Gå til innhold

70 grader på CPU-hvor lenge holder det?


maxmhz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å forutse hvor lenge den varer, men det er jo på grensen av hva man kan kalle normal cpu temp, men hvis den er stabil er det ikke farlig.

Levetiden på cpu'en går sikkert ned ned en år eller 2, men en cpu har en levetid på 10-15år tipper jeg (er ikke 100% sikker ang. levetiden)

Lenke til kommentar

Det høres uvanlig høgt ut med 70 grader for AMD, men jeg har ikke sett noen opplysninger om hva som kan forventes.

 

Jeg har selv montert ny PD med Intel P4a 2 GHz og opplever konstant PCU-temperatur av 50 grader celsius, med termostatstyrt viftekjøler, som dag går med et turtall av ca 4800 o/min. PD-kassen har da en temperatur ikke over 37 grader.

 

Jeg hadde forventet temperatur ned mot 40 grader og etterlyser om 50 grader er normal temperatur for en prossessor som er sagt å skulle utvikle langt mindre varme enn AMD gjør?

Lenke til kommentar

Her er noen tips:

- Bruk AS3(70kr på http://www.netconnection.no)

- Rens CPU med sprit/rødsprit(30kr/l) eller annet limoppløsende middel.

- Monter riktig!

- Planslip

- Still ned voltage core 0

- Kabinettvifter

 

Jeg har selv hatt samme problemet. På Epox, og Abit hovedkort deler MosFetet(VCORE) automatisk 0,06- 0,1 v for mye. Last ned MBM 5, sjekk voltage på Core 0(BIOSen lyver!). Er denne over eller under 1,75v bør du gjøre noe. 1,75v er standard for 0,18microns Athloner. Man kan sikkert tjene opp til 10 grader på det i din sammenheng.

 

Jeg har en AMD Thunderbird 1400@1753,5MHz og varme har alltid vert min største fiende. Den utviktler 72W varme idle! Det vil si mer enn en XP1800+. Ved standard innstillinger ligger den 33g idle(35 bak cpu). Aluminiumskabinett og kabinettventilasjon har mye å si. Også hvordan du monterte vifta. Er den tempen med Termal Pad og en aluminiumskjøleribbe(60mm vifte) er denne tempen høy!!

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg har en AMD Thunderbird 1400@1753,5MHz og varme har alltid vert min største fiende. Den utviktler 72W varme idle! Det vil si mer enn en XP1800+.


 

en xp 1800+ utvikkler mindre varme en en tbird 1400, den utvikkler ca like mye varme som en t-bird 1200, så med utgangspunktet i ditt system, er en selvfølge at den cpu utvikkler mere varme en en xp1800+, selv omn du ikke overklokker cpu'en din.

 

---------------------------

Shuttle AK31 v.3,1

XP1800@2000/2100+ (141x12@1,85v)

Apacer original 256mb pc2100 DDR

Creative TNT2 Ultra@165/210 (venter på POV Geforce3 ti200)

2 stk. IBM Varmemaskiner/grusknuser

3dmark2001se = 2245 (ganske bra for et TNT2 :smile: )

Lenke til kommentar

Hmm...eg kan ikkje huske at eg nevnte at eg hadde 70 grader på CPU, eg lurte kun om prosessoren tok skade etter det...

Hmm...et annet spørsmål, kan en prosessor plutselig brenne opp med 70 grader etter 2 måneder (ikkje det engang).

I tillegg er det/var det ingen tegn på ustabilitet...

Er det sannsynlig?

Pare plutselig en dag, så startet ikkje maskina opp og prosessoren var svidd...

 

[ endret av maxmhz den 2002-04-10 19:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 19:21, maxmhz skrev:


I tillegg er det/var det ingen tegn på ustabilitet...

Er det sannsynlig?

<font class=editedby>[ endret av maxmhz den 2002-04-10 19:21 ]</font>


 

Hvis dette var stabil, og riktig (framfor alt) core temp, skulle det egentlig ikke gjøre noe skade på en AMD prosessor (veit ikke med k6-2, de har sin egen vilje :razz: ). Selv om du får opp temp i mbm eller lignende, er det jo langt fra sikkert at denne stemmer, jeg vil vel egentlig si at det er usannsynlig at den stemmer ganske nøyaktig :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 19:21, maxmhz skrev:

Hmm...eg kan ikkje huske at eg nevnte at eg hadde 70 grader på CPU, eg lurte kun om prosessoren tok skade etter det...

