Gå til innhold

Hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette spørsmålet ble stilt lenger ned på siden,men jeg ble ikke noe sikrere i mitt valg av den grunn.Hvis jeg forklarer hva det generelt skal brukes til + litt av hva jeg har fra før, så kan noen kanskje hjelpe meg.

 

Har et EOS 300 med Canon 28-70mm og Sigma 100-300mm fra før + pol og uv filter.

Kunne da tenke meg et EOS 300D med Canon`s EF 17- 40f/4L USM.Jeg vet at dette er en nokså bra linse i forhold til den som følger med i stanard 300D pakka(18-55mm), denfor jeg jo ikke brukt på mitt gamle EOS 300.(må prøve å tenke litt smart og frem i tid)

Har også tiitet på en Tamron Af 19-35 F/3,5-4,5 som et mulig valg,men er litt ustø i tekniske spesifikasjoner,så jeg vet ikke om dette er noe bra linse(den er billig)Jeg vet at dette blir dyrt uansett men det er jo greit å kjøpe noe som kan brukes

med det utstyret jeg har fra før.

 

Kunne også tenke meg Sony DSC-828 siden dette er en ganske billig løsning.

Har et Sony Dsc F505v (3,2mega pixel) som jeg er veldig fornøyd med ,herlig å bruke med den vridbare linsa, + 3-4 stk memory stick + 2 stk batterier som jeg trur kan brukes i DSC-828.

Har lest at det har fått bra kritikk,men er litt usikker pga det med Kromatisk aberrasjon.Er det så ille at jeg ikke bør vurdere dette kamera?Det at det er dårlig i forhold til det med RAW-Ytelse er ikke noe jeg trur jeg kommer til å bry meg noe særlig med.

 

Kamera jeg skal velge meg skal for det meste brukes til foto av fisking,jakt og natur,mest fisking(trenger god vidvinkel ved båtfiske osv)Det blir også mye Kveld/natt foto av fisking. Skal også kanskje bruke bilder til fremtidige artikler i blader osv. For meg er kanskje det mest logiske å gå for DSC 828

siden dette er det rimligste alternative,men er forferdelig usikker pga dette med KA.

Canon løsningen er jo dyrere,men har kanskje flere muligheteter frem i tid.og muligheter for å lære seg mere om foto generelt.

 

Jeg vet dette ble mye, men jeg er så innmari usikker. :(

Pris spiller "ingen" rolle, jeg må bare vite at det jeg kjøper er bra, solid og noe som ikke er avleggs morgen.Kan tenke meg å satse litt på foto i fremtiden.

 

Kan noen hjelpe meg? :thumbs:

Dette ble sikkert kjedelig,men håper noen svarer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir sikkert fornøyd med Sony kameraet også, men det har ikke kun fått akkurat strålende kritikker. Husker ikke om det var svenske "Foto" eller norske "Fotografi" som var skuffet over dette kameraet. Du får mer KA og bektraktelig mer støy enn med 300D, og du har ikke friheten hva angår optikk. Skarphet i optikken er også bedre med den 17-40 linsa du vurderer (naturlig nok).

 

For best bildekvalitet, gå for 300D. For å spare litt penger... og få ett litt mindre kamera... gå for Sony kameraet. 8 megapixler fremfor 6, bortfaller pga. støy.

Lenke til kommentar
Har et EOS 300 med Canon 28-70mm og Sigma 100-300mm fra før + pol og uv filter.

Kunne da tenke meg et EOS 300D med Canon`s EF 17- 40f/4L USM.Jeg vet at dette er en nokså bra linse i forhold til den som følger med i stanard 300D pakka(18-55mm), denfor jeg jo ikke brukt på mitt gamle EOS 300.(må prøve å tenke litt smart og frem i tid)

Du kan naturlgivis vurdere om dine nye linser vil passe på det gamle kameraet, men minst like viktig er det vel om dine gamle linser passer på det nye kameraet...

Jeg ville gått for 300D hvis jeg skulle valgt mellom F828 og 300D.

Lenke til kommentar
For meg er kanskje det mest logiske å gå for DSC 828

siden dette er det rimeligste alternativet, men er forferdelig usikker pga dette med KA.

Uansett hva du gjør, må du for all del ikke basere avgjørelsen din på påstandene om KA. Det er rett og slett tøv at dette er et problem i det virkelige liv. I laben til dpreview har de nok klart å få fram dette fenomenet, men i praktisk bruk er det et ikke-eksisterende problem. En av verdens mest kjente fotografer, Michael Reichmann som driver webstedet Luminous Landscape, har tatt over 10000 bilder med F828. Han har sett KA i kanskje fem av dem, og det er ved 100% visning på dataskjerm. I print er dette problemet ikke-eksisterende.

