Gå til innhold

Hei hvordan får man til ordentlig lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke nok med at mikrofonene aldri må festes på kamera... man må også ha en amerikaner med doktorgrad i Hollywoodlyd ved universitetet i Verdal. Sånne koster noen hundre tusen i døgnet.

 

Nei, det blir nok vanskelig uansett. Men jeg har problemer med å se hva folk skal være så kresne for. Hvis du krever så forbanna god lyd, tipper jeg filmen din skal rundt på alle Norges kinoer. Skulle den det, hadde du hatt penger og kunnskap nok til å spandere noen hundre tusen på lydfolka som har studert lyd, til det utstyret som trengs for å oppnå noe som er pent å høre på.

 

Men hvis det er amatørfilm du driver med, får du ikke så god lyd. En annen ting er spørsmålet om du kan få bedre lyd. Svaret er ja, men det krever igjen penger. Den letteste tingen å skaffe seg er derimot kunnskap. Noe sånt som det er av meget betydelig verdi om man har litt penger til litt utstyr. Jeg anbefaler derfor at du leser litt rundt på nettet om filmlyd. Det vil nok resultere i at du mangler noen tusen kroner til det du trenger. Klarer du å skaffe det, får du god lyd, om ikke Hollywoodlyd. Klarer du ikke å skaffe det, får du nesten bare gjøre det beste ut av det du har: en liten, intern mikrofon som fanger opp alt støy kamera overhodet klarer å produsere.

 

Jeg synes ikke du skal fokusere så veldig mye på lyd hvis det står smalt til med penger, men du trenger vel noe sånt som (veldig tipping):

- Fiskestang (som man holder mikrofonen med). 1000 kroner? Flere til flere mikrofoner?

- God mikrofon (mange forskjellige typer, men kanskje pistol passer). 4000 kroner? En til å fange opp andre ting? Fra andre vinkler? Gange det tallet noen ganger?

- Mikseboks. 5000 kroner?

- Programvare? 5000 kroner?

- Lydbibliotek med alt mulig rart til å krydre filmen din med? 10000 kroner?

- Kunnskap. Tid?

 

Det koster i hvert fall mye. Men konsentrer deg med en ekstern mikrofon i førstingen. Å ha den festet på kamera er heller ikke nødvendigvis katastrofe. Holder med en tusen eller to til sånt.

 

Jeg må dessuten få si at hvor god lyden er i film generelt, har veldig liten betydning i mine ører. Det gjelder forsåvidt alt det tekniske (bilde, men fin fotografi kan man få til selv med mindre bra kamera, så det gjør seg gjerne et stort pluss som i hvert fall jeg setter pris på).

 

Lykke til, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Han mener vel ikke bokstavlig at han vil ha Hollywood-lyd selv.

Og man trenger strengt tatt ikke såå utrolig masse og dyrt utstyr.

Det var derfor jeg la til noen linjer i slutten. Om han er seriøs når det gjelder film, og vil ha kvalitet, kjøper han seg sånt utstyr. De bruker ofte enda mer i Hollywood, og jeg vil tro det de bruker er til noen nytte, så helt idiotisk er det ikke. Men dyrt.

 

Men det er ikke så lett å vite om man skal ta ting bokstavelig eller ei på internett... bare med skrift, liksom. Nå tok jeg litt av begge deler. Første skrittet er i hvert fall, om han ikke har, å kjøpe seg en ekstern mikrofon.

 

Og jeg tror man trenger sååå mye utstyr om man vil ha ordentlig Hollywood-lyd. Men så bryr det jo meg, som seer, i hvert fall, ca. midt bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Saken er enkel; dub filmen. Dub alle lyder. Gjør man det skikkelig, blir resultatet strålende. Forøvrig så er minst 80 % av lyden i en "Hollywood-film" dubbet. Bruk en mikrofon til noen hundre som kobles i kamera, så tar du opp lyden på tape.

Lenke til kommentar

Man tar opp dialog når filmen er redigert.

Da fjerner man lyden og legger på bakgrunnslyden fra den scenen som skal dubbes. Og så legger du dialogen over dette. Så prøver du å synkronisere dialogen som taes opp med mic med munnen på videoen.

Lei en stormembran-mikrofon og noen tepper/madrasser på veggene. Evt. klang på vokalen også, hvis man har en scene i en stor hall, kan ikke stemmene være helt "tørre".

 

Husk å ta opp bakgrunnslyder fra de scenene som skal dubbes. Da bruker du enten kamera, minidisc el. for å ta opp fulger, biler, mennesker ol. som er i bakgrunnen.

Hvis man f.eks. filmer en scene på et kjøpesenter, så høres det utrolig dumt ut hvis man bare hører stemmene til skuespillerene.

