Gå til innhold

Nytt digitalkamera til fotostudent. Helst <8000


Anbefalte innlegg

Hei, blir foto student til neste år, og med dette kunne jeg tenkt meg et nytt kamera. Vil ha tips på noe kameraer som holder til det nivået. Vil da ha et kamera som jeg fortsatt er fornøyd med gjennom heile skolen.

Håper på å tjene en del i sommer, så trur jeg kan ta kamera så mye som til 8-9000. Har sett på sony F828 og canon EOS 300D og Nikon D70. Disse ligger litt over prisklassen som jeg tenkte meg, så helst noen tips til under 8000. :)

 

Trenger også noen tips når det gjelder filmbaserte kamera. Hvilken anbefaler dere her? (tar det her istedenfor å starte to tråder)

Får man tak i et bra til 2-4000? Hva burde man se etter? :) takker for alle svar.

 

 

EDIT av moderator - Endret emnetittel til noe mer beskrivende.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du først studere foto, og ønsker ett kamera til skolearbeid, så tipper jeg du trenger en digital speilrefleks ja. Kjenner ikke til Nikon D70, men selv har jeg 10D (storebroren til 300D), og bildekvaliteten til 300D er klin lik 10D, og det er også linse-utvalget (om man *shrug* ser bort ifra at 300D også kan ta EF-S linser). Du kommer til å bli strålende fornøyd med bildekvaliteten til 300D, og _SINNSYKT_ fornøyd dersom du oppgraderer kit-linsa til noe skikkelig noe :) Er jo mulig du får mulighet til å låne linser til Canon/Nikon på skolen din også. Isåfall ville jeg sjekka muligheten for det, og evt om de bruker Canon/Nikon utstyr, og gått for hva de brukte. Å fotografere med DSLR mens man er på budsjett er ikke noe særlig, siden linser og utstyr er grisedyrt. Så kan du låne linser/blitser og den slags vil du spare en formue.

 

Filmbaserte kameraer vil du nok få gode av ned i 2-4 tusen ja. Og kanskje er dette mer relevant for skolen din, dersom dere kommer til å basere dere rundt 35mm film-kameraer med tilhørende mørkeroms-arbeid og den slags.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, skal finne ut hva de har av utstyr på skolen. Kan man bruke samme linser på filmbasert som på speilrefleks kamera? ER mye penger spart hvis jeg har samme merke da.

 

Speil refleks blir mer hobby nå i starten, for første året er bare film basert. Men driver en del med foto manipulasjon i fritiden, så kunne vært greit med et digitalt.

Har du noen tips på noen filmbaserte kameraer da? :)

Lenke til kommentar

Det er mange kamera som har alt av manuelle innstillinger, men skal du leke deg med optikk må du nesten opp på speilrefleks ja.

 

Selv har jeg brukt Olympus C-5060 masse det siste året og jeg elsker det! Har lettilgjengelige knapper (når du første lærer deg åssen menyene funker) og har veldig god oppløsning.

 

Du kan også se på:

Sony: V1, F828

Canon: G2, G3, G5

Olympus: C-5000, C-5050, C-8080

Nikon: Coolpix 5400

 

filmbaserte kamera: Canon 300V går jo for å være en utmerket billigmodell.... Også Nikons F-serie er litt mer sånn proff.... Jeg har ikke så veldig god peil, men i de lavere prisklassene der er det vel ikke så mange tabber man kan gjøre.

Endret av Ursa
Lenke til kommentar
Takk for svaret, skal finne ut hva de har av utstyr på skolen. Kan man bruke samme linser på filmbasert som på speilrefleks kamera? ER mye penger spart hvis jeg har samme merke da.

 

Speil refleks blir mer hobby nå i starten, for første året er bare film basert. Men driver en del med foto manipulasjon i fritiden, så kunne vært greit med et digitalt.

Har du noen tips på noen filmbaserte kameraer da? :)

Ja, DSLR hos Canon/Nikon bruker samme linser som 35mm modellene dems gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...