Gå til innhold

Justering av sub


Anbefalte innlegg

Heisann.

Har investert noen grunker i en Kef PSW 2500 subwoofer, men nå trenger jeg litt hjelp med innstilling.. Har ett ganske stort 5.1-anlegg, og sliter med innstilling av phase. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan justere dette best mulig? Sub er plassert på best egnede sted i stuen..

 

Marantz SR-7200

Panasonic DVD-XV10

Phillips 32PW9308

Jamo D-590 Front

Jamo D-570 Bak

Jamo E8Cen Center

Monster Cable i alle ledd minus frontene - NorOst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Sub er plassert på best egnede sted i stuen.

Hva er beste sted i stua? Det beste er å plasser SUB der man sitter i stua, for så å vandre rundt i stua å finne den plassen med mest Bass. Når du finner denne plassen, så skal SUB så plasseres der. Da vil du få mest bass i lytteposisjon. Er litt usikker på hva du mener med Phase. Jeg har en 0 - 180 grader switch på min. Har prøvd på begge deler, men ho meg funket det best på 0 grader. Tror den beste måten å teste dette på er å kjøre igang en film med masse jobbing i LFE kanalen, så se endel å så bytte 180 grader å se om det da blir verre bedre. Hos meg blir det dårligere når jeg kjører den på 180 grader. Hadde kanskje vært bedre å kjøre å kjøre 180 grader på den hvis den ble stående bak meg. Min SUB står forann mellom Fornthøytalerene.

 

Håper dette var til litt hjelp

Lenke til kommentar
Har du muligheten for å stille phase gradvis 0-180 grader?

Vet ikke om det er meg eller UnZane du spør, men jeg har bare 0 eller 180 grader. Kan ikke forestille meg det vil bli noe bra med noen mellomting innstillinger, men som sagt har ikke testet det, så jeg vet jo ikke. Hos meg var ihvertfall 0 grader best. Min SUB står som sagt foran mellom Fronthøytalerene. Den har 15" ellement som slår nedover, med bassrefleks bak

Lenke til kommentar

Kan stille phase trinnløst fra 0 til 180 grader. Er en stund siden jeg postet dette innlegget, så her kommer min konklusjon:

 

Sub står nå plassert i venstre front-krok, siden mine fronter har ned-vendt bass, har jeg fått best resultater med phase @ 180 grader. Antar det har litt med frontene å gjøre. Volumet er på halvt, og dele-filteret på 70 hertz i 12db steps. da får jeg en myk overgang fra front til sub, så å si ikke hørbar, man legger ikke merke til at det eksisterer en sub i anlegget.. :) jordingen på sub er satt på inn.

 

Tusen takk for hjelp uansett, dette ble helt sjefalolni.. ;)

Lenke til kommentar
Kan stille phase trinnløst fra 0 til 180 grader. Er en stund siden jeg postet dette innlegget, så her kommer min konklusjon:

 

Sub står nå plassert i venstre front-krok, siden mine fronter har ned-vendt bass, har jeg fått best resultater med phase @ 180 grader. Antar det har litt med frontene å gjøre. Volumet er på halvt, og dele-filteret på 70 hertz i 12db steps. da får jeg en myk overgang fra front til sub, så å si ikke hørbar, man legger ikke merke til at det eksisterer en sub i anlegget.. :) jordingen på sub er satt på inn.

 

Tusen takk for hjelp uansett, dette ble helt sjefalolni.. ;)

det at du har satt den på 180 grader har ikke så mye med at elementene slår ned i d590. Det har med intereferens og utslokking å gjøre (du har endret fase; rett og slett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...