Hmm...et annet spørsmål, kan en prosessor plutselig brenne opp med 70 grader etter 2 måneder (ikkje det engang).

I tillegg er det/var det ingen tegn på ustabilitet...

Er det sannsynlig?

Pare plutselig en dag, så startet ikkje maskina opp og prosessoren var svidd...


<font class=editedby>[ endret av maxmhz den 2002-04-10 19:21 ]</font>


 

Det kan ha vært at kjøleren ikke tok helt nedig på cpu'en har vært borte i det før...

men det med tmp'en har ikke noe å si egentlig.... så lenge den var stabil... :smile:

Lenke til kommentar

Lurer på kor høg temp ein 1400 t-bird skal ligge på?

Eg har fob 38 på og ein bunch med vifter i kabinettet mitt :grin: hehe mykje bråk

ifølge biosen ligger den på 32 idle men med MBM5 så sei den under 30 og det går no ikkje.

Med SiSoftSandra leser den av 45 grader.

Før hadde eg standarprog frå epox (har eit kta3+pro) som leste av 35 grader. Så eg lurer på om det er nokon andre som har same cpu og veit kor høg temp den bruker å ligge på?!

Lenke til kommentar

Quote:


ACIDxL skrev (2002-04-10 19:26):

Det kan ha vært at kjøleren ikke tok helt nedig på cpu'en har vært borte i det før...

men det med tmp'en har ikke noe å si egentlig.... så lenge den var stabil... :smile:



 

Kan du forklare det litt bedre?

Om kjøleren ikkje tok heilt nedi/hadde bra nok kontatkt, kan det veree grunnen til at prosessoren brente seg?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hey... jeg har en p4 1,7ghz(ikke northwood)

jeg har lyst til å overklokke,men veit ikke helt hvor langt jeg kan klokke før det blir for varmt

cpu temp: 30-40c

mb temp: 20-26c

dette er de høyeste temperaturene jeg har målt...

 

er dette temperaturer man kan klokke litt med eller må jeg skaffe flere vifter eller alternativ kjøling??

jeg bruker vifta som fulgte med cpu'n + en kabinett vifte....har kabinett med god luftgjennom gang

hovedkortet jeg har er et asus p4b-E tåler opp til 2,4ghz

hvor langt kan jeg klokke for å være sikker på at alt går bra?? øker temperaturen mye fra 1,7 til f.eks 1,9?og hvor høy er akseptabel temperatur på dette? hilsen en som vil ha mer"power på pc'n"

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cool_boy på 2002-04-19 13:43 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: cool_boy på 2002-04-19 14:11 ]

Lenke til kommentar

95 Celsius oppgis det vel nøyaktig av AMD er max.

75 er satt som en fornufting grense....:smile:

 

Sette ned Vcore er ekstremt lurt, jeg kjører Silent Viking på en Tbird 1.4 266 FSB, men siden jeg ikke har noen kabinett vifter så ligger kab.temp på 36 grader etter å ha stått på en dag....Dermed lå fort temp på CPU på 53 grader max load.

Etter at jeg senket Vcore fra 1.75 som er standard innstillingen til 1.55 som er det laveste 1.4 kommer stabilt sank temp 10 grader !!

nå ligger jeg på 44 max load og 36 i kabinetten :smile:

M.a.o. meget bra resultat etter kun 1 time mixing opp og ned og en CMOS reset som facka 20GB med divx og mp3 :razz:

Lenke til kommentar

Min gamle pc (Pentium III 733Mhz), kjørte på idle temp på 87C !!!! Brukte pc i et og et halvt år, den var bare ustavbil når jeg prøvde å spille av DVD...

 

Jævlene jeg kjøpte pc av svindla meg og satt på Biltema CPU-vifte.......

 

Var oppe i 110C en gang, pc skrudde seg av etter 20 sek eller no...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...