Gå til innhold

AMD Athlon XP 1800+


Grimmy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Las i går en artikkel på en eller annen hardware-sida.

Athlon XP prosessoren har integrert temperaturføler i kjernen, og strømforsyning til prosessoren skal kunne kuttes dersom man tar av kjølinga og temperaturen stiger til farlige høyder. Problemet er bare at ingen hovedkort støttet denne funksjonen ennå, så med andre ord anbefales det ikke å ta av ribba mens maskina står på. Jeg tror det var på tomshardware.com jeg las denne artikkelen, prøv å finne den for litt mer utfyllende informasjon...

 

mvh Espen Thøring

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

som jerv sier er det ingen som støtter det. har også hørt folk som sier at dette med å strømforsyningen faktisk skjer for seint slik at den svir seg før strømmen blir kutta! dette er bare noe jeg har hørt men er ikke helt sikker...

Lenke til kommentar

Thy sayings are correct folks, er rett og slett ingen hovedkort enda som støtter XP fullt ut når det gjelder den temp-sensoren som er innebygget i den.

 

Flere tester har blitt gjort for å finne ut hva som skjer når en heatsink detter av. Svarene er ikke helt entydige. I et tilfelle klarte CPU seg, ei et annet brant både den og hk...

 

Det som synes å værra klart er at temp-sensoren IKKE reagerer fort nok i alle tilfeller (vistnok klarer den bare 1-2 grader i sekundet), så selv med hovekort som leser denne sensoren og har evne til å shutte down, er det ikke sikkert denne funksjonen redder CPU.

 

Uansett, denne diskusjonen har rast på newsgroups og forums overalt på nettet i evigheter nå og jeg personlig syns den er latterlig. Sjansen for at en heatsink, selv av den enkle clips-typen, detter av må værra minimal! At "ørene" på socket'en brekker kan selvfølgelig skje, men ærlig talt, hvor mange av dere har opplevd det? Socket A med rimelig store/tunge heatsinks har vært standard i lang tid nå og om dette var en vanlig problematikk, at heatsinks detter av, da hadde vi hørt mer om det!

 

Mvh DFN

Lenke til kommentar

Jeg sier meg både enig og uenig i dette med at AMD ikke tåler å stå uten vifte. Har selv vært borte i disse to tilfellene:

 

1.

Jeg testet en 1 GHz hjemme, glemte selvfølgelig å koble til strømledningen til vifta. Satte på 3D Marks 2001 og dro ut. Da jeg kom tilbake stod bare maskinen og blinket... og prosessoren hold sikkert 100 grader (føltes nå sånn ut i hvertfall). Fikk nå kjølt den ned med litt luft på boks (sprayet opp ned for å få ut den kalde drivgassen). Brukte vel halve boksen for å kjøle den ned, men det gikk bra med prosessoren.

 

2.

En maskin med en 1.2 GHz som kun brukes til vanlig hjemmebruk, der har viftefestet (i plast) smeltet bort av en eller annen grunn. Resultatet her ble en svidd prosessor som var ødelagt, og den tok med seg hovedkortet i samme slengen. Det ble så varmt at selve kjøleribba smeltet seg løs fra festet i socket'en til prosessoren.

 

Så det er vel litt både og hva utfallet blir...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...