Gå til innhold

Samlet vurdering av "toppmodeller" bærbare: Quad,Compaq, Del


n@dz79

Anbefalte innlegg

Har merket en del frustrasjon over hvilken type en bør kjøpe av bærbare.. Jeg har det samme problemet selv, derfor tok jeg en kjapp gjennomgang av sidene til de diverse leverandørene. betingelsen var prislappen mellom 20.000 og 30.000. Etter som jeg spiller ganske mye spill selv ønsket jeg best mulig skjermkort, en slags desktopp erstatter som det kalles.

 

Her er de "beste" bærbare Quad,Compaq, Dell og Zepto til dags dato kan levere.

 

Quad Maxnote Pentium 4

 

Basiskonfigurasjon:

16MB DDR skjermkort, ATI Radeon Mobility

8X DVD

Innebygd 56k modem og 10/100 nettverkskort

Firewire IEEE1394, USB, TV-ut

Bæreveske

2,9 Kg

2 års garanti

 

1 Stk: 14,1" TFT skjerm, 1024x768

1 Stk: Intel Pentium 4 1600MHz

1 Stk: 512MB SODIMM PC133, CAS 3, Memory Corsair

1 Stk: Fujitsu 2,5" harddisk, 40GB ATA100, 4200RPM

1 Stk: Combo CD/DVD/CD-RW ( bytte fra DVD )

 

Totalt koster dette kr 19 189,- eks. mva (kr 23 795,- inkl. mva).

-----------------------------------------------------

 

Compaq EVO N800c

 

Prosessor 1,7 GHz Intel Mobile Pentium M 4 Prosessor med SpeedStep

512 KB synkront nivå-2 hurtigbuffer

Minne 256 MB DDR SDRAM 266 MHz

15,1" Aktiv matrise SXGA 1400x1050

ATI Mobility Radeon 7500, 4xAGP, 64-bit video grafikk med 32-MB DDR SDRAM

30 GB SMART harddisk (4200rpm)

Integrert 56K V92 modem og Intel 10/100 Ethernet

Infrarød port 4 Mbits/s

Stereo lydutgang, mikrofoninngang S-video utgang

Ca 2,9 kg

Lithium-Ion batteri gir ca 3 timers batteritid

Ekstern strømadapter

Windows XP Norsk og Engelsk

Garanti 3 års verdensomspennende garanti, hente og bringe tjeneste

EVO N800c P4-1,7 15,1SXGA 256MB 30GB DVD M E XP

CD/DVD 8xDVD

XP Pro

VEIL.PRIS 24.900,- (Eks.mva)

30.876,- (Inkl.mva)

 

-----------------------------------------------------

 

DELL Inspiron 8200 1600VT (82004i1a)

 

Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd

Innebygd mikrofon og høyttalare

1 Modular Bay f.eks. DVD-ROM/FDD eller ZIP

Smart Lithium Ion Batteri

Inspiron 8200, Vekt fra 3,53 kg

Intel P4-M Intel SpeedStep technology

256 mbram

15,1" TFT SXGA 1400X1050

20gig ultra ata 100

cdRW/DVD - 8x8x8x24x

64mbDDR nvidia Gforce 4-440 GO 4xAGP 3d

internal Combo 56k modem/ 10/100 network

XP home

1 års henteservice

System 21,917 kr

Moms 24% 27,178 kr

Levering 545 kr

Moms 24% 676 kr

SUM = 27,853 kr

 

----------------------------------------------------

 

Zepto Znote 2001

Modulær Floppy/DVD/Combo

nVidia GeForce 2 Go 16MB

Internt 56k modem/fax

Internt 10/100 nettverk

Intern SmartMedia leser

Max 1 GB RAM

Intel Pentium III-Mobile

3 x USB, 2 x PCMCIA (1xType3)

Firewire (IEEE 1394)

IrDA (Fast Ir)

TV-utgang

Smart Li-ION batteri

Vekt 2.5 kg

2 års garanti

14,1" Sxga 1400x1050

P3Tulatin 1000 mhz

30 gigHD

dvd-cdrw combo 8/8/8/24

258dimm

 

Sum kr. 16290,- eks. mva. (20199,- ink. mva.)

 

 

Konklusjonen min er at Quad nok leverer mest for pengene. Hvis De kunne integrert at annet skjermkort slik som Dell eller Compaq

(henholdsvis 64mbDDR nvidia Gforce 4-440 GO 4xAGP 3d, og ATI Mobility Radeon 7500, 4xAGP, 64-bit video) ville den nok vært den klare vinnen. Men skal en ha det råeste for den "billigste" pengen, ville jeg valgt Dell sin, ikke minst for den utmerkede finansierins delen ved nedbetaling over 36mndr.

