Gå til innhold

Et par spørsmål om Clarkconnect


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker Clarkconnect 2.2 home edition som ftp-, web- og filserver, og gateway pluss diverse andre ting.

Jeg har i den forbindelse et par spørsmål.

  1. Er det mulig å se hvilke brukere som er koblet på FTP-serveren?
  2. Er det mulig å finne ut hvilke IP-adresse og hvilke bruker som har vært koblet til FTP-serveren og lastet ned foo?
  3. Er det forskjellig FTP-root internt og eksternt?
  4. Ettersom jeg har DHCP er det litt leit å sette bandwith på IP-adresser, er det ikke mulig å sette det til MAC-adresse?
  5. Er det ikke mulig å sette bandwith på foo port til bar adresse?
  6. Er det mulig å se oppføringene i DNS-registeret?

På forhånd takk.

 

Ps: Kan dere svare med å henvise til nummeret på spørsmålet? Blir litt lettere å få oversikt også, da. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) aner ikke hvilken FTP-server som kjører på CC; men logger burde komme i /var/log. Mulig kommandoen "last" kan gi noe informasjon også....

 

2) loggene over

 

3) nei; men om du har en gyldig bruker kan du sette opp at brukeren skal få tilgang til hjemmeområdet sitt, eller hele systemet om du vil

 

4) lås IP-adresse til MAC-adressen. Sjekk i webmin. Ellers blir det noe sånt i /etc/dhcpd.conf:

host leechemaskinatilsøster {

hardware ethernet aa:bb:cc:dd:ee:ff; ### MAC-adresse

fixed-address 127.1.2.3; ### IP-adressen maskina skal få

}

 

5) Nei, dessverre. Det kommer nok snart, men det er en tjeneste de fleste som driver med leeching har lyst på, men nettopp den grunnen gjør at det ikke prioriteres noe særlig også.... Dessverre for oss ADSL-folk i bredbåndsulandet Norge som må begrense upload for å i det hele tatt greie å downloade....

 

6) Hvilket DNS-register? Det er ikke mulig å se "cachen", men om du oppretter ditt eget DNS-domene, så kan du se på de filene i /var/named......

Lenke til kommentar

Ok, dette overså jeg visst om DNS:

Hosts - DNS

Hosts (/etc/hosts) is a simple text file that associates IP addresses with hostnames. You have the caching DNS server installed. All all entries in the hosts file will be made available through this server.

Får dessverre ikke sjekket det... SSH er sperret her på jobben min, så jeg må nok ta det når jeg kommer hjem.
1) aner ikke hvilken FTP-server som kjører på CC

3) nei; men om du har en gyldig bruker kan du sette opp at brukeren skal få tilgang til hjemmeområdet sitt, eller hele systemet om du vil

ProFTPD 1.2.8p Server, og problemet er at når jeg logger på FTP-serveren internt, så er det et annet innhold enn når jeg logger på eksternt... :hmm: Endret av Toolshed
Lenke til kommentar

1. Er det mulig å se hvilke brukere som er koblet på FTP-serveren? ftpwho -v

2. Er det mulig å finne ut hvilke IP-adresse og hvilke bruker som har vært koblet til FTP-serveren og lastet ned foo? ftpwho -v

3. Er det forskjellig FTP-root internt og eksternt? Nope, root er root :)

 

 

kan alltids skrive et bash script som fikser dette med logging..... sitter langt fra en linux box her, men hva med...

 

watch -n 0 ftpwho -v > ftplog.txt

 

prøv deg litt frem :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på å bare logge de ut hvis jeg skulle føle det. Eventuelt disable kontoen midlertidig.

 

 

Har også et annet problem. Når jeg laste ned fra FTp-serveren, får jeg aldri lastet mer enn 2MB før jeg får opp følgende feilmelding:

Connection closed. Server timeout.

ABOR

En etablert tilkobling ble avbrutt av programvaren på vertsmaskinen.

Connection closed.

Lenke til kommentar

kan alltids ta service proftpd restart hvis du vil "kaste" ut folk, men de kan jo re-connecte. ellers så kan du disable kontoen som er logget inn, ved å legge inn en * i /etc/passwd.

 

det med 2mb only kan være at du ikke har åpnet for passive ports. les mer om det i proftpd dokumentasjonen. hint er PassivePorts xxxxx-xxxxx i proftpd.conf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...