Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rutere, switsjer og pakker som ikke er til meg...


Anbefalte innlegg

Jeg sitter på et privat studentbygg med et lokalnettverk som til tider er svært ustabilt.

 

Alle maskiner får rutbar ip, og linje mot internett skal i utgangspunktet være på 10mbit. Nettverket er sådan et 100mbit ethernet nettverk.

 

Men det er et par ting jeg lurer på..

 

Ruteren sender ut temmelig store mengder ARP broadcasts. Og det kan virke som om den spør etter de samme ipadressene. Skal ikke ruteren lagre ARP responds i en viss periode? Så den slipper å spørre etter hwadresse hver gang?

 

Dette er et svitsjet nettverk, men jeg får stadig vekk pakker som ikke er til min ip eller MACadresse. Spesiellt UDP pakker fra kazaa, og edonkey kommer fram til mitt nettverkskort. Dette skal ikke skje, sant? Switsjene i nettverket skal jo sile ut de pakkene som ikke har min MAC-adresse!

 

Rart dette, håper noen kan hjelpe meg.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at routeren lagre ARP broadcast for en hvis periode, men bare noen få sekunder. På din egen maskin kan du derimot sette de fast opp med et lite login script, prøv arp.exe i cmd.

 

P2P programmer har gjerne sin egen tolkning av hvordan nettverkstrafikk bør foregå, så det kan skje det du nevner. En (vanlig, lag2) switch klarer bare å stenge trafikk når mottaker MAC er kjent. Er den ikke kjent, sender den ut broadcast til alle portene. Men burde ikke være noe stort problem, så lenge det er satt opp riktige regler på routeren / firewall og CPU bruk er noenlunde lavt.

Lenke til kommentar

Ok.. Arp'n er sansynligvis ganske normal her da.. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg får en rekke uønskede pakker..

 

Selv om p2p programmer bestemmer selv hvordan trafikken skal gå, er de avhengig av lagene under for å få sendt pakkene dit de skal..

 

I tilfellene der jeg får "feilpost" er MAC og IP adressen spesifisert i hver enkelt datapakke, disse adressene er ikke broadcastadresser, men allikevel kan jeg se dem..

 

I teorien skal jeg i et svitsjet nettverk kun se pakker som er addresert til min MAC, og broadcasts. Eller har jeg ikke fulgt med i timen her nå? heh.. examen i tcp/ip var forrige uke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...