Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med ZyXEL Prestige 650HW

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått ny ISP, (www.enivest.no), og har mottatt dette modemet. Funker heilt fint til vanlig surfing og spilling på internet, men det har tydeligvis visse restriksjoner. Har rota litt rundt i programvaren i modemet (ved å skrive 192.168.1.1 i adressefeltet), men finner ingenting av interesse der...

1. Ofte når eg prøver å overføre filer på MSN så går det vanvittig sakte, ned i mot 1 kbps, og det er jo selfølgelig litt kjipt når du sender filer på mange megabyte.

2. Får ikkje hoste spill på Battle.net (warcraft III multiplayer). Spillet bruker port 6112 som standard upstream utgang. Kan porten på noken måte vere sperra på min PC/i modemet/i sentralen eg får linja mi ifra?

3. Får ikkje søke etter ting på DC++. Kunne det før, og har ikkje endra noken instillinger på PCen eller i programmet etter ny ISP, så eg antar det er noke som har med det å gjøre.

Om noken har peiling, så kom helst med et godt svar. På forhånd stor takk!

- Arve

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, skal ikke si meg for sikker, men kan det ha noe med at du må åpne porter i modemet ditt? Vet ikke hvordan jeg gjør dette i praksis, for det varierer fra modem te modem!

Skrevet

#1: MSN sitt problem, ikke mye du kan gjøre.

#2: Alle kan sette port 80, så går det fint :D Options->Gameplay.

Battlenet takler ikke Passive mode (tror jeg), men ser ut til å ikke ha noe trøbbel på port 80 :D Går greit hvis du skal spille med venner/1v1 ;)

Hva kaller du deg forresten ?? -> pm

#3: Hvis du har Firewall må du huske å sette Passive mode i settings.

Hvis du nå har kuttet ut en firewall må du huske å sette IP'n i stedet ;)

Skrevet
Har nylig fått ny ISP, (www.enivest.no), og har mottatt dette modemet. Funker heilt fint til vanlig surfing og spilling på internet, men det har tydeligvis visse restriksjoner. Har rota litt rundt i programvaren i modemet (ved å skrive 192.168.1.1 i adressefeltet), men finner ingenting av interesse der...

1. Ofte når eg prøver å overføre filer på MSN så går det vanvittig sakte, ned i mot 1 kbps, og det er jo selfølgelig litt kjipt når du sender filer på mange megabyte.

2. Får ikkje hoste spill på Battle.net (warcraft III multiplayer). Spillet bruker port 6112 som standard upstream utgang. Kan porten på noken måte vere sperra på min PC/i modemet/i sentralen eg får linja mi ifra?

3. Får ikkje søke etter ting på DC++. Kunne det før, og har ikkje endra noken instillinger på PCen eller i programmet etter ny ISP, så eg antar det er noke som har med det å gjøre.

- Arve

Routeren din NAT`er sikkert. Kontakt levrandøren og hør om du kan få lov til å åpne porter. NAT skaper sånne problemer som du beskriver..

Skrevet

Sitter og leser litt i brukeravtalen deres:

Internet aksessen skal ikkje nyttast til å drive egne servertenester – herunder, men ikkje begrensa til; peer to peer, ftp, web, nntp, proxyserver eller dhcp.

Dette virker til å være en TYPISK liten ISP som er drevet av et kraftselskap med masse innleide overbetalte konsulenter... :dontgetit: Kjenner meget godt til det... Lykke til, du er ikke eneste som sliter med en sånn levrandør.. :(

Skrevet (endret)
Sitter og leser litt i brukeravtalen deres:

Internet aksessen skal ikkje nyttast til å drive egne servertenester – herunder, men ikkje begrensa til; peer to peer, ftp, web, nntp, proxyserver eller dhcp.

Dette virker til å være en TYPISK liten ISP som er drevet av et kraftselskap med masse innleide overbetalte konsulenter... :dontgetit: Kjenner meget godt til det... Lykke til, du er ikke eneste som sliter med en sånn levrandør.. :(

Hva er det som er galt med det da? Hadde jeg vært ISP hadde jeg hatt de samme vilkårene...

Det er jo selvsagt bare noe de har slengt på for å være på den sikre siden.

Angående ruteren, så må du sette opp "port forwarding". Du må legge til oppføring med din IP adresse, og liste opp portene du vil at traffikk skal overføres til din PC gjennom.

Jeg er 90% sikker på at det er det som er årsaken på nr 3 i alle fall, og høyst sannsynlig på nr 2 også. Nr 1 tror jeg som nevnt ikke er din feil, siden MSN skal i utgangspunktet fungere (upnp), og siden du får startet overføringer er det i alle fall ikke blokkert. Men du kan jo prøve å videreføre port-rangen MSN bruker til din PC også.

Endret av GeeZuZz
Skrevet (endret)

Det er da merkelig at ingen av de andre store ISP`ene som telenor osv osv osv ikke har dette i avtalene sine. Jeg kjenner ikke til en eneste av de store ISP`ene som ikke tillater folk å ha åpene porter inn, men vet utrolig mange sånne små ISP`er som ikke tillater dette. Jeg synes dette ødelegger mye av ideen til internett som et åpent medium!

Når det gjelder forwarding av porter er jeg ganske sikker på at ISP`en ikke vil gi kunden tilgang til modemet/routeren selv, og ISP`en vil heller ikke sette opp portforwarding. I alle fall ikke om det ikke blir et meget hadt press på denne ISP`en til å gjøre dette. Dette modemet har ikke støtte for upnp så det kan nok være noe av grunnen til at MSN ikke vil fungere.

Endret av TheBoz
Skrevet

- Arve

Har router i samme serien selv, og har ikke noe problem med p2p her. Eneste software som har litt problemer innimellom, er Overnet - alle andre p2p programmer jeg har sett på funker 100%.

