petterg Skrevet 26. mai 2004 Skrevet 26. mai 2004 Trenger på et vis å ordnet slik at en gruppe av brukere har lese og skrivtilgang på en mappe, en annen gruppe har kun lesetilgang, mens resten av brukerene ikke har tilgang i det heletatt. Hvor dan gjøres dette? Det er altså ikke chmod 750 eller 770 jeg er på jakt etter. (Jeg tar utgangspunkt i teorien om at alt er mulig i *inx - spørsmålet er bare når man finner ut hvordan.)
kattemat Skrevet 26. mai 2004 Skrevet 26. mai 2004 Høres ut som om du er ute etter ACL funksjonalitet. Bruker du ext filsystem så kan det ordnes. Ext2/3 har utvidede attributter som kan brukes for å oppnå denne. Sjekk lsattr(1)/chattr(1). Jeg ser ikke at dette kan ordnes ved vanlig unix fil attributter...eller?
petterg Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Skrevet 27. mai 2004 Bruker reiserfs, men kan jo alltids bytte tilbake til ext2/3. Noen fler med kjennskap til dette?
petterg Skrevet 10. juni 2004 Forfatter Skrevet 10. juni 2004 Fant en brukbar løsning på problemet: Gjør mappen en undermappe av en annen og sperre ute verden på første mappe: drwxr-x--- root rogroup mappe1 drwxrwxr-x root rwgroup mappe1/mappe2 brukere med RW tilgang må være medlem av både rogroup og rwgroup
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå