Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Volumbasert bredbånd...IGJEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo bare synsing om hva som eventuelt kan komme en gang i fremtiden..

Tror ikke det er noen fare for at dette skjer med det første

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man ikke svidd seg nok på dette? Dersom det var løsningen å ha kvoter, hvorfor sluttet da Telenor med dette? Personlig har jeg ikke helt troen på dette. Den dagen vi sitter med 100mbit og høyere, kan det jo være greit å ha en kvote, la oss si på 10 GB per dag. De har slikt på studentbyen i Trondheim, hvor det er 100mbit via NTNU.

Skrevet

Det dukker med jevne mellomrom opp "bedrevitere" som sier at det vil komme volumtakst på bredbånd. Jeg har i liten grad tro på at dette er noe kundene ønsker, selv om man ikke bruker mye båndbredde så vil det i mange tilfeller være mer praktisk å vite hva man skal betale på forhånd i stedet for å ha en varierende pris. Selv om prisen på vanlige tellerskritt har blitt mye billigere etter at Telenor fikk konkurranse på markedet så er det allikevel etter min mening alt for dyrt å legge inn telefon og vedlikeholde ett telefonabonement. Det er i grunnen derfor jeg holder meg til bredbånd og mobiltelefon i dag (hadde jeg somlet meg til å skifte abonement på mobilen så hadde det blitt Telenor fri sone her i huset :thumbup: ).

Vi lever i en kapitalistisk verden, det er i utgangspunktet fri konkurranse på bredbånd og for tiden investeres det mye i fra ulike leverandører i markedet. Disse selskapene vil ønske å tjene mest mulig penger og vokse. Per i dag knives de om å få flest mulig nye kunder og sider det er flere og flere områder i landet som får tilbud om bredbåndstilknytting skjer største delen av veksten for selskapene i form av tilknytting av nye kunder. Etter hvert som alle har fått bredbånd vil veksten i markedet stanse opp og selskapene må se etter andre muligheter for å øke inntjeningen. Her har de da flere alternativer, ett er å levere mer innhold (filmer, spill etc) som man kan ta betalt for, men dette vil også kreve en del investering i form av royalities til leverandører. Ett annet alternativ er å innføre volumtakst og ta betalt for bruken i tillegg til fastavgift. Tro ikke ett sekund at bredbåndsleverandørene ikke hadde innført volumtakst allerede hvis det var praktisk mulig, men den harde konkurransen og kniving om nye kundemarkeder har nok stoppet det foreløpig. Dette er tross alt selskaper som plikter ovenfor sine aksjonærer å tjene mest mulig penger, de leverer ikke bredbånd til deg og meg for å bare være snille!

Skrevet

Hehe! Er litt morsom tråd!

Men uansett så er det ganske irriterende at når jeg først får bredbånd blir det med tellerskritt!

Kanksje tellerskrittene kommer f orsinket også sånn at vi som ikke har hatt bredbånd får en periode med bra DSL :D

hehe...

Skrevet

Hvor står det nevnt at det er Telenor som står bak dette forslaget? Det er en viss kar fra IPnett som er ute å lufter sine planer.

Vi antar at operatørene i stadig økende grad vil ta seg betalt for oppkoblingen til Internett. En fast avgift, som i dag, vil neppe vare lenge. Vi tror at bedriftene snart vil fakturere bruken av linjen, i forhold til hvor mye trafikk en abonnent generer, sier Knut Nygård i IPnett

Spennende å se hvordan denne pressemeldingen slår ut på aksjekursen...

Hvem sin aksjekurs?

Skrevet
Så latterlig denne tråden er. "huhu, nå skal de ha tellerskritt igjen" og "dette var jo ikke noe suksess, hvorfor gjør de det igjen?"

1. Bytt til en ISP som IKKE har kvote/tellerskritt da. det ER IKKE MONOPOL, så ikke sipp om at det skal være det heller.

2. Telenor hadde kjemperespons på kvoteadsl, de fikk utrolig mange kunder på det.

Det er så typisk dette forumet å alltid skulle finne noe å sippe om, uten å bruke 3 sekunder på å tenke på hva dette faktisk betyr. Hvis du ikke vil, så gjelder ikke dette deg.

Kan dere ikke tenke dere at et firma kanskje hadde tjent på å ha veldig rask linje på dagtid, og heller betale for mengden, istede for å ha gjevn "lav" hastighet hele døgnet? Hadde det ikke vært et marked for dette hadde de ikke lansert det. Ikke tro dere er så sinnsykt mye smartere enn alle andre, de tjener faktisk penger på dette.

lurer på hvem som sutrer mest her :wow:

Er jo flott med telenors vanvittige overskudd som de bruker stort sett i invisteringer i utlandet ???????????

Skrevet
lurer på hvem som sutrer mest her :wow:

Er jo flott med telenors vanvittige overskudd som de bruker stort sett i invisteringer i utlandet ???????????

Ingen tvil om hvem som bruker mest utropstegn her i landet, heller.

Tenk deg litt om.. Hvorfor tror du ikke noen andre enn telenor (og nextgentel litt) bygger ut? Det er utrolig dyrt. Hva hadde vi gjort om telenor ikke hadde tjent penger i utlandet? Tror du alt hadde vært så forbanna mye bedre da?

Skrevet
Jeg lurer på hva de forskjellige bindingvikårene sier det å gå fra fast pris til tellerskritt?

Bare varsle med 2-3 måneder (hvertfall mer enn oppsigelsestid), og bindingstiden vil opphøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...