 

-n@dz79-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en quad P4 1,8 512k. Den bruker skrivebordsversjonen. Har brukt og sett mye bærbart, men kjenner ikke stor forskjell mellom mobile og ikke-mobile. Min maskin utvikler ikke mer varme enn andre maskiner, jeg har sett P3 Mobile 1,2GHz som avgir mer varme. Batterilevtiden til min maskin er ca. 2,5 timer. altså en halv time mindre enn vanlige bærbare.

 

Det sitter to vifter på min maskin. og to luftekanaler. Prosessoren ligger helt oppe i venstre hjørnet og viftene og luftekanalen (i samarbeid) holder prosessoren på godt under 35 grader selv etter 10-12 timer med strømmen på. Eneste forskjell som jeg ser ved mobile og ikke mobile er at mobile kan klokke ned prosessoren, når maskina ikke jobber intensivt. P.g.a. denne nedklokkingen får mobilemaskiner lengre batterilevetid. Jeg som nesten alltid bruker strømadapter sammen med maskina mi ser ikke noe problem å bruke skrivebordsprosessorer.

 

Det viktigste med en bærbar er hvor god ventilasjonen prosessoren har og hvor stor µ teknologi (størrelsen på "ledningene" i prosessoren) prosessoren bruker, ikke om den er mobile eller ikke. Når maskina jobber vil en mobile og en ikke mobile basert på samme teknologi avgi ca. like mye varme fordi begge prosessorene har like stor core-voltage.

 

Såklart hvis man sammenligner en Celeron med høy core-voltage basert på 0.18µ teknologi. Og en pentium III med ultra-lav core-voltage basert på 0,09µ teknologi så vil man se store forskjeller i varmeutvikling og batterilevetid. Men forskjellen mellom to prosessorer f.eks. mobile og ikke-mobile som baserer seg på samme µ teknologi er MINIMALE.

 

Jeg for min del vasser ikke rundt i penger, derfor kjøpte jeg en bærbar fra quad (P4 1,8 512k 512MB ram, DVD-cdrw). De som liker å betale 35000kr for dårlig service, elendig kundebehandling Og synes P4 Mobile og 1 års garanti "ruuuler!", kan jo alltids velge DELL. En ting skal riktignok Dell ha: De har de beste grafikkortene på bærbare pc'er akkurat nå. Men jeg synes at bryet med Dell og 10000kr for å få et supert grafikkort istedenfor et godt grafikkort er en pris som er for stiv.

 

Min quad som er verdt ca. 25000kr (2 års garanti) er jeg fornøyd med. Jeg beskymrer med ikke over at det ikke står MOBILE på maskina. Personlig sår tror jeg at mobile er en "fem på fire idé" fra intel for å skvise mest mulig penger ut av lettlurte personer. Til dagens priser er Mobile alt for dyrt i forhold til fordelen ved å kunne klokke ned automatisk. Derfor sier jeg som n@dz79: "Konklusjonen min er at Quad nok leverer mest for pengene"

 

[ Denne Melding var redigert av: Atrevs på 2002-04-12 19:01 ]

Lenke til kommentar

Hvis du driver med kontoraplilkasjoner, som ikke tar mye kraft (som f.eks. word), da kan du slå av alle viftene. Batteriet som varer i ca. 2,5 timer kommer til å bli flatt lenge før prosessoren nå kritisk temperatur (90 til 95 grader begynner å bli kritisk temperatur mener jeg). Prosessoren kommer nok opp i over 50 grader uten viftene dessverre. Jeg anbefaler ikke å bruke viftene under en forelesning likevel. Du hører viftene godt hvis det er helt stille. Men TV'en til søstera mi som er ca. 10m unna overdøver vifta mi selv om lyden må gjennom en dør og TV'en ikke står på spesielt høyt.

Lenke til kommentar

Så man kan slå av viftene manuelt, altså? Selv har jeg en Znote 3001, og der ser det ikke ut til å være noen mulighet for det. Eller finnes det kanskje programmer som kan hjelpe meg med det? Noen ganger hadde det til og med vært bedre å ha vifta på hele tiden enn å ha den til å slå seg av og på hvert 30. sekund eller så.

