Gå til innhold

Vannskader


Anbefalte innlegg

Uff...

 

Driver å casemodder her hjemme.. Lakkerte hele maskina mi sølvkrom igår, bortsett fra IDE kabla, DVD-brenneren, Diskettstasjonen, powerled og speaker pluggene + kabler til chassis og noe annet småtteri. Det tok jeg idag.

Joda. Jeg skulle dra og besøke dama på dansinga hennes, og jeg så at det var sol, i ALLE retninger rundt huset så langt øyet kunne se...

 

Joda. ca. 1/2 min etter at hun var ferdig å danse gikk vi ut, og jeg tenkt eikke på PC-delemne hjemme der jeg da. Og det er særiøst det værste regnet jeg har opplevd noensinne. :hmm:

 

Over til saken, PC'delene lå hjemme på plenen, i dette regnværet, nylakkert. poenget er. Garantien gikk ihvertfall ut når jeg lakkerte det, og enda værre 45 min senere var alt totalt, fullt ut gjennomvått til de grader det kan bli.:wallbash: Er det håp? eller må jeg ut med 3000 eller mer for nye deler?

Isåfall går jeg fullstendig av limpinnen og slår vil i ett eller annet tre til jeg ikke har knoker igjen. :wallbash:

 

Isåfall, hva må jeg gjøre? Takk for raske svar så jeg kan slippe unødvendige kostnader... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var jo helt på trynet mann, du veit jo hvor ustabilt været er i Norge ? :D

Her er det ikke noe garanti heller, hva skal du si til dem?

 

"Jeg la det ute i regnet" ? Fordi de vil se at det er fuktskader.

 

Så _ALLE_ delene er ødelagte ?

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Så _ALLE_ delene er ødelagte ?

Hovedkort, harddisker og skjermkort + PSu er i orden, alt annet er føkket.. enten skikkelig stygt etter lakken, eller bare ødelagt... Og i DVD-brenneren er lakken rent inn siden den ikke var tørr, så den er sølvfarga inni hele også.... :angry:

Lenke til kommentar

I og med at den stod på plenen, regner jeg med at dette ikke var koblet på strøm. Så det kan hende du har lykken med deg.

 

To problemer du kan oppleve. Irring og at vann har trengt inn noen steder der det tar tid å tørke. Så punkt nr 1. Glem alt som heter å sette på strøm i første omgang.

 

Punkt 2 er å tørke grundig. Håføner er glimrende, bruk temperatur på ca 60 grader, det tåler komponentene. Demontering, særlig HD og DVD med mer kan ha skjult fukt. La det gjerne gå noen dager, så du er sikker.

 

Så setter du sammen sakte og sikkert, dvs tester del etter del.

 

Du kan også høre med ei elktronikksjappe om de har noe å hjelpe deg med. For å unngå irring - resultat dårlige kontakter.

 

Men var det bare regn, så er det sannsynlig at du har unngått kortslutninger. Så lenge det ikke var strøm på.

Lenke til kommentar
Punkt 2 er å tørke grundig. Håføner er glimrende, bruk temperatur på ca 60 grader, det tåler komponentene. Demontering, særlig HD og DVD med mer kan ha skjult fukt. La det gjerne gå noen dager, så du er sikker.

Nylakkert for 3 timer sia... Lakken kommer til å smalte at once da...

 

Og HD, kabinett og skjerkort var inne da.. :)

Lenke til kommentar

Ta fra hverandre alt, og legg det i minst en uke til tørk - gjerne på et varmt gulv. Snu på delene ofte. PSU-en jumpstarter du så, slik at du kan sjekke at den fungerer uten at du griller alt. CPU og minne monterer du på igjen når du er _HELT_ sikker på at det er tørt. Skjermkortet bør du kanskje ta av viften på, og teste den for seg selv. Harddisk/floppy/DVD må du regne med er røket, pga. de mekaniske delene du finner i disse.

Er du heldig, overlever mye av resten.

Stakkars fyr - lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Punkt 2 er å tørke grundig. Håføner er glimrende, bruk temperatur på ca 60 grader, det tåler komponentene. Demontering, særlig HD og DVD med mer kan ha skjult fukt. La det gjerne gå noen dager, så du er sikker.

Nylakkert for 3 timer sia... Lakken kommer til å smalte at once da...

 

Og HD, kabinett og skjerkort var inne da.. :)

Har du ting som kan smelte - f.eks lakk, bare kjør lavere temp - eks 30 grader. Hovedhensikten med hårføner er å få temperatur kombinert med luftstrøm.

 

Min onkel som driver skaderehab på elektronikk bruker ofte hårføner.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tipsene folkens, men jeg har innsett at 1 uke er for mye for meg.. Stikker abre og kjøper nye deler i morra eller noe jeg... har likevel en annen maskin som funker imens, får abre sette den opp som server elns, og bruke laptop eller noe... :S

 

Delene er toalføkked anyways.... *gå og "henge" meg* :ermm: (ikke bokstavelig, men øve til prøve. noe av samme saken.. :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...