Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal sannsynligvis begynne å studere til høsten (ved NTNU?). Tenkte derfor å kjøpe meg en bærbar PC. Er det noen spesielle merker jeg bør undersøke? Har til nå kikket litt på Dell, men ser at Elitegroup har maskiner som ser svært gode ut i forhold til pris. Har noen prøvd maskiner fra disse?

 

Jeg har ikke bestemt meg for noen pris, men rundt 15k inkl. mva bør vel holde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du sier ikke noenting om pris, men la oss regne med du helst vil under 20.000,-.

 

En studentmaskin bør være fremfor alt stille, tåle litt juling og ha et godt tastatur og gode pekeenheter. Jeg mener ytelse kommer i annen rekke. Trådløst nett er selvfølgelig en fordel, 512mb ram er minimum. Greit å ha tv-ut hvis man skulle få råd til en tv (så slipper man dvdspiller, cd-spiller osv eksternt).

 

Vekt betyr også mye. Du skal tross alt dra med deg BÅDE pcen og bøkene frem og tilbake mellom ditt og datt.

 

Forslaget mitt lander på en maskin som IKKE gir mye for pengene, men som har alle de andre kvalitetene inktakt --> IBM T41.

 

Ta en centrino, rundt 1,3 eller 1,4ghz, 512mb minne og radeon 9000 gpu. Du vil ikke angre tror jeg. Jeg har en T41 selv på 1,5Ghz som jeg sjelden eller aldri hører en eneste lyd fra.

 

Det fungerer faktisk smertefritt å spille unreal tournament 2004 på den også, dersom det skulle være interessant.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Nå stod det ikke noe om hvilke bruksområder maskinen vil ha, men av min egen erfaring så er 12" powerbook en helt genial maskin :) Med ADC studentrabatt kan du få den fullstappet med utstyr til 11 900,-.

Her er bluetooth, airport extreme (54Mbit WLAN), 60GB harddisk, dvd/cdrw, 256mb minne (opp til 1.2 GB), iLife pakken, DVI utgang, S-video/composite utganger, USB2, Firewire etc.

 

Har bare begynt å elske min powerbook som jeg mottok på døren på mandag :D

 

Kan også nevne at jeg har en 3 mnd gammel Acer Centrino maskin jeg ikke har giddet å starte siden jeg fikk min nye powerbook. Blir litt dumt å bruke ladaen når ferrarien brummer så fint ved siden av :cool:

 

Lykke til uansett!

 

www.apple.no

Lenke til kommentar

Støtter DrErlings anbefalinger. Har studert der selv i fem år og kan jo si det at det er ikke så mye du har bruk for den i begynnelsen av studiet. Kommer nok litt an på hvilken retning du skal gå, men jeg vil anbefale å vente til du er på plass og ser hvilke behov du har. Hvis du skal bruke den til mye ikke-faglig er jo situasjonen en annen.

Lenke til kommentar

En annen grunn til å vente er at NTNU ofte har avtaler på bærbare, og at du dermed kan få et godt tilbud som student. Og så er det kjekt å vite hvor mye du vil bruke den og til hva slags bruk. Flere av studieretningene på Gløshaugen har egne datasaler blant annet...

 

Men Tundra 1557 fra psdata.no er iallfall et godt valg da, om du har lyst på en maskin ikke bare til studiebruk. På arkitekt er også mac populært.

Lenke til kommentar

Tilbudene fra NTNU har som regel bare vært middels gode. Hvis du skal begynne på Gløshaugen er det relativt god dekning med datasaler, så forutsatt at du kan kjøre en PC hjemme med bredbåndslinje og dermed bruke remote desktop er ikke behovet egentlig påtrengende. Det som imidlertid er svært nyttig er å ha en maskin en kan bruke utenom datasaler når en jobber i grupper.

 

Er helt enig med DrErling i at vekt og byggekvalitet er svært viktig. Når det gjelder Mac bør du se litt ann, det kommer VEDLIG ann på hva du skal bruke maskinen til. Hvis du går arkitekt eller en linje hvor du stprt sett skal bruke PCen til skrivemaskin er det bare å kjøre i vei. Skal du derimot kjøre særere software bør du undersøke litt grundigere først. NTNU har også svært dårlig brukerstøtte for Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...