Gå til innhold

skjermen min, skadelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg hadde en skjem som jeg hadde 60hertz på til jeg leste at dette ikke var bra, satt den opp til 85 men bildet ble merkelig kornete og man ble "rusa" av å se på det. men på 75 hertz synes jeg bildet ble bra

helt enig, samme her. :thumbup:

Skrevet

Jeg kjører 1280/1024 @ 85hz med en dell M992 trinitron monitor.

Deilig bilde.

Min laptop har bare 60hz, jeg dør etter en halvtime... :D

Skrevet

75 Hz synes jeg er fint. 70 går vel også. Mindre blir vondt... Noen skjermer flimrer vel ved ugunstige frekvenser, så det er nok ikke alltid slik at mer = bedre. LCD skjermer skal såvidt jeg vet ikke ha annet enn en bestemt frekvens, gjerne 60 Hz. Likevel flimrer de ikke..

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg har sittet med dårlig monitor i noen år. Nå er jeg blitt såpass lysømfintlig at jeg går mye med solbriller ute og av og til også når jeg ser på monitor.. Jeg tror det er mye bedre for øynene å se på 120hz enn 60hz, men begge deler er nok skadelig. Jeg har Eizo F930 skjerm nå, den tar 100hz i 1600x1200 oppløsning og 160 hz i 640x480, det er disse oppløsningene jeg bruker til spilling.

Hvis du vil skåne øynene ytterligere så kvitter du deg med alt av hvite flater, bakgrunner og felter i windows. Å lese tekst på hvit bakgrunn er som å glo rett i en lyspære.

Edit, Med 75 hz ble skjermbildet knapt merkbart bedre, men det flimrer..

Endret av Pycnopodia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...