Gå til innhold

Kamera uten zoooom


Anbefalte innlegg

Nå som digitalkameraer "for folk flest" (nei, jeg stemmer ikke FrP og kommer aldri til å gjøre det!) er kommet opp i 5 megapixler, har jeg etter hvert begynt å vurdere å kjøpe kamera uten zoom. Med så stor oppløsning er det rom for ganske mye digital zooming når bildene redigeres på PCen. Det forutsetter naturligvis at man ikke ønsker A3-størrelse på bildene eller at man ikke zoomer ekstremt mye inn. Som regel er vidvinkel det man oftest trenger, og det er vel innstillingen på kameraer uten zoom…?

 

Fordelen med en slik løsning er mindre kamera. Ulempen er at man antagelig vil trenge flere pixler enn på et kamera med zoom, da man med et slikt kamera ikke trenger å ta hensyn til at det skal zoomes digitalt. Siden både zoom og pixler koster penger, skulle man tro at prisen kommer ut på omtrent det samme.

 

Hva da med lysforhold? Intuitivt ville jeg tro at en telelinse stjeler litt lys. Er det andre forskjeller på zoom/ikke-zoom-kameraer når det gjelder bildekvalitet?

 

Har denne geniale/naive tanken noe for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er jo egentlig optikken hos et kamera som koster og ikke nødvendigvis mp og om det er optisk zoom eller ikke. personlig synes jeg optisk zoom er kjekt da det passer bra til f.eks naturbilder. du må huske på at de fleste kameraer med mye mp også har bra optisk zoom, det finnes svært få kamera med f.eks 6 mp som ikke har optisk zoom så problemstillingen din blir litt rar om du skjønner meg. men såklart hadde det vært greit med litt mindre kamera også da :yes: se f.eks på ixus-serien til canon, versjonene uten zoom er serdeles små, mens de med optisk zoom er noe større... synd man ikke kan få i både pose og sekk

Lenke til kommentar

Hvis du tar det samme bildet med et 2MP kamera og et 6MP kamera ved den samme brennvidden, vil du feks kunne kroppe bort halvparten av pixlene på 6MP bildet, og likevel ha like mange ca like mange pixler som på 2MP kameraet (husk at en dobling i MP ikke gir en dobling i bildestørrelse da..ved 200DPI vil et 1.5MP bilde kunne printes i 19*13cm, mens et 6MP bilde kan printes i 38*25cm). Ved å gå fra et ca2MP kamera til 6MP oppnår du dermed ca 2X zoom. Og det er jo ikke all verden.

 

Om et teleobjektiv stjeler lys, kommer helt ann på kvaliteten på objektivet. Men med kun 2X zoom tror jeg ikke at mye lys forsvinner (selv om jeg ikke har spesielt peiling på kameraer i det lavere prissjiktet)

Lenke til kommentar

Zoom har både fordeler og ulemper. Fordelene er at optikken gjerne er skarpere og har bedre lysforhold. Kameraene blir også mindre og bruker mindre strøm.

 

Ulempene er at du sjelden får god vidvinkel på kamera uten zoom. De ligger faktisk ofte på en dårligere vidvinkel enn zoomkamera gjør. Dette varierer såklart. Og som Kai-Frode sier, så får du ikke muligheten til å zoome så veldig mye med f.eks 6 megapixel hvis du vil ha en oppløsning som duger til vanlige utskrifter.

 

Man må nesten se på hva som er viktigst, og gjøre ett valg ut i fra det.

Lenke til kommentar

Nødvendigvis vil det være en en halvering av høyde og bredde (en halvering av både høyde og bredde vil føre til at arealet blir 1/4). "Zoomen", eller størrelsen på bildet ved en gitt DPI, vil være gitt ved antallet punkter langs X og Y aksen.

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...