjekka at skolen du skal begynne på ikke kjører Apple/Macintosh maskiner, slik at det en PC du skal ha.

 

- En WB CL5 med P4 3 GHZ+ er uten tvil en kraftig laptop, kraftigere enn en P-m 1,7 GHZ (CPU fra Centrino oppsettet). Den har imidlertid en batteritid, som vil gjøre den tilnærmet uegnet for arbeid uten strømkontakten i veggen. Viftestøyen vil og gjøre denne laptopen "uønsket" på en lesesal (P4 3GHZ krever masse kjøling).

 

- Jeg tror imidlertid at du vil klare deg med en 1,7 GHZCentrinobasert laptop, med 1GB RAM. Du vil da og få en laptop som du kan bære med deg, som du kan ha i fanget (les LAPtop), som ikke støyer fælt osv. 1.7 ghz P-m tilsvarer sånn grovt sett en P4 2,8 ghz desktop cpu.

 

- Eksempler på kraftige Centrinobaserte laptoper er: WB sin CL56, denne modellen fra PSDATA, ECS G556E fra Multicom, samt 8000 serien fra Acer, som www.itbutikken.no har svært fine priser på.

 

- Lykke til, og håper noen som kjenner spesielt til de programmene du skal kjøre kan gi deg mer utfyllende svar her.

 

edit: leifer

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Det bruksområdet du beskriver går vel inn under profesjonell bruk, og det finnes maskiner som er laget spesielt med tanke på kjøring av video/3d/grafisk design og lignende. Disse kjører som regel med ATI Mobility Fire GL2 128MB skjermkort, og er sertifisert for Adobe og en mengde andre programmer. Den rimeligste av disse er laget av HP (Hewlett Packard) og heter

NW8000

Jeg har sett enkelte leverandører har skiftet ut skjermkortet til ATI9600, så vær obs på det! Det er FireGL2 som er sertifisert til ditt bruk, og som er dyrest. Det funker også bra til spill, men det er vel ikke hovedbruksområdet. DVD skriver kan installeres i Multibay.

 

Et annet alternativ er IBM r50P. Den finnes i en del versjoner, så det er best å gå inn på www.ibm.no for å sjekke ut hvilken versjon som isåfall passer, men altså bare R50P .

 

IBM har laget en ny modell T42P som er lettere (2,4kg), en absolutt toppmodell, men den har ikke kommet enda. De andre ligger på rundt 2.9kg for HP og 3.2kg for R50P. Alle har løsninger for lang batterilevetid. Alle har satset på Centrino teknologi! Jeg har dessverre ikke noen støytall, men siden det er Centrino ville jeg ikke tro det var noe problem. Alle disse produktene har 1600x1200 UXGA skjerm, som skal være optimalt for denne brukergruppen.

 

Centrino:

Hensikten med å utvikle "Bania" prosessoren for mobilt bruk var lang batterilevetid ved å legge dette formålet 100prosent inn i designet. Etter lengre tids utvikling ble Centrino lansert fordi andre deler av en en mobil pc er vel så viktig som selve prosessoren som utgjør ca 10 %, for stømforbruket. Selve prosessoren var da strømlinje utviklet idet alt som ikke var besparende ble luket bort (innenfor designmålet).

 

1.7 Ghz P-M har i visse tester i motsvarende system (bærbart), tilsvart Pentium-4 3.06 Ghz. (533Mhz FSB). Det er bare praktiske tester som kan vise dette, og resultatet vil variere i forskjellige oppgaver. De kommende "Dothan" prosessorene ser spennende ut i så måte, og kan konkurrere mot kommende prosessorer som er langt mer strømkrevende og som utvikler høy varme.

 

Det er pr idag 3 byggeklosser som utgjør Centrino:

Intel P-M prosessor.

Intel 855GM, 855GME, eller 855PM hovedkort.

Intel 2001b, a/b, eller 2200b/g WLAN.

