Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

BKK Innstillinger


Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig å ha fått meg BKK bredbånd (har klart over 700K ved ftp :smile: Bare litt salt i såret til alle dere telenor adsl stakkarer.

 

Det jeg lurer på er om noen har oppsettet som skal til for å koble seg til uten å benytte d-linken som de så fint har leveret med (uten passord, det får vi ikke). På support så påstår de at det ikke går pga fast IP, men det tror jeg bare er bull fordi han forrige som bodde i kåken her aldri koblet til d-linken (som fungerer som dhcp) - men hadde tilgangen allikevel.

 

Så hvis noen har den gamle oppskriften (dns, domain etc) blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg bare ringte Vestlink, og fikk passordet tilsendt per post. Skal du gå utenom routeren, så bare ta den bort og hook deg rett på balunen (eller hva det enn heter). Du trenger ikke noe spesielt oppsett ettersom alt konfigureres via dhcp. Her funker det ihvertfall fint både med og uten routeren.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 17:52, Nichlas skrev:

Hei

Jeg bare ringte Vestlink, og fikk passordet tilsendt per post. Skal du gå utenom routeren, så bare ta den bort og hook deg rett på balunen (eller hva det enn heter). Du trenger ikke noe spesielt oppsett ettersom alt konfigureres via dhcp. Her funker det ihvertfall fint både med og uten routeren.


Hvordan kobler du deg til uten router?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 18:16, Nichlas skrev:

Man kobler seg bare rett inn i kontakten som BKK installerte. Man mottar da konfigurasjonen fra dhcp serveren i kjelleren. Mye mulig at de har fjernet den fra noen steder, men her står den ihvertfall ennå.


:eek:

Lenke til kommentar

Det første jeg prøvde var å koble meg rett på. Men her har de tydligvis fjernet den muligheten. Det stemmer godt med det karen på vestlink sa også - at jeg måtte ha d-link'n for å få tildelt nødvendig info. Det var noe med omleggingen til fast IP..

 

Passordet kunne han ikke gi meg, for de hadde forandret politikk fordi for mange rotet rundt inne i d-linken (han referte til en kar som hadde konfigurert seg selv 3 ip'er, ikke vet jeg hvordan, men tydligvis så går det.)

 

Det jeg mener er at så lenge "nødvendig" infor ligger i d-linken så må det vel for pokker gå ann og få den samme infoen på papir så jeg kan konfigurere windows/egen firewall direkte. Har fått de til å åpne DMZ'n helt slik at min egen firewall får ta støyten - men det blir å ganske så mange bokser når de ikke vil ut med informasjonen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-04-18 23:23, Nichlas skrev:

Bare si meg nøyaktig hvilken info du vil ha, så kan jeg hente det fra routeren min.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Nichlas på 2002-04-18 23:24 ]</font>


 

default gateway, sub mask og dns server tror jeg skulle holde, hvis de ikke da også har et domain.

Lenke til kommentar

ip: denne finner du på http://www.whatismyip.com

nettmaske: 255.255.252.0

default gw: denne må du regne deg fram til selv. finn en ip-kalkulator eller noe slikt...

 

og, hold deg unna bkk sine egne dns servere. De er direkte håpløs... Alle andre skal fungere.

 

Forøvrig ... Bare 700k/s? .. Jeg har hatt 1120k/s i upload... :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Dozer på 2002-06-16 15:59 ]

Lenke til kommentar

Litt off-topic... Men jeg lurer på om de fleste programmer får tilgang til internett når du har BKK BB, eller funker bare surfing på intenett og lignede??? det er jo liten vits med 10Mbit når du ikke kan bruke det til noe og ikke åpne porter selv.....

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet går det ikke ann og regne seg frem til default gatewayen, siden det er en instilling som kan være hva som helst og det finnes ikke noen regler for hva det må være så lienge IP'en er gyldig.

 

Hvis ip'en din 54.4.4.143 så kan kanskje 54.4.4.1 være def. GW.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-16 15:57, Dozer skrev:

ip: denne finner du på

nettmaske: 255.255.252.0

default gw: denne må du regne deg fram til selv. finn en ip-kalkulator eller noe slikt...


og, hold deg unna bkk sine egne dns servere. De er direkte håpløs... Alle andre skal fungere.


Forøvrig ... Bare 700k/s? .. Jeg har hatt 1120k/s i upload... :wink:


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Dozer på 2002-06-16 15:59 ]</font>


 

Jeg har min egen ip.. Det jeg trenger for å konfigurere oppsettet er default gateway og ev. domain.. Hvis DNS serverene til BKK suger big time, så skal jeg alltid vite og bruke NGT's eller noen andres. Som nevnt i en annen tråd er min absolute max vært 797 og da var det en annen bkk kar som lastet opp til meg. Kanskje jeg klarer noen ekstra k når jeg blir kvitt d-linken..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-16 20:52, Johan skrev:

Såvidt jeg vet går det ikke ann og regne seg frem til default gatewayen, siden det er en instilling som kan være hva som helst og det finnes ikke noen regler for hva det må være så lienge IP'en er gyldig.


 

Det er da SINNSYKT hvor påståelig dere her inne på dette forumet er...

 

SELVSAGT er det mulig å vite hva som er default gateway ut fra ip og netmask .. trodde du kanskje at dette var noe man bare tok ut fra luften?

 

 

Quote:


Hvis ip'en din 54.4.4.143 så kan kanskje 54.4.4.1 være def. GW.


 

Dersom du er heldig....

 

http://jodies.de/ipcalc

 

Vanlige normer er at laveste ip'en er gateway ..

 

med andre ord, hvis man har ip 54.4.4.55, og kjører med nettmaske 255.252.0.0, er gateway'en 54.4.0.1

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 09:16, Dozer skrev:

Quote:


Den 2002-06-16 20:52, Johan skrev:

Såvidt jeg vet går det ikke ann og regne seg frem til default gatewayen, siden det er en instilling som kan være hva som helst og det finnes ikke noen regler for hva det må være så lienge IP'en er gyldig.


 

Det er da SINNSYKT hvor påståelig dere her inne på dette forumet er...

 

SELVSAGT er det mulig å vite hva som er default gateway ut fra ip og netmask .. trodde du kanskje at dette var noe man bare tok ut fra luften?

 

 

Quote:


Hvis ip'en din 54.4.4.143 så kan kanskje 54.4.4.1 være def. GW.


 

Dersom du er heldig....

 

 

Vanlige normer er at laveste ip'en er gateway ..

 

med andre ord, hvis man har ip 54.4.4.55, og kjører med nettmaske 255.252.0.0, er gateway'en 54.4.0.1

 

 

 

Det er ingen regel som sier at laveste skal være gw; jeg bruker å sette av de 5 laveste til gw/fw, men det er ingen regel som sier at det er det; en kamerat av meg kjører med de høyeste som gw....

Når du installerer linux (i hvertfall RH, vet ikke hvordan det er med andre) så kommer default gw automatisk opp til den høyeste adressen i subnettet.

 

 

Når jeg setter opp LAN's uten dhcp, bruker jeg å bruke IP-nettet 10.20.30.0, med router på 10.20.30.40 for at det skal være lett å huske; for det finns ingen regler som sier at det skal være en bestemt!!!!

 

 

Men, det er vanlig å bruke den laveste som gw!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...