Gå til innhold

Canon 300D og Nikon D70 RAW bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg tar bilder i jpg, så har jeg aldri fått bedre oppløsning enn 180 dpi.

Når jeg tar bilder i RAW derimot, så kan jeg ta bilder med 300 dpi.

DPI bestemmer du da selv avhengig av hvilken format du skal printe bildet i?

Du fotograferer med et visst antall piksler, og så blir pixeltettheten bestemt av hvor stort du vil at bildet skal være..

Lenke til kommentar

Takk for NEF filen :) Fikk åpnet den fint i Photoshop CS, som gav samme instillings muligheter som med 300D filen, virker veldig nyttig. Har jeg råd til stort nok minnekort blir det nok RAW på meg.

 

Har forresten lest alle testene som produkt guiden linker til, de virker alle veldig fornøyd med D70, så det er nok ikke lenger noen tvil... et par ekstra lapper for et betydelig bedre hus og et bedre objektiv er nok verd det for min del. Dette blir et kamera jeg skal ha en god stund også, så at det er litt solid er en fordel :)

Lenke til kommentar

Anderfo: Jeg har bestilt mitt første digitale spelrefleks (Nikon D70) nå men må vente som mange andre. For meg virket det valget ganske klart - basert på alt jeg har lest på nettet - kanskje fordi jeg ikke hadde objektiv fra før. Skjønner du lurer på Canon 10D. Gidder du fortelle hva som gjør Canon-kameraet attraktivt for deg? (Så jeg kan se om jeg har oversett noe viktig.)

Lenke til kommentar
Anderfo: Jeg har bestilt mitt første digitale spelrefleks (Nikon D70) nå men må vente som mange andre. For meg virket det valget ganske klart - basert på alt jeg har lest på nettet - kanskje fordi jeg ikke hadde objektiv fra før. Skjønner du lurer på Canon 10D. Gidder du fortelle hva som gjør Canon-kameraet attraktivt for deg? (Så jeg kan se om jeg har oversett noe viktig.)

Det jeg har hørt så langt, hovedsaklig basert på testen her på akam;

 

Fordeler med 10D framfor D70:

- mindre støy

- kraftigere/mer solid (bedre "byggekvalitet")

- mulighet for å bruke objektivene på framtidige modeller med større bildebrikke

- noe bedre brukervennlighet

- bedre egenskaper i dårlig belysning (D70 undereksponerer)

- mulighet for vertikalgrep

 

Fordeler med D70 framfor 10D:

- raskere

- mindre

- bedre ytelse og funksjonalitet

- billig (!)

 

Likevel tror jeg D70 er det som passer best for meg, først og fremst pga økonomien...(jeg er jo en stakkars student)

Flere innspill?

 

I øyeblikket ser det ut til at jeg går for D70 m/18-70mm pluss kanskje et makroobjektiv...dette koster til sammen like mye som 10D uten objektiv (10D koster nå 14.000, og kostet 11.000 for et par uker siden - men det var dessverre på ITbutikken). Så får jeg kjøpe et teleobjektiv når jeg får råd.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Ser ut som om Nikon virkelig har gjort noe lurt med lanseringen av D70. Den stjeler ikke bare kunder fro 300D men også 10D ettersom Nikon kameraet ikke mangler noen av de avanserte instillingsmulighetene.

 

Historien om hvordan Benjamin valgte speilrefleks

For min del var 10D uaktuell hovedsakelig på grunn av tyngden på kameraet, greit at speilrefleks er litt større enn "vanlige" digital kamera, men over en kilo begynner å nærme seg smertegrensen. Men der Canon har gjort mye for å gjøre 300D lettere, har de desverre også klart å miste litt av kvalitets følelsen, 300D kjennes virkelig ut som den billigste DSLR'en man kan få, og det er litt synd ettersom den jo ikke taper noe terreng på bildekvalitet.

 

For meg kan jeg ikke si bildekvalitet er alt heller, D70 stiller tilnærmet likt på den fronten men kjennes så utrolig mye bedre ut når man har den i hånden, og det betyr faktisk minst like mye for meg. Støy og Moiré artifacts har jeg ikke sett noe til på bilder jeg har tatt selv (tok med meg CF kortet mitt til butikken og spurte om jeg kunne ta et par bilder), og de avanserte instillingene nevnt tidligere er kanskje ikke noe jeg kommer til å bruke, men sånn i tilfelle så er det jo greit at de er der. Av annen funksjonalitet er plasseringen av s/h LCD skjermen på Nikon kameraet også bedre i mine øyne, jeg finner det mer behagelig å ha oversikt over instillingene på toppen av kameraet.

 

Den siste og sikkert mest bagatell messige forskjellen som fikk meg til å velge D70 fremfor 300D er at Nikon kameraet er sort. Høres sikkert lite lurt ut men, sånn er det nå en gang, sort ser mye mer proffesjonelt ut ;)

 

 

Jaja, det var en kjapp gjennomgang av tankeprocessen som fikk meg til å velge Nikon fremfor Canon i denne omgang! Sikkert mange som har gått gjennom nogenlunde det samme og derfor tror jeg Nikon virkelig har truffet spikeren på hodet med dette kameraet :)

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...