 

Kommende byggeklosser i Centrino:

Slik ser "Pentium M Dothan chip "roadmap" ut til første kvartal neste år - se under for utfyllende forklaring på prosessorene.

 

Q2 04 Q3 04 Q4 04 Q1 2005

$3000+ 755 755 770 770

$2,500+ 745 745 755/760 760

$2,000+ 735 735 745/750 750

$1,400+ 725/715 735,740,725,

730 740,730

 

En 770 er en 90 nano 2.13GHz chip med 533 bus, en 760 er em 2GHz chip med 533 bus, en 755 er en 2GHz Pentium M med 400 bus, en 750 er en 1.86GHz Dothan med 533 bus, en 745 er en 1.80GHz med 400MHz bus, en 740 er en 1.73GHz med 533 bus, en 735 er en 400MHz 1.70GHz Pentium M, en 730 er en 1.60GHz Dothan med 533MHz bus, en 725 er en 1.60GHz med 400MHz bus, og en 715 er en 1.50GHz Dothan med en 400MHz "front side bus".

Alle har 2MB L2 cache.

 

855PM henspeiler på en portabel løsning, for spill bør en ha SXGA+ skjerm også. De andre hovedkortene, som har innebygget grafikkløsning er den mobile løsningen. Her kan en gjerne klare seg med XGA skjerm, grafikken støtter 3D, men ikke noe særlig for 3D spill. Dette ble forbedret med 855GME.

 

Tidligere kodenavn har vært:

Bania for prosessoren.

Odem for 855PM.

Montara for 855GM.

Kenai 32M for Gigabit Ethenet (10/100 innebygd i ICH4-M Southbridge)

Calexico WLAN

 

Nye aktuelle kodenavn:

Dothan for prosessoren.

 

Se hvor nøye utviklerne har vært med helheten: WLAN implementering

Det er sikkert betryggende at alt jobber sammen kommunikasjonsmessig, og utviklerne har brukt lang tid på dette, og samarbeidet med sentrale aktører i markedet.

 

Fabrikantene henger litt etter ved å bruke gamle kodebetegnelser på sine aktuelle produkter. Det blir mer uoversiktlig, og samtidig kjører de egne (billige) produkter inn i systemet. Et hederlig unntak er selvfølgelig IBM, som var påpekt tidligere i denne tråden, fordi IBM ikke har noen billige løsninger på sine mobile pcer ! Men ellers er det viktig å sjekke spec's grundig ! Hvis du skal kjøpe Centrino skal du ikke pålures andre løsningner!

Skal du ha et godt ekstern grafikk-kort må du ha 855PM. Dette er fremdeles kalt "Odem" hos mange produsenter.

Det er nå kommet et 855GME som har flere innebygde funksjoner enn 855GM, og bedre 3D/grafikkegenskaper. Begge disse har innebygget grafikk-kort.

De nye "Dothan" prosessorene vil kunne kjøre på disse kortene, slik at en fremtidig oppgradering vil være mulig.

 

Nye deler i Centrino er under stadig utvikling. Pr idag er det alminnelig antatt at dette er den mest vellykkede løsningen for en mobil/portabel pc. :)

 

editert: 2 linker

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Hmmm.......mykje interessant å lese her. Men ville legge til at eg helst ikkje vil legge ut så mykje over 20 000kr for maskina. Ser at IBM maskinene ligger over 30 000kr m/moms, og det blir for mykje for meg, dessverre.

 

Eg hadde helst sett at prisen skulle ligge under 20 000. Eg forventar meg ikkje ei knallmaskin, men håpar å få tak i den maskina som er best til den prisen.

 

No har eg då også kikka litt på Whitebox CL56, då denne har centrino teknologi, men er den "kraftig nok" til mitt bruk??

 

Og kva med Dell, Toshiba og liknandes? Ibm ser ut til å vere for dyr for meg førebels iallefall-

Lenke til kommentar

- Det er en dansk leverandør av laptops ( www.laptops.dk ) som selger IBM maskiner til fantastiske priser. Han selger de faktisk så billig at det har vært en del diskusjoner på dette og andre forum om butikkens seriøsitet. Hardware.dk sine forumdeltagere gav ham imidlertid grei kritikk (sist jeg sjekka).

