Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med å sette opp mitt blandede kablede/trådløse hjemmenettverk hjemme.

Jeg har nettopp skiftet fra DLink trådløst aksesspunkt (11 MBits) til 3Coms trådløse aksesspunkt/bredbåndsrouter (54 Mbit). DLink koblet seg stadig ned mot min Telenor ADSL forbindelse, så jeg vil ikke tilbake til DLink - uansett.. Problemet mitt er at ADSL-modemet og de fire nettverkskablene mine samles i et rom i 3.etg. Jeg har plassert aksesspunktet mitt der, men det gir meg dårlig dekning i store deler av 2. etg. Det hadde vært en stooooor fordel om jeg kunne hatt en bredbåndsrouter i 3.etg og så satt 3Com sitt trådløse aksesspunkt på kontoret mitt i 2.etg. Men går noe sånt an? Kan man sette to aksesspunkt "i serie"? Hva ville dere gjort for å begrense utstyrsinvesteringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en nettverkskabel til det aktuelle rommet i 2 etg (kontoret) samt ytterligere en nettverkskabel til et annet rom i 2. etg. Jeg fikk forslag fra en forhandler om å strekke ytterligere en nettverkskabel fra 3. etg til kontor i 2. etg, men det vil jeg helst unngå.

Lenke til kommentar

Men da må jeg vel trekke nye ledninger fra kontoret i 2.etg tilbake til 3. etg hvor de andre nettverksledningene er samlet? (Og jeg ville helst unngå å trekke nye ledninger). Vet forøvrig du - eller noen andre - hvor mange ledninger som brukes "aktivt" i en ethernetkabel? Er det alle åtte eller er noen ledige?

Lenke til kommentar
Men da må jeg vel trekke nye ledninger fra kontoret i 2.etg tilbake til 3. etg hvor de andre nettverksledningene er samlet? (Og jeg ville helst unngå å trekke nye ledninger).  Vet forøvrig du - eller noen andre - hvor mange ledninger som brukes "aktivt" i en ethernetkabel?  Er det alle åtte eller er noen ledige?

1)Det er noe som heter wireless bridge, kjøp en ny aksess punkt og bruk det i serie med den du har i 3 etasje, tror det skal gå an.

Har en trådløs router fra belkin selv. Inne i oppsettet på denne kan man sette opp flere aksesspunkt.

Burde nok gi deg mer enn nok dekning i 2 etasje.

 

2)Kjøp deg en ordinær billig router for 3 etasje, siden du har kabel ned til 2 etasje kan du bare bruke 3com routeren din som aksesspunkt der nede.

 

Har akkurat fått wlan selv så er veldig newbie når det gjelder dette, men hvis det jeg skrev her ikke går får noen bare si ifra :hmm:

Endret av Indern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...