Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk mot internett vha adsl


Anbefalte innlegg

Jeg har to PC-er og en printer som er koblet til internett ved hjelp av ADSL fra NGT. Kunne tenke meg en firewall mellom routeren og en switch som maskinene er koblet sammen i.

 

Ønsker:

 

dele skriver mellom maskinene og ha felles lagringsplass på server. Ønsker brannmur for høyere sikkerhet.

 

Spørsmål:

Kan jeg bruke en gammel maskin som firewall, evnt hvor kraftig må denne være?

Kan den samme maskinen settes opp med skriveren?

Kan denne maskinen også brukes som server for felles dokumenter/filer etc.?

Blir det som er lagret på denne maskinen tilgjengelig utenifra (fra internett)? Hva trenger jeg hvis jeg også ønsker det? Kan den samme maskinen benyttes til dette?

 

Hva trenger jeg av utstyr, programvare etc for å få dette til?

 

Veldig takknemlig for svar!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-11 01:02, Dumpton skrev:

Jeg har to PC-er og en printer som er koblet til internett ved hjelp av ADSL fra NGT. Kunne tenke meg en firewall mellom routeren og en switch som maskinene er koblet sammen i.


Ønsker:


dele skriver mellom maskinene og ha felles lagringsplass på server. Ønsker brannmur for høyere sikkerhet.


Spørsmål:

Kan jeg bruke en gammel maskin som firewall, evnt hvor kraftig må denne være?

Kan den samme maskinen settes opp med skriveren?

Kan denne maskinen også brukes som server for felles dokumenter/filer etc.?

Blir det som er lagret på denne maskinen tilgjengelig utenifra (fra internett)? Hva trenger jeg hvis jeg også ønsker det? Kan den samme maskinen benyttes til dette?


Hva trenger jeg av utstyr, programvare etc for å få dette til?


Veldig takknemlig for svar!!!!


 

Hmm.... Linux er vel tingen her. Med rett konfigurert linux vil jeg svare "JA" på alle dine spørsmål. Bøygen er at det kan være litt knotete å sette opp for en nybegynner.

 

Med Linux trenger du ca en 486 PC men ønsker du vannvittig bra ytelse vil jeg anbefale en Pentium 450MHz og ca 128MB RAM.

Lenke til kommentar

Tenker du på å bruke Linux som Firewall? Smoothwall (www.smoothwall.org) er tingen. Første gang du setter den opp trenger du tastatur, skjerm og CD-rom. Når du har installert den kan du plassere den hvor du vil. Uten skjerm, tastatur og CD-rom'n trenger du ikke. Kjører selv Smoothwall på en P-150, 32mb Ram og 1.2Gb HD. Styrer alle parametre fra en av maskinene på nettet via html. Enkelt og greit. Har du NGT med fast IP kan du faktisk gi muligheter får å endre på konfigureringen fra en ekstern IP. Kjekt hvis du må gjøre endringer hjemme fra eller fra kontoret.

Til spørsmålet om server vil jeg personlig velge Unix/Linux, men en godt tweaket XP-pro kan gjøre samme nytten. er du en kløpper kan du sette opp en kraftiger maskin med Linux med integrert Firewall.

Og til sist. Har du det j..la travelt. Kjøp en dual-Mac med OS-X. Da gjør du det på timen. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...