 

- Han selger blant annet R50p til 23k danske, som er MEGET billig ! Her er den.

Lenke til kommentar
No har eg då også kikka litt på Whitebox CL56, då denne har centrino teknologi, men er den "kraftig nok" til mitt bruk??

 

ECS Green 556E 1.7ghz P-M hos www.multicom.no er nok det mest gunstige valget prismessig, og med tanke på kundebehandling og kort oppfølgingstid. Du bør nok velge 1Gbyte RAM med tanke på bruksområdet. Tror det vil holde, men krevende oppgaver i Adobe ville vel godt raskere, og med bedre multitasking med de sertifiserte maskinene. Dersom du ikke skal ha maskinen omgående ville jeg ha ventet på Dothan prosessoren, en ny byggekloss i Centrino som allerede er kommet på markedet nå. Det er ventet en vesentlig økning i ytelsen.

En venter vel også at Elitegroup (Green) skal få Dothan på plass.

Vær obs på at Bluetooth blir en ekstern løsning.

Sjekk at du får Intel WLAN, 2002b/g er raskest.

 

Jeg synes Whitebox sitt alternativ CL56 blir litt for dyrt når man skal ha topp spekket den. Ellers er jo kundebehandlingen der et kapittel for seg selv.

 

Begge disse selges som "Barebone" til importør og andre, så blir det hele satt sammen. Her skiller Multicom seg ut som en seriøs aktør, som selger pcene under ECS Green sitt merkenavn, og har meget god kundebehandling.

 

Jeg tror ikke Dell kommer så godt ut med hensyn til støy, vekt og byggkvalitet, som de to ovenfor nevnte. Jeg synes også at Dell fort blir dyr når man toppspekker den. Men de leveres allerede med "Dothan" (755 eller 735) prosessor.

Det er også mulig å velge WSXGA+ eller WUXGA skjerm. For ditt bruk absolutt et pluss. Billigste valg er ca 22704 kr. (1024 Mb minne).

 

Toshiba har ikke hatt noen god utvikling på bærbare pc-er, for meg er det dårlig design kombinert med middels ytelser som gjør dem uaktuelle.

 

Bare for å nevne det: Apple (Mac) lagde PC'er før IBM PC var på tankestadiet.

Men IBM var så frekk å legge PC inn i navnet, et klassisk "Shanghai" overtredelse.

At ikke Apple lager PC'er er derfor bare i navnet . Det hette faktisk PC dengang det startet.

www.apple.no kan gi deg oversikt over deres bærbare tilbud. Jeg tror nok ikke du ville angre med tanke på at du skal kjøre Adobe! Adobe kjører meget godt på Apple maskiner. Min favoritt er denne: PowerBook 15,2" 2,5kg

23490.- (512Mb og Superdrive)

Synd denne er godt over 20000 kr. :)

Endret av brainware
Lenke til kommentar

*sukke* detta vart vanskeleg, gitt...

Apple såg lekker ut, men trur eg ikkje vil ha mac enda.

 

Er enda meir usikker på kva slags maskin eg skal velge no.

 

Om eg no seier at eg vil finne den beste maskina når det gjelder ytelse, lite støy, batterilevetid til mellom 15000 og 20000kr. Kva seier dere då?

 

Og kva med widescreen? Har høyrt det er ein fordel når ein jobbar med grafikk p.g.a større arbeidsplass på skjermen.

 

Kva med Fujitsu Siemens? Acer? Er ikkje desse maskinene brukbare?

Og når det gjelder Whitebox, når ein ser bort frå kundebehandlinga, er maskinene deira verdt pengane?

Lenke til kommentar

Akkurat på batteritid o.l. er 15" pb veldig bra (4-5 timers bruk nytt og min 2 år gamle har over 3 timers tid ved aktiv bruk), den er lett (2,2kg), og den bråker ikke og koster fra 18.500,- inkl moms.

