Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele brebåndsoppkobling på 2 maskiner


Anbefalte innlegg

Har et veldig elementært spørsmål. jeg har en bredbåndsoppkobling til chello.

Ønsker imidlertid å koble til en ny maskin og dele oppkobling uten å oppgrader til dyrere kto. hos chello. Jeg har 3Com 10/100 kort i begge maskinene.

Bør jeg kjøpe en router eller en switch? Er litt i villrede hvordan jeg skal få dette til. Hvis noen som har litt greie på dette gadd å svare ville jeg være takknemelig.

eller om noen hadde en link til hvor jeg kan finne info om dette !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En router fordeler internetten din... Switchen er bare til å koble flere maskiner sammen i et nettverk... så sats på router du... Du kan eventuelt koble en switch på routeren hvis du vil ha flere maskiner på nettet samtidig... (Flere enn det som det er utganger til på routeren altså)

 

EDIT: la til det som står i parantesen

Endret av l_samu
Lenke til kommentar
En router fordeler internetten din... Switchen er bare til å koble flere maskiner sammen i et nettverk... så sats på router du... Du kan eventuelt koble en switch på routeren hvis du vil ha flere maskiner på nettet samtidig... (Flere enn det som det er utganger til på routeren altså)

 

EDIT: la til det som står i parantesen

Du kan dele Bredbåndet med en switch!

Lenke til kommentar

du kan kun dele bredbånd med switch om du har en router eller gateway fra før, eller du kan motta flere IP adresser.

 

hvis ikke må du ha router.

 

( jeg mente privat gateway med 2 nettverks kort, ikke din ISP's gateway )

 

så du kan dele nett med switch, men få har den muligheten.

Lenke til kommentar
du kan kun dele bredbånd med switch om du har en router eller gateway fra før, eller du kan motta flere IP adresser.

 

hvis ikke må du ha router.

 

( jeg mente privat gateway med 2 nettverks kort, ikke din ISP's gateway )

 

så du kan dele nett med switch, men få har den muligheten.

hmmm vet du ka du snakker om no? :roll:

 

om adsl modemet fra chello har innebygd dhcp er det ikke noe problem å bare bruke en svitch..

 

altså koble svitchen til den porten som er 10/100 på adsl modemet...

for så å koble de to datamaskinene på hver sin port i svitchen...

 

da vil adsl modemet automatisk dele ut ipaddresser til de pcene som er på svitchen

 

dette innegår da i at adsl modemet som sagt har dhcp og er konfigurert for å dele ut ip addresser innenfor ett vidt spekter.altså at den ikke bare skal dele ut for eksempel 192.168.1.2 men fra 192.168.1.2-xxx (max256)

 

om du har ett zyxxel prestige 650- rxx så har det i hvert fall innebygd dhcp (sånn jeg har forstått så er det denne adsl boksen som er vanlig bland bredbåndsleverandører...)

 

sånn jeg har sett så har du prestige så er det ikke noe annen grunn til å kjøpe ekstra router annet en om routeren har trådløs i seg.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Det finnes også en enkel og billig løsning:

Kjøp et ekstra nettkort til den av PCene som er på mest. Da kan du bruke en kryssa kabel til å koble pcene sammen og bruker deling av internettilkobling i windows eller en proxy server....

Men da kreves det at server maskinen er skrudd på for at den andre maskinen skal få tilgang til nett.. og det er ikke no moro..

Lenke til kommentar
du kan kun dele bredbånd med switch om du har en router eller gateway fra før, eller du kan motta flere IP adresser.

 

hvis ikke må du ha router.

 

( jeg mente privat gateway med 2 nettverks kort, ikke din ISP's gateway )

 

så du kan dele nett med switch, men få har den muligheten.

hmmm vet du ka du snakker om no? :roll:

 

om adsl modemet fra chello har innebygd dhcp er det ikke noe problem å bare bruke en svitch..

 

altså koble svitchen til den porten som er 10/100 på adsl modemet...

for så å koble de to datamaskinene på hver sin port i svitchen...

 

da vil adsl modemet automatisk dele ut ipaddresser til de pcene som er på svitchen

 

dette innegår da i at adsl modemet som sagt har dhcp og er konfigurert for å dele ut ip addresser innenfor ett vidt spekter.altså at den ikke bare skal dele ut for eksempel 192.168.1.2 men fra 192.168.1.2-xxx (max256)

 

om du har ett zyxxel prestige 650- rxx så har det i hvert fall innebygd dhcp (sånn jeg har forstått så er det denne adsl boksen som er vanlig bland bredbåndsleverandører...)

