Gå til innhold

Skambillige objektiv fra fotopalass.no


Anbefalte innlegg

På jakt etter rimelige objektiver fant jeg webshop'en til fotopalass.no med en rekke for meg ukjente objektivmerker (Jupiter, Kaleinar, Zenitar m.fl.). Kanskje østeurpeiske? Så langt jeg kan vurdere det er dette skambillig i forhold til mer anerkjente merker. Har noen av dere erfaring med disse?

(Var i tvil om hvor jeg burde poste denne, men siden det er objektivene og ikke webshop'en som er av størst interesse valgte jeg dette forumet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig plass dette, ikke rart de kaller seg fotopalass :thumbup:

 

Jeg har interesse for alternative butikker som dette, det kan godt være at mye av det utstyret de har kan være bra :thumbs:

 

Er det noen som vet om andre lignende butikker som dette(bare norske). Det er bra at vi også inorge får slike butikker som selger div. utsyr, vi har for få butikker i norge.

Lenke til kommentar

:wow: Fant samme linse i USA, på

http://www.rugift.com/ Vet ikke hvordan de er å handle med, men her kan du få feks Peleng 8mm f3.5 fisheye for Nkr; 1760,- inkl shipping og toll i Norge. (3643,- + post på Fotopalass).. og det må være en god pris selv om linsen kanskje ikke er den beste, men man har lyst til å leke litt...

Takker for tipset til Dykkern

 

:thumbup: FrankL

Lenke til kommentar

Siden FrankL nevnte fisheye: Jeg drømmer nå om mitt første digitale SLR (Nikon D70) som jeg har bestil. Synes Fisheye lyder spennende. Har lest om dette at brennvidden endres pga "cropfaktor". Likevel, rent praktisk: Aner noen av dere om en slik "circular fisheye" vil duge på en digital SLR?

Lenke til kommentar
Siden FrankL nevnte fisheye: Jeg drømmer nå om mitt første digitale SLR  (Nikon D70) som jeg har bestil. Synes Fisheye lyder spennende. Har lest om dette at brennvidden endres pga "cropfaktor".  Likevel, rent praktisk: Aner noen av dere om en slik "circular fisheye" vil duge på en digital SLR?

Nei, det funker ikke så bra desverre. Fisheye objektiver tegner sirkelrundt bilde. Denne sirkelen er (pr dags dato) beregnet på 35mm kamerasystem. Med "cropfaktor" forsvinner en del av sirkelen på utsiden av bildebrikken.

 

Her er mer informasjon, så kan du vurdere selv: Peleng

Lenke til kommentar
Siden FrankL nevnte fisheye: Jeg drømmer nå om mitt første digitale SLR  (Nikon D70) som jeg har bestil. Synes Fisheye lyder spennende. Har lest om dette at brennvidden endres pga "cropfaktor".  Likevel, rent praktisk: Aner noen av dere om en slik "circular fisheye" vil duge på en digital SLR?

Nei, det funker ikke så bra desverre. Fisheye objektiver tegner sirkelrundt bilde. Denne sirkelen er (pr dags dato) beregnet på 35mm kamerasystem. Med "cropfaktor" forsvinner en del av sirkelen på utsiden av bildebrikken.

 

Her er mer informasjon, så kan du vurdere selv: Peleng

fisheye er skikkelig gøy i starten, men det tar virkelig ikke land tid før man blir litt lei av de runde bildene. det som derimot nesten alltid er like tøft, er "halvveis" fisheye, når du ikke kan se noe svart kant rundt, men bildet fortsatt er fordreid. Dette skjer på sånn ca 15-16mm brennvidde , og med standard cropfaktor blir 8mm gjort om til 12-13mm.

Så dersom man da kjøper en fisheye med litt zoom på (f.eks. 8-16mm), så har man mye å leke med + at bildene ikke alltid må se overdrevet fordreide ut (fint dersom man f.eks. skal ta bilder med mennesker i).

:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Siden FrankL nevnte fisheye: Jeg drømmer nå om mitt første digitale SLR  (Nikon D70) som jeg har bestil. Synes Fisheye lyder spennende. Har lest om dette at brennvidden endres pga "cropfaktor".  Likevel, rent praktisk: Aner noen av dere om en slik "circular fisheye" vil duge på en digital SLR?

Jeg har hørt _SINNSYKT_ mye heftig om fisheye'ene til Zenitzar, nettopp på DSLR. Grunnen er som følger. Vidvinkel på DSLR er dyrt, pga cropfaktor. Objektivene til Zenitzar er optisk meget gode, og de er billige. Men de er fisheye. Så lenge du fotograferer digitalt, så kan du "defishe" bilder fra fisheyene med meget godt resultat, og om du er villig til å ta den ekstra etterbehandlings-jobben er dette en billig vei inn til kvalitets-vidvinkel-opptikk på dslr. Søk på merket på http://photography-on-the.net/forum/, dette temaet har vært oppe mange ganger, med test-bilder fra defishing'a på ett par av dem om jeg ikke husker feil. De var imponerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...