 

Den virkelige forskjellen mellom 300D og F828 er størrelsen på bildebrikken. 300D har større brikke, og kan således bruke høyere ISO uten at det blir særlig støy i bildet. Poenget med å bruke høyere ISO er at man kan få gode bilder uten blits i forholdsvis mørke omgivelser. Dette kan være et problem å få til med F828, fordi bilder over 200 ISO vil bli temmelig plaget av støy. Men Sony oppveier en del for dette ved det utrolig lyssterke objektivet, slik at bilder ved lave ISO i mørke omgivelser likevel kan bli gode. Men det er likevel ingen tvil om at den større bildebrikken til 300D er en stor fordel.

 

Fordeler med 300D er altså at du kan bruke høyere ISO, og du kan bytte objektiver dersom dette er viktig for deg. Dessuten får du en ekte optisk søker, noe som funker mye bedre enn sonyens EVF. Bruker du RAW vil også 300D være bedre, for sonyen låser seg i ca 10 sekunder etter hvert RAW-bilde. Personlig ser jeg imidlertid lite poeng i å bruke RAW.

 

Ulempen er at 300D koster ca 10000,- bare for kamerahuset. Med et par skikkelige objektiver som dekker en brennvidde på ca 28-300 kan prisen fort nærme seg 20000,-. Med sonyen får du et ultraskarpt fastobjektiv, som ville kostet opp mot 10000,- alene dersom det var Canon EF tilpasset speilrefleksformat. En annen ulempe med 300D er at huset er bygget av plast, mens F828 er laget av supersolid magnesium.

 

F828 får du i skrivende stund til under 8000,- med et objektiv som dekker 28-200 i 8 megapiksels oppløsning. Med Sonys geniale implementering av digital zoom (kalles precision zoom i manualen) får du en effektiv brennvidde på 56-400 i 4 megapiksels oppløsning. Og 4 megapiksler er jo ikke akkurat noe å forakte. Alt dette i et hus som er langt mindre enn et speilrefleks. En annen fordel med det faste objektivet er at du ikke får støv på CCDen. Med 300D må du påregne å rense denne med jevne mellomrom.

 

Sonyen mangler en ekte optisk søker, men den har til gjengjeld live preview på LCD-skjermen. Dette betyr at ettersom du forandrer innstillinger på kameraet vil du se effekten på det ferdige bildet på skjermen, FØR du tar bildet. Dette er en virkelig nyttig funksjon, da det blir mye lettere å oppdage over/undereksponering i manuell mode. I tillegg har sonyen swivel-body slik at du kan skyte "fra hofta", perfekt hvis du skal fotografere noen uten at de merker det. Med 300D må man alltid holde kameraet til øyet. Sonyen er også fullstendig lydløs, mens med 300D hører man alltid klikket fra speilet.

 

Når det gjelder hastighet er begge kameraene helt fri for shutter-lag, og begge fokuserer raskt. På grunn av hologram-AF kan sonyen fokusere i enda mørkere omgivelser enn 300D. I JPG har begge en bra multiburst, men bruker du RAW vil 300D være raskere. Jeg anbefaler imidlertid ikke å skyte i RAW.

 

Alt i alt er begge kameraene gode kjøp. Du må vurdere hvilke funksjoner du har behov for til ditt bruk, og hva som er mindre viktig for deg. Disse kameraene har hver sine fordeler og ulemper. Det jeg her har gjort er å peke ut kameraenes ulike egenskaper, men bare du kan vurdere hvilke egenskaper du legger mest vekt på.

Endret av Motig
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på hvorfor du ikke vurderer Nikon D70`? Jeg har lest utallige tester i det siste og D70 vinner hele tia. + at det i min mening også ser penere ut :p (Jeg kan ikke trekke noen andre konklusjoner selv da jeg ikke har prøvd kameraene ennå, ingen har jo D70 - alltid utsolgt)

Lenke til kommentar

Nåja, vi har ofte D70, både kit og hus, på lager der jeg jobber. Men du tenker kanskje på web-shopper? Tror vi fikk inn ett par kit i går kveld, hvis jeg ikke tar helt feil?

 

D70 er ett meget godt alternativ til 300D. Linsen du får med i kit-løsningen (AFS-DX 18-70) er mye bedre enn den som følger med 300D. Ja, jeg vil faktisk strekke meg så langt som å si at du får en mye bedre linse, enn om du kun kjøper 300D huset og en linse som koster like mye som forskjellen mellom 300D hus og D70 kit.

 

Det er ett meget godt kamera, og ikke minst meget god, skarp optikk til 13-14.000 (du får det nok billigere på div. webshops også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...