Gå til innhold

ACER FERRARI 3200/3400

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nå prøvd å installere alle nye drivere som anbefales av ferrariteamets tekniske sjef snorreh, :) men har ikke hjulpet med tanke på støy og viftekjøring. Ifølge mobilemeter går temperaturen på prosessor mellom 34-39 grader ved vanlig lav belastning som surfing. Vifta starter gjennomsnittlig hvert 5-6 minutt, noe jeg synes er litt ofte for kun vanlig surfing.

Harddisktemperatur ligger vel gjerne en plass mellom 45-50 grader, noe jeg synes kanskje er litt høyt for en harddisk, spesielt ved lite belastning. Har prøvd å spille litt enemy-territory på den og da går den opp til 56 grader. Er ikke dette ganske høyt for en harddsik, spesielt når det kun er 4200 rpm?

Hvordan er temperaturen hos dere som har byttet til 7200 rpm?

Leste en plass at ytelsen skulle kunne bli bedre ved å installere xp på nytt, noen erfaringer på dette?

Kanskje det også bedre viftehåndteringa.

Ellers går jo pcen som bare det, bare at den bråker litt for ofte i forhold til en pentium-m.

Noen som har erfaringer med å installere linux på maskina?

Jeg prøvde å installere ubuntu_amd64, men etter kort tid gikk hele installasjonen i svart og ingenting mer skjedde.

Skrevet (endret)
Har nå prøvd å installere alle nye drivere som anbefales av ferrariteamets tekniske sjef snorreh, :) men har ikke hjulpet med tanke på støy og viftekjøring. Ifølge mobilemeter går temperaturen på prosessor mellom 34-39 grader ved vanlig lav belastning som surfing. Vifta starter gjennomsnittlig hvert 5-6 minutt, noe jeg synes er litt ofte for kun vanlig surfing.

Harddisktemperatur ligger vel gjerne en plass mellom 45-50 grader, noe jeg synes kanskje er litt høyt for en harddisk, spesielt ved lite belastning. Har prøvd å spille litt enemy-territory på den og da går den opp til 56 grader. Er ikke dette ganske høyt for en harddsik, spesielt når det kun er 4200 rpm?

Temperatur på prosessor virker normalt, så jeg skjønner derfor ikke at viften starter så ofte hos deg. Hos meg starter den kanskje en gang hver 30 minutt ved normalt bruk og sviver på laveste nivå bare i noen sekunder. Jeg vet at det er en bug med de nyeste BIOS'ene som medførerer at vifta går på oftere, har du oppgradert BIOS'en kanskje? Jeg anbefaler ikke å gjøre det, iallefall ikke inntil Acer har fikset dette problemet.

En harddisktemperatur på 40-50 grader er ganske normalt på Acer-bærbare siden det bare er passiv kjøling. Likevel synes jeg 56 grader høres litt for mye ut, så du bør kanskje vurdere å skaffe deg en laptop-kjøler hvis det fortsetter hos deg.

Hvordan er temperaturen hos dere som har byttet til 7200 rpm?

Harddisken holder seg mellom 44 og 49 grader Celcius hos meg (idle & load).

Leste en plass at ytelsen skulle kunne bli bedre ved å installere xp på nytt, noen erfaringer på dette?

Kanskje det også bedre viftehåndteringa.

Ellers går jo pcen som bare det, bare at den bråker litt for ofte i forhold til en pentium-m.

Jeg har installert Windows XP på nytt med standard Windows CD'en (ikke den som følger med fra Acer) og det anbefaler jeg på det sterkeste (bruk CD-key'en som står under maskinen). Problemet du opplever med viftestyringen er enten feil i Windows eller på maskinen (BIOS). Hvilken "power scheme" bruker du i Windows forresten?

Noen som har erfaringer med å installere linux på maskina?

Jeg prøvde å installere ubuntu_amd64, men etter kort tid gikk hele installasjonen i svart og ingenting mer skjedde.

Se her:

http://www.linux-on-laptops.com/hosted/ferrari3200.html

Endret av snorreh
Skrevet (endret)

Har ikke oppdatert BIOS nei, kun de driverene som du har linket opp.

Ellers ligger stort sett harddisken på 49 grader ved lav belastning som surfing, men syntes 56 var høyt, selv om det er under spilling. Kanskje en god grunn til å måtte oppdatere harddisken...;)

Så blir vel til at jeg installerer xp på nytt, får håpe det hjelper, er vel uansett ingen dårlig ide å få windows satt opp helt som jeg vil ha det. Er jo lettest å få det gjort med en gang, mens jeg enda ikke har installert så mye forskjellig..

Legger ved en fil som viser mobilemeter ved vanlig bruk.

Gentoo er sikkert bra, men vet ikke om det passer for meg som aldri har drevet med linux før. Blir litt mye å drive å kompilere i hytt og pine for en noob...

Får se om linux går bedre etter å ha installert xp på nytt. :thumbup:

Tenkte jeg må i det minste ha et OS på 64bit når man først har amd64...:)

Så da tenkte jeg det var en god anledning til å se litt på linux, gidder ikek begynne å fjase med xp64, har hørt det enda er mye bugs på det, da får det heller bli noe jeg kan lære mer av.

post-72-1105467715_thumb.jpg

Endret av waz
Skrevet (endret)

Snorreh:

Jeg skal i næreste fremtid formatere og installere xp pro. Er det de samme driverene du anbefaler nå som før? Link

Edit: skriveleif

Endret av Halvorsen
Skrevet

spillte en game warcraft3 som varte lenge lenge (costume game ikke vanelig match ;))

men den varte da i 3-4 timer , det vill si at HD ble 55-58 grader , altså glod varmt

Skrevet
Snorreh:

Jeg skal i næreste fremtid formatere og installere xp pro. Er det de samme driverene du anbefaler nå som før? Link

Ja, som du kan se så oppdaterte jeg siden ganske nylig.

Skrevet
spillte en game warcraft3 som varte lenge lenge (costume game ikke vanelig match ;))

men den varte da i 3-4 timer , det vill si at HD ble 55-58 grader , altså glod varmt

Så det går altså ikke ann å spille mange timer i strekk på denne pc'en? :hrm:

Skrevet

Så det går altså ikke ann å spille mange timer i strekk på denne pc'en? :hrm:

Etter ørten timer spilling NFSU2 for litt siden så ble den glovarm hos meg og, men etterhvert så holdt jeg automatisk håndleddet unna akkurat der når jeg spilte.

Går fint å spille i mange mange mange timer, men harddisken blir rimelig varm ja.

Skrevet (endret)
Jeg savner volumknapp på pc'en, og knapper for å stille lysstyrken på skjermen  :no:

Men det kan du da.

Hold inne FN knappen samtidig som du bruker pilene til volum og lysstyrke :thumbup:

Edit: skriveleif

Endret av Halvorsen
Skrevet

Tror nok hardisker i bærbare er beregnet til å holde en høy temperatur. Min 40GB 5400RPM Hitachi disk holder til vanlig 58 til 60 grader og stiger fort til 64 grader ved heftig spilling eller kopiering. Har hatt den i to år så tror ikke temperaturen din er noe problem.

Skrevet

Nå føler jeg meg utrolig rompekjørt.

Jeg installerte XP Pro nå(ikke lovlig) over XP Home Edition som fulgte med og nå er plutselig det meste weird.

Det startet med at når jeg skulle installere det så kom det en feil om at jeg måtte ha den filen for å installere noe saker, men det var bare integrert skjermkort sak og siden jeg ikke hadde det klikka jeg cancel og den fortsatte.

Det viste seg etterpå når installasjonen var ferdig at den hadde fjerna ATI driverne som kom på, men det var greit for jeg skulle jo ha Omega driverne uansett.

Så når den restarter så ser jeg det begynner å "hakke" eller "flicke"(tenk litt engelsk :whistle: ) neddover skjermen rett før log-in kommer.

Når jeg åpner IE og scroller ned så begynner det også å hakke, men ikke i slik bølgelignende sak som før log-in, men at hele saken kommer i store kutt(kanskje litt vanskelig å forstå). Det virker som hele windows går treigt enkelte ganger.

Launchmanager funker heller ikke lenger. Dvs. den kommer ikke opp når jeg trykker på den og det vises ikke noe skrift når jeg tar FN + hva-som-helst.

Har ikke så mye å si egentlig, men fortsatt litt irriterende.

Jeg er litt usikker på om jeg tok Fastwrites ON eller OFF :ermm: ,men kan det være noe av problemet med den "hakkinga"...?

Alt forslag til løsning tas imot med glede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...