Port forwarding er nevnt som stikkord her - og det er såre enkelt å forwarde porter på zyxel sine routere. Kast deg over manualen og les - mener å huske at det er rimelig greit forklart der hvordan man forwarder.

Skrevet (endret)
Har router i samme serien selv, og har ikke noe problem med p2p her. Eneste software som har litt problemer innimellom, er Overnet - alle andre p2p programmer jeg har sett på funker 100%.

Port forwarding er nevnt som stikkord her - og det er såre enkelt å forwarde porter på zyxel sine routere. Kast deg over manualen og les - mener å huske at det er rimelig greit forklart der hvordan man forwarder.

Ja, det er enkelt å forwarde porter, men ikke så enkelt uten at han har passordet til routeren! :no:

Du har helt rett i at de fleste p2p programmer fungerer fint bak nat, eneste problemet med enkelte er at folk ikke kan laste ned fra deg, men det er jo ikke noe stort porblem.. ;) DC kan du sette i passiv mode så fungerer det greit, bortsett fra at du ikke kan laste ned fra andre som er i passiv.

Endret av TheBoz
Skrevet
Jeg kjenner ikke til en eneste av de store ISP`ene som ikke tillater folk å ha åpene porter inn

Jeg har heller aldri hørt om noen ISP'er, verken små eller store, som ikke tillater det. Men hva hadde det med saken å gjøre?

Skrevet
Jeg kjenner ikke til en eneste av de store ISP`ene som ikke tillater folk å ha åpene porter inn

Jeg har heller aldri hørt om noen ISP'er, verken små eller store, som ikke tillater det. Men hva hadde det med saken å gjøre?

Er jo det hele problemet består i, at ISP`en ikke tillater åpene porter inn. Kun en stengt NAT router.

Skrevet

Hvis du tenkte på det med server-tjenester, så har jo det ingenting med porter å gjøre! Min ISP (BKK) har akkurat samme betingelser om server-tjenester som du siterte over, men det betyr jo selvsagt ikke at portene er stengt.

BKK har gitt oss instrukser om hvordan vi kan få åpnet alle portene. Jeg vil tro "enivest.no" har noen rutiner for det også.

Skrevet

Send en mail eller snakk med ISP`n du, så skal du se at det ordner seg.

Har ivertfall aldri opplevd at de ikke vil gi kunden brukernavn og passord så han kan åpne porter på modemet sitt.

Eneste du bør vær klar over er at om du resetter modemet (liten knapp på baksiden) så resetter du alt som er lagret på modemet inkl. brukernavn og passord som du bruker for å komme på nett.

Og dersom du klarer noe lignende eller roter det til der inne så er det vanlig praksis at ISP`er tar seg betalt for å re-konfiguere modemet.

Men å åpne porter er veldig enkelt, hehe... så lenge du kommer inn da :p

NAT ---> SUA only ---> edit details ----> så er det bare å åpne i vei :)

Skrevet
Hvis du tenkte på det med server-tjenester, så har jo det ingenting med porter å gjøre! Min ISP (BKK) har akkurat samme betingelser om server-tjenester som du siterte over, men det betyr jo selvsagt ikke at portene er stengt.

BKK har gitt oss instrukser om hvordan vi kan få åpnet alle portene. Jeg vil tro "enivest.no" har noen rutiner for det også.

Heh, akkurat det va no å ta litt hardt i.

De instruksene funker bare på D-link saken deres.

Og ikkje Zyxel 650HW-33 som f.eks eg har (ADSL)

Virker også som folket på BKK har generelt lite peiling på Zyxel. :ermm:

Hadde jo vært mye bedre om brukere kunne fått login på routeren og fikset dette selv. Så om de fucket det opp så skulle BKK ha betalt for å sitte det opp igjen. (synes det hadde vært en bra deal)

Skrevet
Hadde jo vært mye bedre om brukere kunne fått login på routeren og fikset dette selv. Så om de fucket det opp så skulle BKK ha betalt for å sitte det opp igjen. (synes det hadde vært en bra deal)

Det hadde vært en veldig bra deal ja...

Btw, det med skifting av IP fungerer på ZyXel 650R-33 også. Lurer på hvorfor dere har fått det "bra" modemet... Betalte dere ekstra eller noe sånt?

Skrevet

Heh, akkurat det va no å ta litt hardt i.

De instruksene funker bare på D-link saken deres.

Og ikkje Zyxel 650HW-33 som f.eks eg har (ADSL)

Virker også som folket på BKK har generelt lite peiling på Zyxel. :ermm:

Etter å ha holdt på med bkk i ukevis for å få åpet portene, hatt support hjemme hos meg, har eg funnet ut en ting det er at: På bkk veit de ikkje en dritt om zyxel 65hw (mangler bevis på om de vet noe i det hele tatt)

Med så mye styr for å åpne porter, config brannmur og utsendelse av 2? ja 2 mann hjemm skulle eg tro det ble billigere å gi meg passordet og kunnet ordnet dette greit selv, da hadde dette prob vært ute av verden for lenge siden. Men bkk står på sitt, alt er i orden med routeren. Begynner å bli lei hele bkk :mad: , men det er som telenor Vi driter i kunden, for han har jo ingen andre plasser å gå.(Foreløpig)

Muligens burde de bare holdt seg til bredbåndslinjene.

Skrevet
Lurer på hvorfor dere har fått det "bra" modemet... Betalte dere ekstra eller noe sånt?

Hehe, nei har ikke betalt ekstra for det.

Det er bare den routeren de har med.

Regningen blir betalt til BKK,men routeren er Tafjord Mimer sin eiendom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...