Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst hjemmenett? Ødelagt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg flytta hjem i går, og da satte jeg opp PCen min der vår gamle stod. Folket bruker laptoper som går på trådløst nettverk, så det spiller ingen rolle for dem hvilken pc som står der tenkte jeg.

I dag fikk jeg høre at jeg hadde koblet av det trådløse nettet da jeg tok TP kabelen fra den gamle pcn og satte i min, men jeg greier bare ikke å skjønne hvorfor.

Altså : Vi har en boks som gir internett, splittern til adsl'en er koblet til denne boksen, og den trådløse routern er koblet til denne splitteren. Den gamle PCen var koblet til denne trådløse routeren, som min PC nå er.

Hvorfor skulle denne avkoblingen av gammel-pc ta det trådløse nettet ? Det var jo gammel-pc som var koblet til router som igjen var koblet til nettet, ikke routeren som fikk nett fra gammel-pc.

Jeg har grublet på dette ganske lenge nå, men jeg greier bare ikke å skjønne hvorfor.

Noen som vet ?

[edit]: Min "datakyndige" stefar mente at gamme-pc hadde trådløst nett fordi den var koblet til en router med trådløst. Det viste seg at det han snakke om var at gammel-pc ikke hadde nett generelt, og det er jo fordi jeg har tatt den internettkabelen og satt i min...

Endret av Jokque
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm, skjønner ikke heelt hvordan det er satt opp der...

noe a la

[dsl boks (?)]---[splitter]-----[trådløs router]-----[pc]
                                                       |
                                                       |
                              [Andre pc'er - koblet til over trådløst]

slik? (ph33r ascii-art og forskjellige fonter :p )

isåfall, så lenge ingen ledninger er byttet om på selve routeren,

nei, bytting av pc skal ikke ha noe å si.

Det som kan ha skjedd er at en ledning har døtte ut, eller (veldig lite sannsynlig) at gamle-pc'en har levert dhcp eller lignende ting til nettverket. Men det er da routeren's jobb..

Skrevet

Jess, slik er det satt opp

Saken var at da stefaren min sa han ikke kom på nett mente han at den gamle PCen ikke kom på nett (den jeg fysisk hadde koblet ut) mens jeg trodde han mente at laptopene ikke kom på nett

Så problemet ble løst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...