 

Men jeg er veldig partisk, så ikke hør altfor mye på meg:) Det finnes sikkert en pc som passer for deg også.

Lenke til kommentar
Om eg no seier at eg vil finne den beste maskina når det gjelder ytelse, lite støy, batterilevetid til mellom 15000 og 20000kr. Kva seier dere då?

 

- DELL i8600 med det oppsettet du ønsker (1680x1220, 1,7 GHZ, 128 MB skjermkort osv, men kjøp RAM et annet sted).

 

- Denne fra Multicom

 

- Whitebox CL56 fra .....WB

 

- Acer 8004LMI fra www.itbutikken.no

Lenke til kommentar

Se på denne også. Kanskje denne være et alternativ for deg: Acer Ferrari 3200

 

Den har en ny 64bits processor (Athlon 64 2800+ Mobile Low Power) som trekker veldig lite strøm, det begynner faktisk å nerme seg Centrino nivå. Fordelen med Athlon64 er at det er mulig å oppgradere til 64bits software, samtidig som den kjører 32bits standard software like godt.

Windows 64bit er allerede tilgjengelig fra Microsoft om enn bare ved spesiell bestilling. Jeg har den allerede og det er ikke en ordinær Betautgave, det ser mer ut som en ferdig utviklet utgave, men til evaluering. Microsoft vil helst ha med Intel først før en offisiell lansering, slik at denne kun er beregnet for AMD. Men Intel har faktisk kopiert (re-engineered) stort sett alt fra AMD Athlon64, slik at det nå faktisk ser ut for at kommer til å bli kompatible.

 

Men altså kjører maskinen vanlig Windows XPP som er installert.

 

Fordelen med denne maskinen er høy ytelse samtidig som den er klar for kommende mer effektive software. Den har nok endel mindre batterilevetid enn Centrino, (3 t), og har kanskje ikke så god kjøleløsning. Skjermen er SXGA+ og det er som på 556E og CL56. Dersom du liker rødt (lokket/sidene er knall røde), og vil satse litt på det ukjente er den kanskje maskinen for deg. Den er sterkt forbedret fra forrige utgave som bygde på den strømkrevende/varmeutviklende AMD XP-M 2500+. Den har alt på com-/lagring/brenning innebygget.

Ferrari bruker denne maskinen til å laste data fra racer-bilene. Maskinen har vunnet en pris i Taiwan nylig (Best Choice på den anerkjente Computex).

Siden jeg selv ser på den som midt i blinken fordi den har alt , og kanskje viktisk for meg er muligheter for oppgradering og dermed lengre livsløp, vil jeg ihvertfall bringe denne inn siden du ikke kom til noen konklusjon så langt.

Det å henge med på operativsystem og de krav til systemressurser det innebærer, er kanskje vel så viktig som selve hastigheten på prosessoren, og det blir særlig utslagsgivende på bærbare som det ikke er så lett å oppgradere.

 

Prisen på Acer Ferrari 3200 er fremdeles litt svaiende da den enda ikke blir levert, men hovedkort har den listet til 18841,- som begynner å nerme seg dit den skulle ligge iflg. Acer, samme intro pris som forrige utgave (17995,-)

 

Pentium 4 og videre Prescott utvikler høy varme. Det er ikke plass til gode kjøleløsninger eller en vil slite med høyere vekt/større varmeutvikling. De er også særdeles strømkrevende, ja en må vel ha en strømkabel tilkoblet for all krevende bruk. Støy ser jeg på som noe av det viktigste når man tilbringer lang tid foran en pc. AMD ser nå ut til å ha fått en bra Athlon64 Mobile Low Power, ellers er heller ikke deres andre prosessorer videre velegnet sett opp mot Centrino i en bærbar PC. Apple har nydelige bærbare med høy ytelse pr Ghz.

Det anbefales sterkt de nye lette bærbare som har kunnet bli nokså støyfrie og samtidig har høy ytelse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...