Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Råd og tips ang. oppsett av trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å anskaffe meg et trådløst nettverk. Og har en del spørsmål knyttet opp mot dette emne. Har lest til meg en del svar fra forumet allerede, men det er forsatt par usikre punkter jeg ønsker å få svar på.

 

Jeg har per idag en server som deler dsl linja hjemme ( modem - pc - switch - lokal nettverk ).

 

Denne pcen kjører også firewall/webserver/ftp/og andre programmer som krever direkte oppkobling mot nett. Jeg vet at mange trådløse gateways inneholder en eller annen form for router oppsett. Ved web grensesnittet på gateway, kan jeg forwarde porter til serveren min. Og det er her problemene mine dukker opp.

 

Jeg ønsker en trådløs gateway, som ikke har problemer med f.eks passive mode på en ftp server og er stabil på tjenester som f.eks irc. Vet at enkelte firewall/ip filtering på gateways kan medføre til ping timeout på irc og ftp. Jeg vil unngå dette. Siden jeg er avhengig å ha en bortimot 100% stabilt oppsett.

 

Dessuten burde gateway ha god rekkevidde på den trådløse delen, slik at jeg kan sitte *nesten* over alt i huset, og dermed slipper jeg å kjøpe access point for å styrke signalen.

 

Ang. sikkerhet på en slik gateway på den trådløse delen, burden den ha mac og WPA mulighet for at uvedkommende ikke skal få adgang. Kanskje også med user og pass grensesnitt.

 

Så hva slags gateway med trådløst nettverk burde jeg skaffe?

 

Jeg har sett på denne

 

Håper noen tar seg tid til å svare på noen av disse punktene.

 

Takk på forhånd....

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...