 

Litt rotete forklart, men det finnes sikkert masse om dette rundt på nettet. Hvis ikke så kan jeg og mange andre her anbefale "Finn Jacobsen - Videologi". En bok som finnes på de fleste bibliotek.

Lenke til kommentar
Man tar opp dialog når filmen er redigert.

Da fjerner man lyden og legger på bakgrunnslyden fra den scenen som skal dubbes. Og så legger du dialogen over dette. Så prøver du å synkronisere dialogen som taes opp med mic med munnen på videoen.

En kamerat og jeg lagde en film en sommer, der vi la på absolutt all lyd i etterkant. Stemmer, bakgrunnslyd og så videre. Det tok tid, og skulle dialogen stemt perfekt med munnen måtte vi brukt enda litt lengre tid.

 

Først la vi på stemmene, deretter bakgrunnslyd, og deretter lyder som billyd, dører som går igjen, dunking på dører, vann som renner og annet. Alt man ser, som kan lage en lyd, må lage en lyd for at det skal se naturlig ut.

 

Dette gjorde vi for noen år siden, med to profesjonelle SVHS maskiner og en lydmikser og en grei mikrofon. Enkelte av lydene fant vi på lydeffekt CD'er, og noen lagde vi selv. Det var utrolig lærerikt og gøy, men er filmen av en viss lengde, tar det laaaang tid om man skal få det naturlig. Så hvis man har en god retningsbestemt mikrofon til ett par-tre tusenlapper, og mulighet til å strekke den langt fra kameraet, så sparer man masse tid på å ta opp lyd, spesielt dialog og bakgrunnslyd, når man filmer.

 

Det er faktisk mer vanlig at lyden blir tatt opp mens man filmer i Hollywood enn man skulle tro. Det meste av dialog, ihvertfall innendørs, er ikke dubbet i etterkant (dubbing er vanskelig, tidkrevende og kan se feil ut selv om man gjør det profesjonellt). Men noen steder må man dubbe, og veldig mange andre lyder blir lagt på i etterkant.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hvis du vil ha annen lyd enn den du har på cammet kan du exporte det som en egen lydfil importere det i Cubase, acid, Nuendo... what ever, så har du MASSE morsome filter å leke med, selv har jeg studio osv osv. og det er mye kult du kan gjøre med lydprogrammer. men, du bør ha en brukbar mic slik som Røde/behringer osv osv.. men det koster penger med bra lyd. Men uansett. Går ann å prøve å leke seg med lyden i cubase, acid, nuendo osv osv jajaja. .bare prøv :D

Lenke til kommentar

Enkleste for aa faa hollywood-lyd er aa ikke bruke NOE SOM HELST av reallyden fra opptaket, kun legge paa lyder etterpaa. Det er tilsvarende det dem gjoer der borte (men det kan vaere greit aa ta opp noe, saa du ikke stiller helt uten referanser til aassen rommet opprinnelig hoertes ut).

 

Du trenger ikke saa himla mye utstyr for aa faa til dette. En god kondensatormikrofon og en minidisk er en god begynnelse.

Lenke til kommentar

at de ikke bruker noe som helst av opptaket er bare tull. Faktisk så prøver de så godt de kan å faktisk BRUKE så mye som mulig av lyden. Dette fordi det er _svært_ tidkrevende, og ergo også dyrt, å legge på alle dialoger og annen lyd i post-prod.

 

Når man bruker så bra utstyr som de store har tilgang til så er det ikke umulig å få bra lyd fra selve opptaket. Men selvsagt, de legger også på mye lyd og effekter i post allikevel.

 

Men å si at de ikke bruker NOE er bare vås

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar

ok sorry jeg var troett i gaar. jeg burde vite bedre, men det var litt for aa forberede folk paa hvordan hollywood jobber. skal man ta dialog i en cafescene saa er det gummimatter paa gulvene, gummimatter paa bordene, folk danser uten musikk, folk later som de prater og kun EN stemme blir tatt opp (siden lipsync er saa tidkrevende).

 

i hvert fall ha i bakhodet hele tiden: lydredigering og preparering er 70% av arbeidet med aa lage film. og ALDRI nedprioriter det! De fleste studentfilmer gaar ad undas pga lydarbeidet, og det er mye pga at de moderne kinoene har saann utrolig god lyd at det hoeres med EN gang noen har gjort en feil.

 

Grunnen til at man maa bruke mer tid paa lyd enn paa bildet i filmer, er pga at man ikke kun har en "stream" aa forholde seg til, men uendelige (hvor beveger trucken som er off-frame seg naa? Hva skjer med skolebarna paa bakre hoeyttaler? osv osv)

 

lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...