Gå til innhold

Hvorfor er Tundra mye dyrere enn Green? Samme spec


Anbefalte innlegg

Skal velge ut skole-laptop for kjæresten min, og har lyst på en med R9600 (slik at jeg kan bruke den til å linke med kompiser i tillegg:)

 

Det skal jo være så billig så mulig (hun skal jo bare ha skrivemaskin)

 

Hadde lyst på Tundra 1557p, men den ligger på ca 1000,- dyrere enn ECS G556 med samme spesifikasjoner.

Derfor lurer jeg på om Elitegroup er dårligere sånn generelt når det gjelder 'kvalitetsfølelse' eller kanskje dårligere LCD skjerm?

 

Eller er det samma greia, noe som betyr at Tundra er et unødvendig dyrt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et par kamerater som har kjøpt Elitegroup. De har vært mere inne til reperasjon enn de har hatt maskinene selv.

Problemer med skjermkort og hovedkort.

Råder deg ut fra dette til å styre unna Elitegroup.

Hvem var inne til rep, kameratene dine eller pcene dems? ;)

 

Hehe, sorry, får litt slem humor når jeg er fyllesyk;)

 

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar
Har et par kamerater som har kjøpt Elitegroup. De har vært mere inne til reperasjon enn de har hatt maskinene selv.

Problemer med skjermkort og hovedkort.

Råder deg ut fra dette til å styre unna Elitegroup.

Takk for svar! Når sant skal sies har jeg en kamerat som har G556 også, og han har problemer med grafikkkortet. (mye blåskjermer og drit)

Jeg har tenkt at det har vært et driverproblem, men det skal ikke forundre meg om det er maskina!

 

Ble litt negativ til Elitegroup nå.

Lenke til kommentar

Green mangler vel wlan-kort? Tror det er det som er forskjellen...

 

Litt frekt å la henne betale 4000 ekstra for grafikk hun ikke trenger vel? Hva med å kjøpe en ibook til henne til under 10 000 med mer enn bra nok grafikkkort, og mye mindre og søtere skjerm, og heller spandere de tusenlappene på et nytt grafikkkort til deg selv? Hun trenger vel ikke 15" heller?

Endret av Vannjenta
Lenke til kommentar
Green mangler vel wlan-kort? Tror det er det som er forskjellen...

 

Quote fra Green 556 specs: "Trådløst 11Mbit nettverkskort (802.11b) integrert"

 

Tror nok den har WLAN ja.. ;)

 

BTW,bestillte en slik en i går, håper den ikke er så ille som enkelte vil ha det til :cry:

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Green mangler vel wlan-kort? Tror det er det som er forskjellen...

 

Litt frekt å la henne betale 4000 ekstra for grafikk hun ikke trenger vel? Hva med å kjøpe en ibook til henne til under 10 000 med mer enn bra nok grafikkkort, og mye mindre og søtere skjerm, og heller spandere de tusenlappene på et nytt grafikkkort til deg selv? Hun trenger vel ikke 15" heller?

Akkurat her må jeg si meg enig. Og selv om hun vil ha PC, så kan man jo spare en del på å kjøpe en maskin med en billigere grafikkløsning. Men jeg støtter tanken du kommer med her...

Lenke til kommentar
Litt frekt å la henne betale 4000 ekstra for grafikk hun ikke trenger vel? Hva med å kjøpe en ibook til henne til under 10 000 med mer enn bra nok grafikkkort, og mye mindre og søtere skjerm, og heller spandere de tusenlappene på et nytt grafikkkort til deg selv? Hun trenger vel ikke 15" heller?

Hehe, hun er fullt klar over prisforskjellen, og jeg er åpen om denne greia.

 

Tror uansett det er lurt å holde seg unna integrert grafikk, pga f.eks at den holder seg bedre i pris ved salg. En annen ting er hvis f.eks neste versjon av windows bruker 3d-kortet for å vise all slags grafikk (som f.eks desktopen) Har hørt det er snakk om at longhorn skal bruke denne teknologien. (er ikke helt oppdatert på dette feltet, men leste ivertfall en gang at man måtte ha et greit grafikkkort for å kunne utnytte mulighetene longhorn byr på)

Lenke til kommentar

 

Tror uansett det er lurt å holde seg unna integrert grafikk, pga f.eks at den holder seg bedre i pris ved salg. En annen ting er hvis f.eks neste versjon av windows bruker 3d-kortet for å vise all slags grafikk (som f.eks desktopen) Har hørt det er snakk om at longhorn skal bruke denne teknologien. (er ikke helt oppdatert på dette feltet, men leste ivertfall en gang at man måtte ha et greit grafikkkort for å kunne utnytte mulighetene longhorn byr på)

Det siste du trenger å tenke på er å kjøpe med tanke på å kjøre Longhorn:

 

Microsoft is expected to recommend that the "average" Longhorn PC feature a dual-core CPU running at 4 to 6GHz; a minimum of 2 gigs of RAM; up to a terabyte of storage; a 1 Gbit, built-in, Ethernet-wired port and an 802.11g wireless link; and a graphics processor that runs three times faster than those on the market today.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Har du sett på ECS maskinene på www.it24.no?

 

Hvis du setter sammen en slik maskin der får du den enda billigere enn multicom!

 

Satt sammen en ECS 551 tror jeg det var og kom på ca 1000 kr rimeligere med bedre specs!

 

Vet ikke om det er trygt å hadle der da!! Det er en helt annen sak... ser ut som det er nystartet!

Lenke til kommentar

Jeg er kjempefornøyd med min Tundra 1557 iallfall. (Selv om den måtte inn for å skifte skjermkort). Men jeg bruker den til å spille med da, og til grafisk arbeid på skolen hver dag. Anbefaler å kjøpe en skikkelig sekk til, er tungt for ei jente å bære 3kg på den ene skulderen...

Lenke til kommentar

Ettersom både jeg og flere kamerater er innehavere av elitegroup tillater jeg meg å blande meg inn i debatten. Problemet med blåskjerm som dere kaller det skyldes driverproblemer. Elitegroup/Multicom leverer ved utdaterte eller i mitt tilfelle feil drivere til andre kompontenter enn de jeg hadde.(Har Green 732). Har opplevd dette som problem på 3/3 maskiner jeg har kjennskap til. Navigere til Elitegroups amerikanske side. DVS ikke linken på Multicom siden. Last ned alle nye drivere. Elitegroup gruser de fleste andre maskiner i samme prisklasse. Eneste maskiner jeg har sett som seriøse utfordrere er dell men da i 20000 kr klassen.

 

Ta en Green 556 med Mobility 9700 til ca 15000. Den utrangerer de fleste til en relativt rimelig penge.

 

NB: Blåskjerm er et signal på uvitenhet. Ikke dårlig maskinvare

Lenke til kommentar

Bra ut du forklarer hvorfor enkelte har problemer med ECS-maskinene. Men jeg blir litt provosert når jeg hører påstander som at blåskjerm er et symbol på uvitenhet. Blåskjerm er et symbol på at noe ikke virker. Og når du får levert en maskin hvor blåskjermen dukker opp til stadighet, så har du fått levert noe som ikke virker.

 

Det burde ikke være så sinnssykt lave krav til at ting skal fungere som det skal når man kjøper datamaskin. Folk "som ikke har peiling" burde også få ting til å virke.

 

Men det er jo klart det er penger å spare her, hvis man kjøper ECS i stedet for f.eks. IBM. Det er jo en grunn til at det er billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...