Cupola Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Ser i postene her at det er mange som spør om hvordan man lager det selv og at folk forteller hvordan man skal gjøre det. Satt og snakket med 2 elektrikkere på jobben om det og de mente at det skulle gå fint å bruke en volum knapp i fra et strereo anlegg, for da fikk man den trinnløs i fra 0 og opp til 12v. Noen som har testet det? Jeg har tenkt å teste det på min Sunon 120mm.
moray Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Det som er viktigt i dette tilfellet er at potmeteret/volumkontrollen tåler den effekten den blir utsatt for.. Hvis komponenten er kraftig nok, er det ikke noe problem å bruke en volumkontroll/potmeter
Eddie123 Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Ser en plass at den Sunon vifta er på 2.4W. Et potmeter fra et stereo-anlegg tror jeg ikke er så kraftig, du må neten se på potmeteret for å finne ut det.
moray Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Hvis du vil ha billig viftestyring kan du jo f.eks. bruke en slik!
ok2k Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Ser i postene her at det er mange som spør om hvordan man lager det selv og at folk forteller hvordan man skal gjøre det.Satt og snakket med 2 elektrikkere på jobben om det og de mente at det skulle gå fint å bruke en volum knapp i fra et strereo anlegg, for da fikk man den trinnløs i fra 0 og opp til 12v. Noen som har testet det? Jeg har tenkt å teste det på min Sunon 120mm. Kan nok bare glemme å bruke et pot. meter... Må nok inn med noe forsterkergreier...
cof Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 Lag en pulsbreddemodulator har laget denen selv og den funker helt fint http://www.larsi.salves.net/bild%c3%a5rr/div/dimmer.GIF vis du ikke klarer å lage den selv gjør helt sikkert de elektrikerne på jobben din det , tar ikke lang tid å lage den.
Koffe Skrevet 1. juni 2004 Skrevet 1. juni 2004 (endret) Holder det ikke bare med en transistor etter potmeteret? Endret 1. juni 2004 av Koffe
Cupola Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Skrevet 2. juni 2004 Har testet et potmeter i fra en forsterker nå med hjelp av en strømomformer, det luktet ikke godt av den potmeteret. Har nå sendt mail til microplex om det er noe av de rheostater som dem har som passer til sunon vifta mi. Er IKKE å anbefale noe i fra en forsterker, det var for svake greier.
FaBiCon Skrevet 2. juni 2004 Skrevet 2. juni 2004 du må kjøre på med litt mere motstand da vettu.. sett på en motstand så den tåler det.
Olle P Skrevet 3. juni 2004 Skrevet 3. juni 2004 Holder det ikke bare med en transistor etter potmeteret? Bruk hellre två transistorer i ett GE-steg (som styrs av en potentiometer). Transistor ett höjer inresistansen så att effektförlusten minskar. Transistor två fixar effektförstärkningen. /Olle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå