Novisen Skrevet 4. mai 2004 Skrevet 4. mai 2004 Jeg har seriekoplet to trådløse rutere (D-link) for å bedre dekningen. DSL------->MODEM<------->RUTER 1<------------->RUTER 2 Ruter 1 har intrenettmottak men jeg får ikke inn internett på ruter 2. MAC filtering er i bruk på Ruter 1 og der er Mac nr. til ruter 2 inkludert. Ruter 2 har jeg koplet med TP inn i en av LAn utgangene på ruter 1 og koplet denne til modeminngangen på ruter 2. Er jeg helt på jordet her eller ?
Kuffe Skrevet 4. mai 2004 Skrevet 4. mai 2004 (endret) En router kan omtales som internetts post-ansatte Den sitter på informasjonen som gjør det mulig å få sendt informasjon til riktig mottager. Er adressen ukjent for en router, spør den en av sine kollegaer. Ved gal adressebruk sendes posten tilbake til avsender.Ved tilkobling av LAN mot internett vil routeren være en sentral enhet som gjør det mulig for flere datamaskiner i et LAN å være tilkoblet internett samtidig. Routeren sørger for at data havner der de skal gjennom protokoller, MAC- adresser og IP. adresser. Ergo deg kan bli vansklig å bedre dekning ved å serie koble to stykker, ville heller gått for en forsterker Endret 4. mai 2004 av Kuffe
Caliber Skrevet 4. mai 2004 Skrevet 4. mai 2004 Jeg har seriekoplet to trådløse rutere (D-link) for å bedre dekningen. DSL------->MODEM<------->RUTER 1<------------->RUTER 2 Ruter 1 har intrenettmottak men jeg får ikke inn internett på ruter 2. MAC filtering er i bruk på Ruter 1 og der er Mac nr. til ruter 2 inkludert. Ruter 2 har jeg koplet med TP inn i en av LAn utgangene på ruter 1 og koplet denne til modeminngangen på ruter 2. Er jeg helt på jordet her eller ? Det heter router, foresten vet du hva den gjør? Kuffe da, unødvendig å være såpass "overlegen" når det er temmelig klart at dette er en relativt ny forumbruker... Mvh, Haakon
BeFs Skrevet 4. mai 2004 Skrevet 4. mai 2004 (endret) Kuffe er jo registrert etter Novisen Men hva med en switch i tillegg.. ROUTER 1 / DSL --> MODEM --> SWITCH \ ROUTER 2 Endret 4. mai 2004 av BeFs
Gisse Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 Hvilken internettoppkobling har du? eller for å spørre på en annen måte... Hvor kjører du DHCP? i utgangspunktet skal det fungere slik du har satt det dersom DHCP kjøres i modemet eller evt kun i den første routeren.... så må kablene være koblet rett mtp up-link.... men klart er nok enklere med switch oppstillingen.... Men for å øke rekkevidden.... er det ikke enklere å få i en ekstern antenne... så slipper du å skifte hvilket trådløst nett du logger på. du har husket å sette forskjellig kanal på routerne? Om ikke så kan det medvirke til at det blir problemer.
jocke Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 Er jeg helt på jordet her eller ? Nesten Uansett, kabelen som går fra switchen på router 1, skal ikke inn på WAN/DSL-inngangen på router 2 (da denne brukes fra et modem/isp's router). Derimot kjører du den bare rett innpå switchen i router 2. Du må også sette router 2 (instillingene) slik at den vet at det finnes en router til. Du bør også kjøre èn og samme DHCP-server på hele nettverket (f.eks. router 1, eller router/modem til ISP).
Novisen Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Skrevet 5. mai 2004 Takk for mange gode svar. Som det ligger i mitt brukernavn er jeg en novise på dette feltet her. Jeg bruker D-link 614 (ruter 1) og 624 (ruter 2). Jeg tror at begge kjører DHCP Ok, kabelen som går fra switchen på router 1 skal med andre ord inn i en av de fire LAN uttakene på router 2. Hvordan stiller jeg inn router 2 slik at den vet at det finnes en router til ? Hvordan endrer jeg innstillingene slik at jeg kun kjører èn og samme DHCP-server på hele nettverket ? (router 1) Takk igjen
jocke Skrevet 5. mai 2004 Skrevet 5. mai 2004 (endret) Ok, kabelen som går fra switchen på router 1 skal med andre ord inn i en av de fire LAN uttakene på router 2. Jepp. Hvordan stiller jeg inn router 2 slik at den vet at det finnes en router til ? Var kanskje litt "dårlig" ordvalg fra min side. Det jeg mente, er at noen routere (spesiellt trådløse), har en funksjon som gjør at dem fungerer som repeatere/forsterkere. Dette kan kombineres med at den "repeater" det som går via TP kabel (som i dette tilfellet kommer fra router 1). Hvordan endrer jeg innstillingene slik at jeg kun kjører èn og samme DHCP-server på hele nettverket ? (router 1) For at alle skal bruke samme DHCP-server, slår du av DHCP-servern på router 2 (evnt. på modem/router fra ISP også). Endret 5. mai 2004 av jallakim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå