Gå til innhold

Fildeling - lovlig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liten tanke / juridisk spissfindighet:

-Hvis man er så uheldig at at man ødelegger en orginal-cd med en film, musikk eller spill, og har vært så håpløs sløv å ikke fått tatt en lovlig kopi av denne, er det da lov å laste cd'en ned fra nettet gjennom et P2P-program?

Mener selv jeg har jo kjøpt en rettighet i å bruke spillet, høre musikken eller se filmen, så hvilket medium denne/dette ligger på er jo likegyldig.

Om dette er lagret på en pc i Russland eller ligger på en backup i skuffen min, er jo det samme.

Har en liten diskusjon med en kompis om dette...

Noen synspunker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her i norge, fremtil rundt sommeren, er det vel fortsatt lov å laste ned musikk/film til privat bruk?

Men for all del, jeg oppfordrer ikke til det :p

Endret av Neophus
Skrevet

DU har LOV å lage backup av den cd.dvd.spill. .... DU har kjøpt. men du har ikke lov å laste det ned selv om du har enheten selv det har vel noe med at du ikke har lov til å distrubetere ting som er beskyttet av opphavs lover ... mener EG

Skrevet
DU har LOV å lage backup av den cd.dvd.spill. .... DU har kjøpt. men du har ikke lov å laste det ned selv om du har enheten selv det har vel noe med at du ikke har lov til å distrubetere ting som er beskyttet av opphavs lover ... mener EG

riktig det... backup av sine egne ting er lov...

• 2 uker senere...
Skrevet

Om det er lov å ta backup av egne dataprogrammer er vel et tolkningsspørsmål. Forøvrig har du lov til å laste ned filmer og musikk, men ikke lov til å dele. (Fildelingsnettverk).

Når dette blir endret er jeg litt usikker på faktisk.

Skrevet

sjekk www.lovdata.no og sjekk åndsverkloven elns...

Ellers er det bare å søke etter artikler på google, norske nettsteder. Har vel lest noen før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...