Gå til innhold

Nytt HK og ny CPU - PCen starter ikke skikkelig


zyph

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter mye problemer med min brors gamle PC fant vi ut at det var på tide å invstere i en ny. Skjermkort og lydkort kunne fint overføres til den nye uten problemer, men hovedkort, prosessor, minne og nettverkskort måtte kjøpes nytt.

 

Delene ankommer og jeg tar på meg jobben å sette de på plass. Det gamle blir tatt ut, det nye blir satt inn, skjermen blir tilkoblet og jeg trykker på-knappen og venter. Ingen reaksjon. Prosessorvifta går rundt, men ingenting dukker opp på skjermen.

 

PCen blir så båret tilbake til arbeidsbenken for en grundig gjennomgang. Jeg tar ut alt det overflødige (nettverkskort, lydkort) og kobler fra harddisker og CD-rom. Starter den igjen: ingen reaksjon.

 

Siden dette er et hovedkort fra MSI fulgte det med et fiffig PCI-kort, en D-bracket, som sier fra hva som er galt. Når PCen blir skrutt på lyser det fire, røde lys i kortet. Dette skal bety følgende i henhold til manualen: Død CPU.

 

Dette nektet jeg å tro, så jeg søkte litt rundt på nettet og fant denne siden: http://hardware.mcse.ms/message9072.html

 

Det første svaret der gir meg fire tips. Defekt hovedkort? Kanskje. Ødelagt strømforsyning? Tviler, har prøvd med fire forskjellige. Resetswitchen herper? Tviler, den var aldri tilkoblet (og det fungerte heller ikke når den var). Det siste punktet fungerte heller ikke.

 

Så, skjermkortet, kunne det være noe galt med det? Nei, det satte jeg i min PC og det fungerte ypperlig. RAMen? Kanskje, men hvorfor fire røde lys på D-bracket-kortet som i følge manualen indikerer at det er noe galt med CPUen? Det samme skjer forøvrig uten RAM i.

 

Tenkte kanskje det var D-bracket-kortet som kunne være årsaken, men ingen respons uten kortet i.

 

Jeg har prøvd alt, og er uten idéer. Noen tips? Noe jeg har glemt, oversett, glemt å koble til? Har det seg rett og slett sånn at vi har fått defekte deler? :no:

 

Hovedkort: MSI 648f NEO - 648FX Chipset based

Prosessor: Intel Penitum 4 1.7Ghz

 

Hjelp.

Endret av zyph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sier HK at det er død cpu så må du regne med at det stemmer

er det HK selv som er dødt så skal det normalt ikke komme noen feilmelding i det hele tatt

det kan være rammen også men jeg tror på feilmeldinga

 

har du sjekka at HK funker med den cpu'en da?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Det er min kompetente storebror som har plukket ut delene, så jeg regner da med at han sjekket at de passet sammen.

 

Jeg har vondt for å tro at CPUen er død, ganske enkelt fordi jeg aldri har hørt om noe lignende før. Skjer dette ofte?

 

Det må være noe annet. Det må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...