 

Faktisk må jeg si at jeg stiller meg ganske uforstående til hele denne løsningen. Hvorfor ikke i stedet montere en vifte som går med variabel hastighet, slik at man i stedet for å skru den av og på bare lar den gå saktere og dermed bråke mindre når prosessoren ikke er så aktiv? Er det én ting som er bakdel med disse maskinene, så er det støyen.

 

Her må jeg også tipse Barbara om at de bør gjøre oppmerksom på dette når de anbefaler Znote 3001 for studenter: Dette er en maskin som verken kan brukes på en lesesal eller under en forelesning. Dette er jo bruksområder som er spesielt aktuelle for nettopp studenter...

Lenke til kommentar

Ja, man kan slå av viftene. Batteriet varer i ca. 2,5 timer, det er ikke lang nok tid til at maskina/cpu'en blir overopphetet. Som tidligere sagt så kommer prossesoren opp i 50 grader i løpet av de 2,5 timene. Hvis man skal ha en maskin som man kan ta med på forelesninger trenger man nok batterilevetid på 5-6 timer eller mange batterier. Low-voltage eller Ultralow-voltage prosessorer som ofte bare trenger kjøleribbe er et must, ellers blir støynivået uakseptabelt når salen er helt i ro.

 

[ Denne Melding var redigert av: Atrevs på 2002-04-14 12:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 12:12, krister461 skrev:

Jau, men det er en del ting du ikke tar hensyn til...


1. dell er noen idioter...

2. garantien varer bare ett år...

3. garantien er ikke verdt shit...(se punkt 1)

4. sa jeg at dell er noen idioter?

5. jeg liker ikke dell....


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: krister461 på 2002-04-12 12:13 ]</font>


 

Må si meg nogenlunde enig

Lenke til kommentar

Jeg har fått meg en dell inspiron 4100 med p3m 1000 mhz, samt 256 mb ram, mobility radeon 16mb, wlan og 20gb disk. Jeg merker at den blir forholdsvis lunken på undersiden, men den er ekstremt stillegående (utenom museknappene). Og hvis viften(e) skrur seg på så bråker de også ekstremt lite. Det som er absolutt mest irriterende er harddisk lyden (ibm 30gn).

 

Jeg er generelt veldig fornøyd med dell. De har gode maskiner som holder seg til mer standardiserte løsninger enn compaq og andre. Vi har en eldre dell desktop maskin som opprinnelig var en 486dx 33 mhz, med 170 mb harddisk og 8mb ram. Nå er den 100 mhz, 1,6 gb harddisk og 32 mb ram og står som en slags "server". Den har nå vært oppe i over 120 døgn uten noen problemer. Har heller aldri hatt problemer med de dell maskinene jeg har vært borti.

 

Jeg har selv vært borti flere compaq og hp maskiner den siste tiden hvor det har vært mye problemer. Dette er mye pga dårlig ferdig installering av os. Mens den bærbare dell maskinen vi fikk leverte med noe som sto som recovery cd. Denne var da faktisk en vanlig winxp home cd, som da også var oppdatert med sikkerhetsfikser og andre fikser fram til februar i år (maskinen ble kjøpt i slutten av februar). Alle drivere var da også oppdatert og biosen på maskinen var fra midten av februar.

 

Men jeg har da også god erfaring med toshiba og ibm bærbare maskiner. De virker litt mer solide enn dell sine maskiner, men med samme konfigurering er de desverre ganske dyre.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 00:50, agamemnon skrev:

Quote:


On 2002-04-15 14:25, Atrevs skrev:

De tester ikke quad-maskina... heller ikke 8200, eller fujitsu-simens maskinene


 

er det noen som vet hvorfor ?

 

De testet ikke bare etter prisklasser, hardware også... Man kan ikke sammenligne de P4 baserte topmodellene til Dell eller Quad med de P3 baserte som testen tok for seg....

 

 

-owemkvi-

Lenke til kommentar

Dell sine maskiner er store som boligblokker! Når Dell snakker om en stasjonær erstatter, så mener de i virkeligheten en maskin med minimidi-tower.

 

Maskinene er store, og ramma på maskinene virker som om er laget av legoplastikk. Greit Dell har bra skjermer og skjermkort, men tenk litt på at de ser penere og mer praktiske ut på Dells hjemmeside, enn hva de gjør i virkeligheten.

 

Høres kanskje litt usaklig ut, men tro meg..

Hvis du har litt mer penger å rutte med, så ville ihvertfall valget mitt falt på Compaq EVO N800.. uten tvil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...