 

sånn jeg har sett så har du prestige så er det ikke noe annen grunn til å kjøpe ekstra router annet en om routeren har trådløs i seg.... :thumbup:

da har du en router.

 

for da har den en internett adresse og deler ut lokal adresser via DHCP ( feks 192.168.1.1 osv )

 

og da trenger du kun en switch.

Lenke til kommentar
En router fordeler internetten din... Switchen er bare til å koble flere maskiner sammen i et nettverk... så sats på router du... Du kan eventuelt koble en switch på routeren hvis du vil ha flere maskiner på nettet samtidig... (Flere enn det som det er utganger til på routeren altså)

 

EDIT: la til det som står i parantesen

Du kan dele Bredbåndet med en switch!

For og være helt pirkete, du kan ikke dele internett tilgang med switch, da MÅ du ha router eller gateway, men du kan splitte internett tilgangen hvis du har tilgang på flere ip adresser ( IKKE lokale adresser men internett adresser )

 

Men husk da, at du har ikke firewall eller noe.

 

Jeg brukte både switch og gateway samtidlig en gang

 

det var fordi jeg hadde 4 datamaskiner og 2 ip adresser, 1 maskine på ip nr. 1 og 3 maskiner på ip nr 2. da brukte jeg switchen til og splitte internett linja og routeren til og dele internettet til de 3 maskinene på ip 2.

 

 

 

Tozer

Lenke til kommentar

Hallo folkens !

 

Jeg har drevet med Chello tidligere og vet hva det er snakk om.

Kabel-modemet til Chello har en funksjon som styrer hvor mange PC'er som får lov til å komme ut på nettet. Denne funksjonen blir styrt fra UPC sentralt. Det er vanlig at kun 1 PC får slippe ut, men flere dersom kunden betaler ekstra.

 

Dermed må kunden ha en router for å komme ut på nettet med flere PC'er uten å oppgradere abonnementet sitt. Dette gjorde jeg en gang, og det virket fint. Brukte da en gammel PC som router med freeware software (www.smoothwall.org)

 

Når en kobler inn en router, så ligger det lagret i kabel-modemet at kun nettverkskortet som står i "original-PC'en" får lov til å slippe gjennom, ikke nettverkskortet som står i routeren, dermed vil det ikke virke med det samme. Modemet må resettes ved å slå det av ei natt. Neste dag en slår det på med kun routeren koblet til, vil modemet slippe gjennom trafikken fra routeren.

 

Dersom routeren kun har én nettverks-port til de interne PC'ene, må en ha en switch/hub i tillegg for å få flere porter.

 

Chello er noe dritt angående deling i forhold til de fleste ADSL-aktørene i markedet.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av hva slag linje du har fra UPC, jeg har selv hatt UPC. Da hadde jeg muligheten til å koble 2 maskiner på en linje, det var den "største" linja til UPC. Det billigste alternativet tror jeg ikke har den muligheten. UPC sin linje går bra med bare en switch.

Fordel med å bruke en router er jo innebygget firewall, noe som anbefalles.

Lenke til kommentar
Chello er noe dritt angående deling i forhold til de fleste ADSL-aktørene i markedet.

 

Har hatt Chello Classic i et år nå, og det har ikke vært noe problem å dele ut Internett på flere PCer. UPC tillater det ikke, men med en router er det ikke noe problem å få til. Men en router er altså nødvendig, og på en skikkelig router får du også brannmur med på kjøpet - det er jo slettes ikke å forakte i disse tider.

 

 

Anbefaling: Kjøp en router med WLAN, det kommer godt med om du skal ha flere PCer på og ikke gidder å kable. Påse i tilfelle at den er 802.11g (54 Mb/s), og ikke den gamle standaren på 11 Mb/s. Har ikke noe å si for Internett-forbindelsen, for den er betydelig lavere i alle fall, kun internt på ditt hjemmenett.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Da har jeg blitt mye klokere. Ser ut til at det ikke er noen utvei utenom nettverksteori nei.

Så da forstår jeg at jeg må kjøpe en router får å koble flere maskiner på et chello classic abbonement.

Ser at MPX selger en Office Connect Cable/DSL Gateway - er dette en god løsning?

Har ikke noe spesiellt behov for trådløst nettverk. Har sett at endel routere har innebygget brannmur. Er det en fordel å kjøpe en slik? Er vant til å bruke Zone Alarm som brannmur - men det er kanskje en falsk trygghet? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...