Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 dsl linjer, 2 gatewayer mulig?


Anbefalte innlegg

Vurderer å ha 2 separate dsl linjer hjemme og sette servere til å bruke sdsl og brukermaskiner til adsl linjen. Men samtidig ønsker jeg at servere skal være på samme lokalnett som brukermaskinene.

Er det så enkelt som å sette opp to routere med ulik ip og definere default gateway lokalt på hver maskin?

Med ulik gateway, vil da maskinene i lokalnettet se hverandre likevel?

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer å ha 2 separate dsl linjer hjemme og sette servere til å bruke sdsl og brukermaskiner til adsl linjen. Men samtidig ønsker jeg at servere skal være på samme lokalnett som brukermaskinene.

Er det så enkelt som å sette opp to routere med ulik ip og definere default gateway lokalt på hver maskin?

Med ulik gateway, vil da maskinene i lokalnettet se hverandre likevel?

Jepp, dette skulle ikke være noe problem. Maskinene får kontakt med hverandre så sant de står i samme subnet, selv om de har forskjellig default route.

Lenke til kommentar
Vurderer å ha 2 separate dsl linjer hjemme og sette servere til å bruke sdsl og brukermaskiner til adsl linjen. Men samtidig ønsker jeg at servere skal være på samme lokalnett som brukermaskinene.

Er det så enkelt som å sette opp to routere med ulik ip og definere default gateway lokalt på hver maskin?

Med ulik gateway, vil da maskinene i lokalnettet se hverandre likevel?

<offtopic>

Må du ikke ha 2 telefonlinjer for å ha 2 dsl linjer?

</offtopic>

 

bare lurer..

Lenke til kommentar

Det finnes også en spesiell router (tror den var dansk) som faktisk støtter nettop det du er ute etter . Jeg mener at kostnaden for den ikke var så galt og jeg mener huske den var testet på en av de norske sidene for noe tid tilbake .

 

SDSL krever to par og skal man da ha ADSL i tillegg så må huset ha 3par inn .

Lenke til kommentar

Blant andre Linksys har en god router som støtter to eksterne internett linjer. Har testet ut denne selv og den fungerer meget greit så lenge internettlinjene kommer fra forskjellige ISPer.

 

http://www.linksys.com/products/product.as...cid=29&prid=589

 

Den koster rundt 3000 her i landet, og har en ekstremt god routinghastighet. Jeg klarte 90 Mbps en vei, og totalt 140-160 Mbps når det går trafikk begge veier.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Etter et par positive tilbakemeldinger rota jeg frem et par extra kabler og satte i gang. Det virker som bare det. endra gateway på min box og kom på nett umiddelbart samtidig som kontakten til andre bokser ble opprettholdt.

Lenke til kommentar
Det finnes også en spesiell router (tror den var dansk) som faktisk støtter nettop det du er ute etter . Jeg mener at kostnaden for den ikke var så galt og jeg mener huske den var testet på en av de norske sidene for noe tid tilbake .

 

SDSL krever to par og skal man da ha ADSL i tillegg så må huset ha 3par inn .

Tror ikke han var ute etter å bundle linjene, bare bruke forskjellig linje på forskjellige maskiner. Da går det helt fint å bare sette forskjellig GW.

Lenke til kommentar

Kan da ikke være verre en å gjøre det sånn:

ADSL - router - switch - pc'er

SHDSL - router (der du har skrudd av dhcp) - switch - pc'er (setter fast ip+gateway på servern(e))

 

Da vil jo alle pc'er som mottar ip automatisk få ip fra adsl routern, samtidig som en kam sette fast ip + gateway mot shdsl routern og da få shdsl på servern(e), igjen samtidig som alle er på samme switch

 

Dette virker ihvertfall som en enkel løsning, vet ikke hvordan dette vil fungere i praksis da...

Lenke til kommentar
Kan da ikke være verre en å gjøre det sånn:

ADSL - router - switch - pc'er

SHDSL - router (der du har skrudd av dhcp) - switch - pc'er (setter fast ip+gateway på servern(e))

 

Da vil jo alle pc'er som mottar ip automatisk få ip fra adsl routern, samtidig som en kam sette fast ip + gateway mot shdsl routern og da få shdsl på servern(e), igjen samtidig som alle er på samme switch

 

Dette virker ihvertfall som en enkel løsning, vet ikke hvordan dette vil fungere i praksis da...

så lenge det ikke er snakk om mange PC'er så er DHCP egenlig bortkasta.

Likså fort og greit å sette statiske IP adresser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...