bjorn.e Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 (endret) Jeg har to vanlige harddisker som primary master og slave. Jeg har OS på primary master som jeg kopierte med norton ghost til s-ata disken. Det er nyere bios tilgjengelig, men vil ikke oppgradere hvis det ikke er nødvendig. S-ATA drivere er installert, harddisken formaterte jeg i windows. at driverene er installert er ikkje godt nok tror eg, windows kernelen / boot loaderen må ha tilgang til s-ata driveren før den kan begynne å laste windows - har ingen snøring på hvordan du kan få til å laste denne etter windows er installert.. som en annen foreslo, så må sikker installere på nytt og trykke F6 når du starter installasjonen og sette i disketten med s-ata driverene og så burde hovedkortet boote fra sata disken viss det er den eneste med en aktiv partisjon, sånn er det i allefall på mitt asus nforce2 kort, forgje asus kt400 måtte eg velge scsi, men eg tror problemet ligger i at bootloaderen til windows må laste s-ata driveren for å få brukt disken etter biosen sin bootstrap? - tar absolutt forbehold om at eg tar fullstendig feil her riktig nok.... edit, aldri så dårlig formulering Endret 30. mai 2004 av bjorn.e
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 Den guiden hjelper ikke meg, jeg skal ikke installere windows på nytt. For mye jobb, heheh.
el-asso Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 Hvilken bokstav har du gitt partisjonen på SATA disken du skal boote fra, C: ? Sjekk også jumperne på IDE diskene for sikkerhetskyld så de ikke står som Master. I BIOS sjekk at "Boot from other device" står som disabled hvis du har dette valget
shamanix Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Skrevet 30. mai 2004 (endret) Den prøver å boote på sata disken(er helt sikker), men det står stille på "verifying dmi pool...). IDE harddisk: C:\win98 D:\win2000 SATA harddisk: K:\win98 L:\win2000 Jeg har prøvd å boote mens det ikke var pata disker i maskinen. Drive letter kan jeg ikke forandre på sata disken til c: og d: siden dette må gjøres mens d: er i bruk på pata disken... Fins det et annet prog en norton ghost jeg kan prøve?(ikke drive image, den funker ikke bra hvis man skal kopiere 2 os) Endret 30. mai 2004 av shamanix
el-asso Skrevet 31. mai 2004 Skrevet 31. mai 2004 Prøv å øke/sette inn en verdi i "delay IDE" i BIOS. Sett denne til f.eks. 30
shamanix Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Skrevet 31. mai 2004 Prøv å øke/sette inn en verdi i "delay IDE" i BIOS. Sett denne til f.eks. 30 men når jeg booter, så prøver jeg uten ide harddiskene.
shamanix Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Skrevet 31. mai 2004 får vel installere windows på nytt... men er det mye forskjell å ha os'et på sata istedenfor pata?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå